လောကကို ပြောင်းလဲစေသည့် နီတိများ(၂)
ေလာကကိုေျပာင္းလဲေစသည့္ နီတိမ်ား(၂)
အတတ္ပညာႏွင့္တူေသာ ဥစၥာမရွိ၊
အတတ္ပညာကို သူခိုး မခိုးႏိုင္၊
အတတ္ပညာသည္ ဤေလာက၌ မိတ္ေဆြေကာင္းမည္၏၊
အတတ္ပညာသည္ တမလြန္၌ ခ်မ္းသာကို ေဆာင္တတ္၏။ ။
ေရွးပညာရွိတို႔ ထားရွိခဲ့ၾကသည့္ ဆိုရိုးစကားမ်ားသည္ ထိုေခတ္တြင္သာမက ယေန႔ေခတ္ထိတိုင္ မွန္ကန္အသံုးဝင္ေနေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေက်ာက္ေခတ္၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္မွသည္ ယေန႔ အႏုျမဴေခတ္အထိ ပညာကိုသာ အေလးထားခဲ့ၾကသည္။ ေရွ႕တန္းတင္ခဲ့ၾက သည္။ ေက်ာက္ေခတ္တြင္ အမဲလိုက္ျခင္းအတတ္ပညာသည္ အေရးပါဆံုးက႑ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ မ်ားျပားလွစြာေသာ ပညာရပ္မ်ားစြာသည္ က႑မ်ိဳးစံုျဖင့္ ရွိေနခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ သင္ယူလိုသည့္ ပညာရပ္ကို ေရြးခ်ယ္သင္ယူႏိုင္ခြင့္ ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
ပမာဆိုရေသာ္ ဟိုယခင္က မိန္းကေလးတုိင္း တတ္သိထားသည့္ ပန္းအိုးထိုးျခင္းသည္ ယခုအခါတြင္ ပန္းအလွျပင္ျခင္း အႏုပညာ၊ ပန္းအလွဆင္ျခင္းအတတ္ပညာ တစ္ခုအေနျဖင့္ ပညာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ သီးျခားရွိေနခဲ့ၿပီ။
ဝါသနာပါရာ အတတ္ပညာတစ္ခုခုကို အသက္ေမြးမႈျပဳႏိုင္သည္အထိ ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ခြင့္ရွိျခင္းသည္ ယေန႔ေခတ္၏ အားသာခ်က္ျဖစ္ သည္။ ကိုယ္သင္ယူထားသည့္ ပညာ(သညာ)ကို တစ္ဖက္ကမ္းခတ္သည့္ ပညာသည္အဆင့္ေရာက္ေအာင္ ထို႔ေနာက္မွ ပညာရွင္အဆင့္ေရာက္ ေအာင္ ေလ့လာသင္ယူဖို႔သာ လိုသည္။ မဆုတ္နစ္ေသာဇြဲျဖင့္ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႀကိဳးစားရန္သာလိုသည္။ စိုုက္လိုုက္မတ္တပ္ ဟူေသာစကားသည္ ပညာရွင္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနသူမ်ားအတြက္ ရည္ညႊန္းခဲ့ဟန္တူသည္။
လူအမ်ားစုမွာေတာ့ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာ အုတ္ျမစ္ခ်ပြဲေတြ က်င္းပေနရျခင္းကိုသာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနခဲ့ၾကသည္။ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာမွ်ျဖင့္ အေဆာက္အဦးတစ္ခုအျဖစ္ ပံုေပၚလာစရာမရွိေပ။ စခ်ခဲ့သည့္ အုတ္ခဲေနာက္မွ ေနာက္ထပ္ ဆက္ကာဆင့္ကာ စီေပး၊ ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္မွသာ အေဆာက္အဦးတစ္ခုအျဖစ္ ပံုေပၚလာမည္ျဖစ္သည္။ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာ အုုတ္ျမစ္ခ်ပြဲေတြက်င္းပေနျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းသင့္ၿပီျဖစ္သည္။ မိုင္တစ္ေထာင္ခရီး၏အစသည္ ေျခတစ္လွမ္းသာျဖစ္သည္။ သည္ေျခလွမ္းေနာက္မွ ေနာက္ထပ္ေျခလွမ္းေတြ ဆက္ကာဆက္ကာ လွမ္းႏိုင္ပါမွ လိုရာပန္းတုိင္ကို ေရာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ အမ်ားစုမွာ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားထံမွ မွတ္သားသင္ၾကားခဲ့ရသည့္ အမွတ္သညာမ်ားကို ပညာထင္မွတ္ကာ ရပ္တန္႔ေနခဲ့ၾကသည္။ ဆရာ့ထံမွ သင္ရိုးကုန္သည္ႏွင့္ ပညာကုန္ရၿပီ ထင္ေနခဲ့ၾကသည္။ မိုင္တစ္ေထာင္ခရီးကုိ ေျခတစ္လွမ္းလွမ္းကာ ရပ္တန္႔ေနမိၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။
သင္ယူခဲ့ရသည့္ အမွတ္သညာမ်ားကို လက္ေတြ႕ဘဝလုပ္ငန္းခြင္မွာ ဆက္စပ္အသံုးခ်ႏိုင္မွသာ ပညာဆိုတာ ေပၚထြက္လာစၿမဲျဖစ္သည္။ အမွတ္သညာအဆင့္မွ အတတ္ပညာ၊ အသိပညာအဆင့္သို႔ တိုးတက္လာမည္။ ဒါမွသာ ကိုယ္ပိုင္ပညာစစ္ျဖစ္သည္။ စာအုပ္ထဲတြင္ရွိသည့္ ပညာရပ္ေပါင္းမ်ားစြာထက္ အဖိုးအနမတဂၢ ထုိက္တန္သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔လူမ်ိဳးသည္ အၾကပ္အတည္းႀကံဳေတြ႕ခ်ိ္န္တြင္ တခၤႏုတ္ပတၱိဥာဏ္ လြန္စြာထက္ျမက္ေသာ္လည္း ေနသာသည့္အခ်ိန္မွာ ေတာ့ ဦးေႏွာက္ကို အလုပ္မေပးခ်င္သူမ်ားသာျဖစ္သည္။ သူမ်ားေတြ ေတြးထားသည့္ ေတြးေတာမႈေရစီးေၾကာင္းေနာက္မွ အလိုက္သင့္ စီးေမ်ာေနတတ္ၾကသည္။ တစ္ဦးခရမ္းခ်ဥ္သီးစိုက္၍ ေနရာက်သြားလွ်င္ က်န္လူတစ္သိုက္က ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာ ခရမ္းခ်ဥ္သီးခ်ည့္ ဖိစိုက္ၾကေတာ့ သည္။ ပံုေအာေနသည့္ ေရာင္းလိုအားမ်ားေနေသာ ပစၥည္းေတြေၾကာင့္ ေစ်းကြက္တြင္ ေစ်းမရၾကေသာအခါ လုပ္အားခႏွင့္အရင္းပင္ မေၾကခ်င္ ႀကံဳၾကရေတာ့သည္။ ေရနံဆို ေရနံ၊ ေက်ာက္တြင္းဆို ေက်ာက္တြင္း အားလုံးစုၿပံဳတုိးေဝွ႔ေနၾကသည္။ ဆင့္ပြားေတြးေခၚႏိုင္သူ၊ ေဖာက္ထြက္ ေတြးေတာႏိုင္သူမ်ားမွာ အနည္းစုသာ ျဖစ္ေနသည္။
ရိုက္ညီေနာင္ႏွစ္ဦးက ေလယာဥ္ပ်ံ တီထြင္ခဲ့ၾကသည္ကို အမ်ားသိၿပီးျဖစ္သည္။ က်န္ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ၄င္းတို႔အတိုင္းသာ တီထြင္ခဲ့ၾက မည္ဆိုပါလွ်င္ ေလယာဥ္ပ်ံသာရွိ၍ ေလထီးဆိုတာ ေပၚေပါက္လာမည္ မဟုတ္ေပ။ တီထြင္မႈသည္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားခ်င္မွ ခမ္းနားမည္။ အေရးပါအသံုးဝင္သည့္ ျငင္းမရႏိုင္သည့္တန္ဖိုးေၾကာင့္ ေလယာဥ္တိုင္းတြင္ ေလထီးရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဆင့္ပြားေတြးေခၚႏိုင္ျခင္း၊ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ ၾကြယ္ဝျခင္း၏ အက်ိဳးဆက္ပင္ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတစ္ခုတိုးတက္ေစရးအတြက္ အတတ္ပညာသည္ ေရွ႕တန္းမွ အေရးပါဆံုးေသာ က႑ျဖစ္သည္။ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတေပါၾကြယ္သည့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံအျဖစ္ ရပ္တည္ေနရခ်ိန္တြင္ သယံဇာတလံုးဝမရွိသည့္ စကၤာပူႏိုင္ငံက ယခုအခ်ိန္တြင္ အာရွ၏က်ားတစ္ေကာင္ ျဖစ္ေနၿပီ။ ဒါသည္ အတတ္ပညာ၏ ျပယုဂ္ျဖစ္သည္။
တစ္ခ်ိန္က ျပာပံုဘဝမွ ရုန္းထလာရသည့္ ကၽြန္းစုႏိုင္ငံ ဂ်ပန္သည္ ယခုအခါတြင္ စီးပြားေရးသာမက အတတ္ပညာပုိင္းမွာပင္ ကမၻာ့ထိပ္တန္းႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ေနၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကနီတိတြင္ “ အတတ္ပညာႏွင့္တူေသာ ဥစၥာမရွိ ” ဟု ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္။ လမ္းေၾကာင္းသစ္ကို ဦးတည္ေနသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ အေတြးရဲ၊ အေရးရဲ၊ ေျပာရဲ၊ ဆိုရဲသည့္ ဆင့္ပြားေဖာက္ထြက္ ေတြးေခၚႏိုင္သည့္ အသိပညာရွင္ေပါင္းမ်ားစြာလိုသည္။ အတတ္ပညာရွင္ေပါင္းမ်ားစြာလိုသည္။ သို႔မွသာ ႏိုင္ငံေတာ္တိုးတက္ေရးအတြက္ ေရွးရႈႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
“ ပညာမတတ္ သူ၏ဝန္ထမ္း ” ဟု အဆိုရွိသည္။ အခိုင္းခံဘဝျဖင့္ ႏွိမ့္ႏွိမ့္ခ်ခ်ေနမည္လား၊ သခင္အျဖစ္ျဖင့္ ကိုယ့္ဘဝကိုယ္ စိတ္ႀကိဳက္ထုဆစ္မည္လား။ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ သင္၏ကံၾကမၼာက သင့္လက္ထဲမွာပဲျဖစ္သည္။ ။
အတတ္ပညာႏွင့္တူေသာ ဥစၥာမရွိ၊
အတတ္ပညာကို သူခိုး မခိုးႏိုင္၊
အတတ္ပညာသည္ ဤေလာက၌ မိတ္ေဆြေကာင္းမည္၏၊
အတတ္ပညာသည္ တမလြန္၌ ခ်မ္းသာကို ေဆာင္တတ္၏။ ။
ေရွးပညာရွိတို႔ ထားရွိခဲ့ၾကသည့္ ဆိုရိုးစကားမ်ားသည္ ထိုေခတ္တြင္သာမက ယေန႔ေခတ္ထိတိုင္ မွန္ကန္အသံုးဝင္ေနေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေက်ာက္ေခတ္၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္မွသည္ ယေန႔ အႏုျမဴေခတ္အထိ ပညာကိုသာ အေလးထားခဲ့ၾကသည္။ ေရွ႕တန္းတင္ခဲ့ၾက သည္။ ေက်ာက္ေခတ္တြင္ အမဲလိုက္ျခင္းအတတ္ပညာသည္ အေရးပါဆံုးက႑ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ မ်ားျပားလွစြာေသာ ပညာရပ္မ်ားစြာသည္ က႑မ်ိဳးစံုျဖင့္ ရွိေနခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ သင္ယူလိုသည့္ ပညာရပ္ကို ေရြးခ်ယ္သင္ယူႏိုင္ခြင့္ ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
ပမာဆိုရေသာ္ ဟိုယခင္က မိန္းကေလးတုိင္း တတ္သိထားသည့္ ပန္းအိုးထိုးျခင္းသည္ ယခုအခါတြင္ ပန္းအလွျပင္ျခင္း အႏုပညာ၊ ပန္းအလွဆင္ျခင္းအတတ္ပညာ တစ္ခုအေနျဖင့္ ပညာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ သီးျခားရွိေနခဲ့ၿပီ။
ဝါသနာပါရာ အတတ္ပညာတစ္ခုခုကို အသက္ေမြးမႈျပဳႏိုင္သည္အထိ ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ခြင့္ရွိျခင္းသည္ ယေန႔ေခတ္၏ အားသာခ်က္ျဖစ္ သည္။ ကိုယ္သင္ယူထားသည့္ ပညာ(သညာ)ကို တစ္ဖက္ကမ္းခတ္သည့္ ပညာသည္အဆင့္ေရာက္ေအာင္ ထို႔ေနာက္မွ ပညာရွင္အဆင့္ေရာက္ ေအာင္ ေလ့လာသင္ယူဖို႔သာ လိုသည္။ မဆုတ္နစ္ေသာဇြဲျဖင့္ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႀကိဳးစားရန္သာလိုသည္။ စိုုက္လိုုက္မတ္တပ္ ဟူေသာစကားသည္ ပညာရွင္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနသူမ်ားအတြက္ ရည္ညႊန္းခဲ့ဟန္တူသည္။
လူအမ်ားစုမွာေတာ့ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာ အုတ္ျမစ္ခ်ပြဲေတြ က်င္းပေနရျခင္းကိုသာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနခဲ့ၾကသည္။ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာမွ်ျဖင့္ အေဆာက္အဦးတစ္ခုအျဖစ္ ပံုေပၚလာစရာမရွိေပ။ စခ်ခဲ့သည့္ အုတ္ခဲေနာက္မွ ေနာက္ထပ္ ဆက္ကာဆင့္ကာ စီေပး၊ ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္မွသာ အေဆာက္အဦးတစ္ခုအျဖစ္ ပံုေပၚလာမည္ျဖစ္သည္။ အုတ္ခဲတစ္လံုးခ်ကာ အုုတ္ျမစ္ခ်ပြဲေတြက်င္းပေနျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းသင့္ၿပီျဖစ္သည္။ မိုင္တစ္ေထာင္ခရီး၏အစသည္ ေျခတစ္လွမ္းသာျဖစ္သည္။ သည္ေျခလွမ္းေနာက္မွ ေနာက္ထပ္ေျခလွမ္းေတြ ဆက္ကာဆက္ကာ လွမ္းႏိုင္ပါမွ လိုရာပန္းတုိင္ကို ေရာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ အမ်ားစုမွာ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားထံမွ မွတ္သားသင္ၾကားခဲ့ရသည့္ အမွတ္သညာမ်ားကို ပညာထင္မွတ္ကာ ရပ္တန္႔ေနခဲ့ၾကသည္။ ဆရာ့ထံမွ သင္ရိုးကုန္သည္ႏွင့္ ပညာကုန္ရၿပီ ထင္ေနခဲ့ၾကသည္။ မိုင္တစ္ေထာင္ခရီးကုိ ေျခတစ္လွမ္းလွမ္းကာ ရပ္တန္႔ေနမိၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။
သင္ယူခဲ့ရသည့္ အမွတ္သညာမ်ားကို လက္ေတြ႕ဘဝလုပ္ငန္းခြင္မွာ ဆက္စပ္အသံုးခ်ႏိုင္မွသာ ပညာဆိုတာ ေပၚထြက္လာစၿမဲျဖစ္သည္။ အမွတ္သညာအဆင့္မွ အတတ္ပညာ၊ အသိပညာအဆင့္သို႔ တိုးတက္လာမည္။ ဒါမွသာ ကိုယ္ပိုင္ပညာစစ္ျဖစ္သည္။ စာအုပ္ထဲတြင္ရွိသည့္ ပညာရပ္ေပါင္းမ်ားစြာထက္ အဖိုးအနမတဂၢ ထုိက္တန္သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔လူမ်ိဳးသည္ အၾကပ္အတည္းႀကံဳေတြ႕ခ်ိ္န္တြင္ တခၤႏုတ္ပတၱိဥာဏ္ လြန္စြာထက္ျမက္ေသာ္လည္း ေနသာသည့္အခ်ိန္မွာ ေတာ့ ဦးေႏွာက္ကို အလုပ္မေပးခ်င္သူမ်ားသာျဖစ္သည္။ သူမ်ားေတြ ေတြးထားသည့္ ေတြးေတာမႈေရစီးေၾကာင္းေနာက္မွ အလိုက္သင့္ စီးေမ်ာေနတတ္ၾကသည္။ တစ္ဦးခရမ္းခ်ဥ္သီးစိုက္၍ ေနရာက်သြားလွ်င္ က်န္လူတစ္သိုက္က ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာ ခရမ္းခ်ဥ္သီးခ်ည့္ ဖိစိုက္ၾကေတာ့ သည္။ ပံုေအာေနသည့္ ေရာင္းလိုအားမ်ားေနေသာ ပစၥည္းေတြေၾကာင့္ ေစ်းကြက္တြင္ ေစ်းမရၾကေသာအခါ လုပ္အားခႏွင့္အရင္းပင္ မေၾကခ်င္ ႀကံဳၾကရေတာ့သည္။ ေရနံဆို ေရနံ၊ ေက်ာက္တြင္းဆို ေက်ာက္တြင္း အားလုံးစုၿပံဳတုိးေဝွ႔ေနၾကသည္။ ဆင့္ပြားေတြးေခၚႏိုင္သူ၊ ေဖာက္ထြက္ ေတြးေတာႏိုင္သူမ်ားမွာ အနည္းစုသာ ျဖစ္ေနသည္။
ရိုက္ညီေနာင္ႏွစ္ဦးက ေလယာဥ္ပ်ံ တီထြင္ခဲ့ၾကသည္ကို အမ်ားသိၿပီးျဖစ္သည္။ က်န္ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ၄င္းတို႔အတိုင္းသာ တီထြင္ခဲ့ၾက မည္ဆိုပါလွ်င္ ေလယာဥ္ပ်ံသာရွိ၍ ေလထီးဆိုတာ ေပၚေပါက္လာမည္ မဟုတ္ေပ။ တီထြင္မႈသည္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားခ်င္မွ ခမ္းနားမည္။ အေရးပါအသံုးဝင္သည့္ ျငင္းမရႏိုင္သည့္တန္ဖိုးေၾကာင့္ ေလယာဥ္တိုင္းတြင္ ေလထီးရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဆင့္ပြားေတြးေခၚႏိုင္ျခင္း၊ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ ၾကြယ္ဝျခင္း၏ အက်ိဳးဆက္ပင္ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတစ္ခုတိုးတက္ေစရးအတြက္ အတတ္ပညာသည္ ေရွ႕တန္းမွ အေရးပါဆံုးေသာ က႑ျဖစ္သည္။ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတေပါၾကြယ္သည့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံအျဖစ္ ရပ္တည္ေနရခ်ိန္တြင္ သယံဇာတလံုးဝမရွိသည့္ စကၤာပူႏိုင္ငံက ယခုအခ်ိန္တြင္ အာရွ၏က်ားတစ္ေကာင္ ျဖစ္ေနၿပီ။ ဒါသည္ အတတ္ပညာ၏ ျပယုဂ္ျဖစ္သည္။
တစ္ခ်ိန္က ျပာပံုဘဝမွ ရုန္းထလာရသည့္ ကၽြန္းစုႏိုင္ငံ ဂ်ပန္သည္ ယခုအခါတြင္ စီးပြားေရးသာမက အတတ္ပညာပုိင္းမွာပင္ ကမၻာ့ထိပ္တန္းႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ေနၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကနီတိတြင္ “ အတတ္ပညာႏွင့္တူေသာ ဥစၥာမရွိ ” ဟု ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္။ လမ္းေၾကာင္းသစ္ကို ဦးတည္ေနသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ အေတြးရဲ၊ အေရးရဲ၊ ေျပာရဲ၊ ဆိုရဲသည့္ ဆင့္ပြားေဖာက္ထြက္ ေတြးေခၚႏိုင္သည့္ အသိပညာရွင္ေပါင္းမ်ားစြာလိုသည္။ အတတ္ပညာရွင္ေပါင္းမ်ားစြာလိုသည္။ သို႔မွသာ ႏိုင္ငံေတာ္တိုးတက္ေရးအတြက္ ေရွးရႈႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
“ ပညာမတတ္ သူ၏ဝန္ထမ္း ” ဟု အဆိုရွိသည္။ အခိုင္းခံဘဝျဖင့္ ႏွိမ့္ႏွိမ့္ခ်ခ်ေနမည္လား၊ သခင္အျဖစ္ျဖင့္ ကိုယ့္ဘဝကိုယ္ စိတ္ႀကိဳက္ထုဆစ္မည္လား။ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ သင္၏ကံၾကမၼာက သင့္လက္ထဲမွာပဲျဖစ္သည္။ ။
ထူးေအာင္ဝင့္
စာကိုး=ဆယ္ေစာင္တြဲသင္တန္း ျမန္မာျပန္က်မ္း(၁၉၈၉)[ဦးပညာသာမိ(မာဂဓီ-သာစည္) ]
Comments
Post a Comment