ၾကယ္စင္သစ္ကို လင္းတဲ့ရင္ခြင္



ၾကယ္စင္သစ္ကို လင္းတဲ့ရင္ခြင္
၁။
“အစ္မ ၾကက္႐ိုး က်န္ေသးလား”
“ညီမေလးေရ ၾကက္႐ိုး က်န္ေသးလား”

ၿပိဳင္တူ ေမးလိုက္ေသာ စကားသံေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ အတူ ၾကက္႐ိုး၀ယ္ေသာ သူကို ၾကည့္လိုက္ ေတာ့ လမ္းထိပ္က ဆုိက္ကား ဆရာ ဦးေလးႀကီး။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္က အရင္ ေရာက္တာ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ စိတ္ေတာ့ နည္းနည္းေအး သြားသည္။ ေရႊပုိက္ဆံ ျမန္မာ ထမင္းဆုိင္မွ ၾကက္႐ိုးဟင္းက နာမည္ႀကီး ေနေသာ ေၾကာင့္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ လက္ထဲက ပိုက္ဆံ အေျခအေန ရေၾကာင့္သာ ၾကက္႐ိုး ဟင္းႏွင့္ ႏွစ္ပါး သြားရျခင္း ျဖစ္သည္။
“ဒီေန႔ ၾကက္႐ိုးက တစ္ပြဲစာပဲ က်န္တယ္။ ဘယ္သူ႔ကုိ ေပးရမလဲ”
“ကၽြန္ေတာ္ အရင္ေရာက္တာ ကၽြန္ေတာ္ ယူမယ္”
ထမင္း ဆုိင္ရွင္၏ အေမး စကားေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ အေလာသံုးဆယ္ ပင္ ေျဖျဖစ္ လုိက္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္စကား ေၾကာင့္ ဆိုက္ကား ဆရာႀကီး မွာ အသာရယ္ လုိက္ရင္းမွ-
“ဟုတ္ပါၿပီ အေမာင္ ေဆးေက်ာင္းသား ရယ္။ အေမာင္အရင္ ေရာက္တာ ဆုိေတာ့ အေမာင္ပဲ ယူလိုက္ ပါ။ ဒါေပမဲ့ ဦးေလးက ညေန ကတည္းက မွာထားတာ ေနာ္။ ၾကက္႐ုိးဟင္းကို။ ဒါေပမဲ့ အေမာင့္ကိုပဲ ဦးစား ေပးလိုက္မယ္ ဟုတ္ၿပီလား”
ထမင္း ဆုိင္ရွင္ဆီမွ ၾကက္႐ုိး ဟင္းထုပ္ကို အသာ လွမ္းယူရင္း ပိုက္ဆံ တစ္ရာ ေပးသည္။ ၿပီးေတာ့ မ်က္ႏွာ ပူစြာႏွင့္ ခပ္သြက္သြက္ ထြက္ လာခဲ့သည္။
မေကြး ေဆးတကၠသုိလ္မွ ေဆးေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ ဆိုက္ကားဆရာ တစ္ေယာက္ႏွင့္ ၾကက္႐ိုး ဟင္း လု၀ယ္ရေသာ အျဖစ္ ကုိၾကားလွ်င္ အမ်ားတကာ အတြက္ ရယ္စရာ တစ္ပုဒ္ မ်ားျဖစ္ ေနမလား။ ကၽြန္ေတာ္ ကေတာ့ မရယ္ႏုိင္ပါ။ တစ္ လ သံုးေသာင္းသာ ပုိ႔ႏုိင္ေသာ ကၽြန္ေတာ့္ မိသားစု အခက္ အခဲအတြက္ အစစ အရာရာ ကို ေခၽြတာ ေနရေသာ ကုိယ့္ အျဖစ္ကို ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ္ တုိင္သာလွ်င္ နားလည္ ႏုိင္ပါ သည္။ တစ္လ သံုးေသာင္း ဆုိေသာ ေငြသည္ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ နည္းလြန္း ေနေသာ္ လည္း ကၽြန္ေတာ့္ မိသားစု ၀င္ေငြႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္လွ်င္ ေတာ့ မ်ားလြန္း ေနသည္။ ေက်ာင္းဆရာ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေသာ ကၽြန္ေတာ့္ ဖခင္၏ တစ္လစာ ၀င္ေငြ ကုန္လု နီးပါးပင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အစစ အရာရာကို ေခၽြတာေရး စနစ္ကိုသာ အားကိုး ေနရ ေသာ ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆုိက္ ကားဆရာႀကီးကို အားနာ မေနႏုိင္ပါ။ ဒီဟင္းမွ မရ လွ်င္ ဒီေန႔ညေန အတြက္ ထမင္း တစ္ခု တည္းသာ စား ေနရ ေပလိမ့္မည္။
၂။
“သား ဒီေထာက္ပံ့ ေၾကးကို ဘာျဖစ္လုိ႔ ေလွ်ာက္ တာလဲ”
ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းက ေပးတဲ့ ေထာက္ပံ့ေၾကး ေလွ်ာက္တာ ရတယ္ အေဖ ဟု ဆုိေတာ့ အေဖျပန္ ေမးေသာ ေမးခြန္း ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ ေမွ်ာ္လင့္ ထားတာက “ဟာ အဆင္ေျပတာေပါ့” ဒါမွ မဟုတ္ “ဘယ္ေလာက္ ရတာ လဲ”ဟူေသာ ေမးခြန္းမ်ဳိး။ ဒါ ေပမဲ့ အေဖ ေမးလိုက္တာက မထင္မွတ္ ထားေသာ ေမးခြန္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႐ုတ္တရက္ ကၽြန္ေတာ္ ေၾကာင္သြား မိတာ ေတာ့ အမွန္။ အေျဖက ခ်က္ ခ်င္း မထြက္။
“အေဖတုိ႔ ပို႔တဲ့ ေငြနဲ႔ သား မေလာက္လို႔လား။ ဒါမွမဟုတ္ ေလာက္ေအာင္ မသံုး ႏုိင္တာလား”
ေနာက္ထပ္ ေမးလာ ေသာ ေမးခြန္းက ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ ပိုခက္သည္။ တစ္လ ေငြသံုးေသာင္း ဆုိေသာ ပမာ ဏသည္ ေဆးေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ကို မဆုိထားနဲ႔၊ သာမန္ ေက်ာင္းသားတစ္ ေယာက္ပင္လွ်င္ ေတာ္ေတာ္ ေခၽြေခၽြ တာတာသံုးႏုိင္မွ ေလာက္င ႏုိင္ေပမည္။ အေဆာင္လခ၊ ဖယ္ရီခ၊ ေက်ာင္းလခ၊ စာအုပ္ဖိုးႏွင့္ တျခား ေခါင္းစဥ္ တပ္မရ ႏုိင္ေသာ အေၾကာင္း အရာမ်ား။ ဒီ အေၾကာင္း အရာေတြ ေအာက္မွ ေငြသံုးေသာင္းဆုိ တာက ဆင္ပါးစပ္ အတြင္း ႏွမ္းပက္ေန သလိုပင္။ ထမင္း စရိတ္ေတာင္ မနည္း ခ်န္သံုး ေနရသည္။ ဒါေတြကို အေဖ သိပါေလစ။ အေဖကေတာ့ ေမးလာေလၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ အေျဖ ျပန္ရေတာ့မည္။
“ေလာက္တယ္ မေလာက္ဘူး ဆုိတာထက္ ကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္ေလး ကို ဂ႐ုစိုက္ သံုးရတယ္ အေဖ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အပိုသံုးေငြ မရိွဘူး။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ က်ဴရွင္လည္း တက္ခ်င္တယ္ အေဖ”
အေဖ့ မ်က္လံုး တုိ႔မွာ သေဘာ မက်ဟန္ကို ေတြ႕ သည္။ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာလိုက္ သည့္အထဲတြင္ က်ဴရွင္ဆုိ တာပါ သြား၍ ျဖစ္မည္။ ေက်ာင္းဆရာ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေသာ အေဖသည္ က်ဴရွင္ ဆုိတာကို ဘယ္တုန္းကမွ အားမေပး ခဲ့ပါ။ သူကုိယ္တုိင္ လည္း က်ဴရွင္ မသင္ခဲ့ဘူး။ အေဖ့ မ်က္လံုး တုိ႔သည္ ကၽြန္ေတာ့္ဆီမွ အေ၀းသို႔ ေရာက္သြားသည္။
“ေခတ္စနစ္ရဲ႕ အလုိအရ က်ဴရွင္ ဆုိတာေတာ့ ရိွေနတာ ေပါ့ေလ။ ဒါေပမဲ့ သားက ေရာ စာေတြ မလုိက္ ႏုိင္ေတာ့ လုိ႔လား။ ဒုတိယႏွစ္က ေတာ္ေတာ္ခက္ ေနလုိ႔လား။ အေရးႀကီး တာက သား က်ဴရွင္တက္မွ ျဖစ္ေတာ့မွာ လား”
အေဖ့ ေမးခြန္းေတြက ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ ေၾကာက္ စရာေကာင္းလာသည္။ ပိႆာေလးႏွင့္ ေဘးပစ္တာ ကမွေတာ္ဦးမည္။ ေမးခြန္း တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကားမွာ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ေတြ တျဖည္း ျဖည္း က်ဳံ႕က်ဳံ႕ လိုက္ေန သလို။ သူမ်ားေတြ တက္ေသာ က်ဴရွင္ ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ အားက် တာေတာ့ မွန္ေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ မတက္ႏုိင္။ သူမ်ား က်ဴရွင္ တက္ထားေသာ ႏုတ္ေတြကို ျပန္ကူး ေနရတာႏွင့္ တစ္ခါ တေလ စာက်က္ ခ်ိန္ေတာင္ သိပ္မရႏုိင္။
“သား က်ဴရွင္ တက္ဖို႔ အတြက္ ဆုိရင္ေတာ့ အေဖ ထပ္ပို႔ေပးပါ့မယ္။ နည္းနည္း ေတာ့ ခက္မွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အေဖ ႀကိဳးစားပါ့မယ္။ ဒီ ေထာက္ပံ့ ေၾကးကိုေတာ့ အေဖ မယူေစ ခ်င္ဘူး”
“ဘာေၾကာင့္လဲ အေဖ”
ဘာေၾကာင့္လဲ။ တစ္လ ေငြေလးေသာင္း ေထာက္ပံ့ ေၾကးကိုေတာင္ ျငင္းပယ္ ခိုင္းရဲ ေလာက္ေသာ အေဖ့ အေၾကာင္း ျပခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ သိခ်င္စိတ္ ျပင္းျပ လာသည္။
“အေဖ့မွာ အေၾကာင္းျပ ခ်က္ ႏွစ္ခုရိွတယ္သား။ ပထမအခ်က္က သားအခု ရတာက ေထာက္ပံ့ေၾကး။ ပုဂၢလိက ေထာက္ပံ့ေၾကး။ ပညာေတာ္လုိ႔ ဆုခ်တာ မဟုတ္ဘူး။ သူမ်ားက ေစတနာ ထက္သန္လုိ႔ လွဴတန္း တာ။ မတတ္ႏုိင္ တဲ့သူ ေတြကို အကူအညီ ေပးတာ။ ေက်ာင္းတက္ ဖို႔ရာ အခက္ အခဲ ျဖစ္ေနတဲ့ သူေတြကို ေထာက္ပံ့တာ။ လူေတြ အမ်ားႀကီး တက္ေနတဲ့ ေက်ာင္းမွာ သားထက္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ အခက္အခဲ ျဖစ္ေနတဲ့ သူေတြ ရိွမေနဘူး လို႔ သား ထင္လုိ႔လား”
ကၽြန္ေတာ္ မသိပါ။ ရိွ ခ်င္လည္း ရိွမည္။ ရိွခ်င္မွ လည္း ရိွေန လိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ မဆုိင္ ဟုေတာ့ ထင္သည္။ သူတစ္ပါး ကိစၥက ကၽြန္ေတာ့္ ထက္မ်ား အေရးႀကီး ေနသလား။ ခဏ နားၿပီးေတာ့ အေဖ စကား ဆက္သည္။
“မရိွဘူး ဆုိရင္ေတာ့ ထားပါေတာ့။ သားရတာ မွန္တယ္။ ေအး တကယ္လို႔ ရိွေနတယ္ ဆုိရင္ေတာ့ သူ႔ အတြက္ အမ်ားႀကီး နစ္နာ သြားၿပီ။ သားအတြက္လည္း မေကာင္းေတာ့ဘူး။ အလွဴ ရွင္ေတြရဲ႕ ေစတနာ ေတြဟာ အလကား ျဖစ္သြားႏုိင္တယ္။ သားရတဲ့ ေငြလည္း မျဖဴစင္ ေတာ့ဘူး။ သားစားတဲ့ ထမင္းလုတ္ ေတြလည္း မျဖဴ စင္ေတာ့ဘူး။ သားေရာ ေနာက္ေက်ာ လံုလံုနဲ႔ ေနရဲမွာ လား။ သား စဥ္းစားၾကည့္ ေပါ့ေလ။ သားကေတာ့ ေထာက္ပံ့ေၾကး ေငြေတြနဲ႔ က်ဴ ရွင္ တက္ေနတယ္။ ေနာက္ တစ္ေယာက္ကေတာ့ ဆင္း ဆင္းရဲရဲ ေနေနရတယ္။ ကိုယ္ ခ်င္းစာ တရားဆုိတာ လူတုိင္း မွာရိွသင့္တယ္လုိ႔ေတာ့ အေဖ ထင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေတာ့ ဆရာ၀န္ လုပ္မဲ့ သားလို လူမ်ဳိးမွာ ပုိရိွ သင့္တာေပါ့။ ေနရာတုိင္း မဟုတ္ေတာင္မွ ထိုက္သင့္ သေလာက္ေပါ့ သားရယ္။ လူတုိင္းေတာ့ အဆင္ ဘယ္ေျပႏုိင္ပါ့မလဲ။ ဒါေပမဲ့လည္း အဆင္မေျပ တာႀကီးကို အခြင့္အေရး တစ္ခု အေနနဲ႔ ေတာ့ အသံုးမခ် ေစခ်င္ ဘူး”
ေထာက္ပံ့ေၾကး အတြက္ လူေတြ႕ စစ္ေဆး ေတာ့ ဆရာမႀကီး တစ္ေယာက္ ေမးေသာ ေမးခြန္းကို အမွတ္ ရမိသည္။ မိသားစု တစ္လ ၀င္ေငြႏွင့္ ေက်ာင္းစရိတ္ အတြက္ တစ္လ ေထာက္ ပံ့ ေၾကး ဘယ္ေလာက္ ရိွလဲ တဲ့။ အတိ အက် မရိွေတာင္ ခန္႔မွန္း ေျခေတာ့ ေျပာျပရ သည္။ ပထမေလွ်ာက္ လႊာ စတင္တုန္းကလည္း ဒီေမး ခြန္းပါသည့္ အတြက္ ေလွ်ာက္ လႊာထဲက အေျဖနဲ႔ ကိုက္ ေအာင္ေတာ့ ေျဖရသည္။ အေဖ့ လစာကိုေတာ့ အမွန္ အတုိင္း ေျပာျဖစ္သည္။ဒါေပမဲ့ တစ္လ ေထာက္ပံ့ ေၾကးေငြကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ အမွန္အတိုင္း ထက္ ေလွ်ာ့ ေျပာခဲ့သည္။ အမွန္ အတုိင္း တစ္လ သံုးေသာင္းဟု ေျဖ လိုက္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္ ေထာက္ပံ့ ေၾကးေငြ မရႏုိင္ ေတာ့မွာ ကို စုိးရိမ္ေသာ ေၾကာင့္ လိမ္ေျပာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဒါကိုမ်ား အေဖ သိလိုက္ လွ်င္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကို ဘယ္ေလာက္မ်ား အျပစ္တင္ လိုက္ေလမလဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ဘာမွ ထပ္မေျပာ ျဖစ္ေသး။ အေဖ ေျပာျပမည့္ ေနာက္ ထပ္အေၾကာင္း ျပခ်က္ကို နား ေထာင္ခ်င္ေသးသည္။
“ေနာက္ထပ္ တစ္ခ်က္ ကေတာ့ အေဖ တစ္ေယာက္ရဲ႕ မာန ေနာက္တစ္မ်ဳိး ေျပာရ ရင္ေတာ့ အေဖ တစ္ေယာက္ ရဲ႕ အတၱ ေပါ့သားရယ္။ ဘယ္ မိဘမဆုိ ကုိယ့္သားသမီးရဲ႕ လုိအင္ ဆႏၵကို ကုိယ္တုိင္ျဖည့္ စြက္ ေပးခ်င္ တာေပါ့။ သူတစ္ ပါး၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္တာ ကို ဘယ္လက္ခံ ခ်င္ပါ့မလဲ။ အေဖ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ တာ၀န္မေက် တာမ်ဳိး မျဖစ္ ခ်င္ဘူး။ သားနားလည္ ေအာင္ ေျပာျပေပးတာပါ။ ေဆးတကၠသုိလ္ ဆုိတဲ့ အတုိင္း အတာနဲ႔ ေက်ာင္းဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ၀င္ေငြဟာ ရယ္ စရာျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ေန မွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ သားရယ္ အေဖ့မွာ အားအင္ေတြ က်န္ေနပါေသး တယ္။ အရြယ္ေထာင္း ေနတဲ့ ဇရာအုိ တစ္ေယာက္ မျဖစ္ ေသးပါဘူး။ ၅၆ ႏွစ္ဆုိတဲ့ အရြယ္ဟာ ခြန္အားကို ေကာင္းေကာင္း အသံုး ခ်ႏုိင္ ပါေသးတယ္။ အခု အေဖ စိုက္ေနတဲ့ စိုက္ခင္းေလးက အေဖ့ကို တစ္မ်ဳိး တစ္ဖံုေတာ့ ၀င္ေငြေပး မွာပါ။ အဲဒီေတာ့ သားကို ပုိက္ဆံ ပုိေပးႏုိင္ မွာေပါ့။ သားလည္း အထိုက္ အေလ်ာက္ေတာ့ ပုိအဆင္ ေျပမွာေပါ့”
ေတာ္ပါေတာ့ အေဖ ရယ္ဟု စိတ္ထဲမွာ ေရရြတ္ မိသည္။ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ခါမွ ေတြးမထား ခဲ့ဖူးေသာ အေဖ့ မာနကို ထိပါး သလို ျဖစ္သြား ၿပီလားဟု ေနာင္တရ မိသည္။ ကၽြန္ေတာ္မွားမ်ား သြားေလၿပီ လား။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ေတာ့ သည္ပုိက္ဆံ ေလးေသာင္း ဆုိတာ မက္ေမာ စရာ တစ္ခု ျဖစ္ေန တာေတာ့ အမွန္ပါ။ ခက္ခက္ခဲခဲ ရထား ေသာ အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ လြယ္လြယ္ ကူကူ စြန္႔လႊတ္ လုိက္ရမွာလား အေဖ။ ဒီအခြင့္ အေရးဟာ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္တည္း အတြက္တင္ မကပါဘူး။ က်န္တဲ့ မိသားစု အတြက္ပါ အဆင္ေျပ ႏုိင္တယ္ ဆုိတာ အေဖ မသိလုိ႔လား။
“စဥ္းစားပါသား။ ၁၈ ႏွစ္ဆုိတဲ့ သားအရြယ္ဟာ ေတြးေတာ ဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္း ရိွေနၿပီလုိ႔ အေဖ ယံုၾကည္ပါ တယ္။ သား ဘာသာစဥ္း စားၿပီး လက္ခံသင့္ လက္မခံ သင့္ သားဘာသာ ဆံုးျဖတ္ ပါ။ အေဖ့ ဆႏၵကေတာ့ သားကို ေျပာျပထားတဲ့ အတုိင္းပဲ”
“ဘုတ္အဖြဲ႕က သားကို ေရြးၿပီးသြားၿပီ အေဖ။ အခုမွ သားျပန္ေပးရင္ သားကိုမ်ား အျပစ္ တင္ၾက မွာလား”
“ဆရာဆုိတာ တပည့္ ေတြရဲ႕ အမွားကို သြန္သင္ ဆံုးမ နည္းလမ္း ျပၾကသူေတြ ပါသား။ အမွားကို ၀န္ခံတတ္ တဲ့ သူကို အျပစ္ မတင္တဲ့ အျပင္ ခြင့္လႊတ္ ခ်ီးက်ဴးၾက မွာပါ”
ေနာက္ဆံုး လက္နက္ အျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္ အသံုးခ် လိုက္ေသာ္လည္း အေဖက ဗီတုိ မဆန္ေသာ အာဏာျဖင့္ ပယ္ခ်လိုက္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ အယူခံ ႐ႈံးသြားသည္ ေပါ့ေလ။
၃။
ျပတင္းေပါက္ကို ဖြင့္ လိုက္ေတာ့ အျပင္မွာ လ ေရာင္က ျဖာက် ေနသည္။ လေရာင္သည္ ေအးခ်မ္း သည္ဟု ၾကားဖူး ေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ကိုေတာ့ ေအးခ်မ္းမႈ မေပးႏုိင္ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ထဲမွ ေသာက ေတြကိုေတာ့ ေအးခ်မ္းေအာင္ မစြမ္း ေဆာင္ႏုိင္ပါ။ လေရာင္ ေအာက္မွာ ျမင္ေနရေသာ မိဘမဲ့ ကေလး ေက်ာင္းက ေတာ့ ၿငိမ္သက္ ေနလ်က္။ ေန႔ ကေလး ထိန္းေက်ာင္းႏွင့္ အတူတြဲ ဖြင့္ေသာ ေက်ာင္းျဖစ္ သည္။ ေန႔ခင္းေတြမွာ ကေလးေတြ စာအံသံ၊ ေဆာ့ ကစားေနေသာ အသံတုိ႔ႏွင့္ ေ၀စည္ ေနတတ္ေသာ ေက်ာင္း မွာ လေရာင္ ေအာက္တြင္ တိတ္ဆိတ္စြာ အိပ္ေမာက် ေနသည္။ ကႀကီး ပုဒ္မခ်၊ ကႀကီး ပုဒ္မခ်။ ေန႔ခင္းပိုင္း တြင္ ၾကားေန ရတတ္ေသာ ကေလးတုိ႔၏ ေလးေလးအီအီ ဆုိေနက် စာအံသံ။ ဒီအသံ ေတြက ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ အင္အားေတြကို ေပးသည္။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ စိတ္ညစ္ ညဴးစရာ တစ္ခုၾကံဳလာရ တုိင္း ဒီမိဘမဲ့ ကေလးေက်ာင္း ကို ၾကည့္ေနက်။ အေဖ၊ အေမေတြႏွင့္ ကင္းကြာေနရ ေသာ မိဘမဲ့ ကေလးမ်ား၏ အျဖစ္ကို ကုိယ္ခ်င္းစာၾကည့္ ရင္းမွ ငါ့အျဖစ္က သူတုိ႔ ေလာက္ မဆုိး ေသးပါဘူး ဟု စိတ္အား တင္းေနက်။ အထူး သျဖင့္ေတာ့ သည္ေက်ာင္း ႏွင့္ သည္ကေလး ငယ္မ်ား သည္ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ တို႔ကို ေဆာင္ၾကဥ္း မေပး ႏုိင္ေသာ္လည္း စိတ္ အားတက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ ေပးႏုိင္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ထဲမွ ေသာကေတြကို ေျဖ ေဖ်ာက္ ႏုိင္စြမ္းေပးသည္။ သည္အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ ေက်နပ္ ရပါသည္။
ေလးလံေနေသာ စိတ္ သည္ ရင္ထဲမွ ေပ်ာက္ပ်က္ မသြား။ ဒီတစ္ေခါက္ အိမ္မွ ျပန္လာေသာ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ တြင္ စိတ္႐ႈပ္ ေထြးစရာ တစ္ခု ပူးတြဲလ ာခဲ့သည္။ ေငြ ေလးေသာင္း ေထာက္ပံ့ေၾကး။ ၿပီးေတာ့ အေဖ။ ၿပီးေတာ့ မိသားစု။ တစ္ခုခ်င္း စီက ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ကို ႐ႈပ္ေထြးေစ သည္။ သည္အေၾကာင္း အရာ အားလံုး ေပါင္းလိုက္ေသာ အခါ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ပင့္သက္ ႐ႈိက္ခ်ိန္ပင္ မရႏုိင္ေတာ့။ အားလံုး အဆင္ေျပ ေနမွန္း သိလ်က္ႏွင့္ သည္ေငြေလး ေသာင္းကို ဘာေၾကာင့္မ်ား အေဖ ျငင္းပယ္ ခ်င္ပါသနည္း။ ကၽြန္ေတာ္ နားမလည္ႏုိင္။ အေဖ ေျပာေနက် ကုိယ္ခ်င္းစာ တရား စာနာ ေထာက္ထားမႈ တရားေတြက တကယ္ေရာ အေရး ပါရဲ႕လား။ ထုိ အေၾကာင္းတုိ႔သည္ ကၽြန္ေတာ့္ ကိုေရာ မိသားစု ကိုပါ အဆင္ေျပေအာင္ စြမ္းေဆာင္ ေပးႏုိင္မွာ မုိ႔လား။ ကၽြန္ေတာ္ မသိႏုိင္ပါ။ အေဖ့ ႏႈတ္မွ မၾကာခဏ ၾကားေနက် ေနာက္ေက်ာ လံုရမယ္၊ ၿပီး ေတာ့ ကုိယ္စားတဲ့ ထမင္း လုတ္ဟာ တတ္ႏုိင္သမွ် ျဖဴ စင္ရမယ္ ဆုိတာေတြ နားထဲ မွာ ၾကားေယာင္ လာျပန္သည္။ ျပတင္းေပါက္ကို အသာ ျပန္ပိတ္ရင္း အိပ္ရာေပၚသို႔ လွဲခ် လိုက္သည္။ မနက္ျဖန္ ပညာသင္ ေထာက္ ပံ့ေၾကး ေရြးခ်ယ္ေရး အဖြဲ႕မွ ဘုတ္အဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဆရာမႀကီး ဆီကုိ သြား ေတြ႕ရမည္။ ေထာက္ပ့ံေၾကး ေငြကို ျပန္အပ္ ရမည္။ သည္ အေၾကာင္းေတြကို ေတြ ရင္း ရင္ေလးေနမိသည္။ ျပန္ မေပးဘဲ အေဖ မသိေအာင္ သံုးေန လွ်င္ေကာ။ အကယ္၍ မ်ား သိသြားလွ်င္ေရာ အေဖ ခြင့္လႊတ္ ႏုိင္ပါ့မလား။ ခြင့္ လႊတ္ ႏုိင္ဦးေတာ့ အေဖ့မာန အတြက္ အေဖ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မည္ေတာ့ ေသခ်ာသည္။ မျဖစ္ေသးပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ေတာ့ အေဖ စိတ္ မဆင္းရဲ ေစခ်င္ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ေတြ ေမာရပါတယ္ အေဖ။ ဆုပ္လည္းဆူးစားလည္း ႐ူး ေတာ့မည္လား။ အေဖ့ ဆႏၵ အတုိင္း ကၽြန္ေတာ္ လုပ္ပါ့ မယ္ အေဖ။
၄။
“ေက်းဇူး တင္ပါတယ္ သားရယ္။ ဆရာမ တကယ္ ကို ေက်းဇူး တင္တာပါ။ ၀မ္း လည္း ၀မ္းသာတယ္။ မိဘ စကား နားေထာင္တာထက္ လုပ္သင့္တာကို လုပ္တတ္ တဲ့ စိတ္မ်ဳိးကို လူတုိင္းက ခ်ီးက်ဴးမွာပါ။ သားလိမၼာ တစ္ေယာက္ကို ေမြးထုတ္ ေပးတဲ့ သားအေဖ ကိုလည္း ခ်ီးက်ဴးပါတယ္”
ဆရာမႀကီးက ေမး၍ အေၾကာင္းစံုကို မႁခြင္းမခ်န္ ျပန္ေျပာျပ ျဖစ္သည္။ အေဖဆုိ သည့္အသံေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ထဲမွာ မေက်နပ္ စိတ္ေလး ၀င္လာသည္။ ယခု အခ်ိန္ထိ တုိင္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ ထဲမွာ ဘ၀င္မက် ႏုိင္ေသး။ တစ္လေငြ ေလးေသာင္း အေပၚ ခံုမင္သည့္ စိတ္က ေဖ်ာက္ဖ်က္ မရႏုိင္ေသးပါ။ အေဖ့ အလို အတုိင္းသာ သည္ ေငြကို စြန္႔လႊတ္ လုိက္မိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ ဆႏၵ အတုိင္းသာ ဆုိရင္ေတာ့ မစြန္႔ လႊတ္ႏုိင္ပါ။
“သားဆံုးျဖတ္လိုက္ တာ မမွားပါဘူး။ တကယ္ ေတာ့ သား ဒီလုိ ဆံုးျဖတ္တဲ့ အတြက္ ဆရာမတုိ႔မွာ လူ ေတာ္တစ္ေယာက္ကို ဆံုး႐ံႈး မဲ့ အခြင့္အေရး လက္လႊတ္ မသြားဘူး ေပါ့ကြယ္”
ဆရာမႀကီး စကား ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ နား မလည္ ျဖစ္သြားသည္။
“ဘာကို ေျပာတာလဲ ဆရာမ။ ကၽြန္ေတာ္ နား မလည္ဘူး”
“ဒီလုိသား။ သားနဲ႔ တစ္တန္းတည္းက ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ ရိွတယ္။ သူ႔မွာ ေက်ာင္းဆက္ တက္ဖို႔ အခက္အခဲ ရိွေနတယ္။ သူတုိ႔ မိသားစုက အင္မတန္ ဆင္းရဲ ေတာ့ ပထမႏွစ္မွာ တင္ပဲ ေတာ္ေတာ္ အက်ပ္ အတည္း ေတြ႕ေနၾကတာ။ သူကလည္း ေက်ာင္းဆက္ တက္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္သာ ႀကိဳးစားၿပီး တက္ေနရတာ။ ဒီႏွစ္ကို ႏွစ္လ ေလာက္တက္ၿပီး ကတည္းက သူ႔မိဘေတြက ဆက္ေထာက္ပံ့ ႏုိင္တဲ့ အေျခ အေန မရိွေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူ ေက်ာင္းနားဖုိ႔ စဥ္းစား ေနတာ။ ေထာက္ပံ့ေၾကး ေလွ်ာက္တဲ့ အထဲမွာ သူလည္း ပါတယ္။ သားတုိ႔ ဒုတိယ ႏွစ္အတြက္ ေနာက္ဆံုးလူ ေရြးတဲ့ အခါမွာ သားနဲ႔ သူနဲ႔ က ေနာက္ဆံုး ဆန္ခါတင္ ထဲမွာ က်န္ေနတယ္။ ဆရာမ တုိ႔လည္း ေတာ္ေတာ္ဦး ေႏွာက္ေျခာက္ေအာင္ ေရြးရ တယ္။ သားတို႔ ႏွစ္ေယာက္ စလံုးလည္း ဆင္းရဲၾကတာ ခ်င္း၊ ေက်ာင္းဆက္ တက္ဖို႔ ခက္ခဲ ေနၾကသူေတြ ခ်င္းက တူေန တယ္ေလ။ ေနာက္ဆံုး ေတာ့ ဆင္းရဲတာ ခ်င္းတူရင္ ပညာေတာ ္သူကို ဦးစားေပး ရမယ္ ဆုိတဲ့ ဘုတ္အဖြဲ႕ ေၾကာင့္ သားကို ေရြးလိုက္ ၾကတာ”
ကၽြန္ေတာ္ နည္းနည္း ေတာ့ နားလည္ လာသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ အတူတူ ေလွ်ာက္လႊာ တင္သူက ဆရာမႀကီး အေျပာအရ ကၽြန္ေတာ့္ ထက္ေတာင္ ပုိမုိ က်ပ္တည္း ေနေပမည္။ ကၽြန္ေတာ္က ပထမႏွစ္မွာ တုန္းက ဂုဏ္ထူး ႏွစ္ခုပါ ေသာေၾကာင့္ ႏွာတစ္ဖ်ား သာသြားခဲ့ ျခင္းပင္ျဖစ္မည္။
“အခု သူေက်ာင္း ဆက္တက္ ေသးလား ဆရာမ”
“အခု ဆရာမ ေျပာျပ မလုိ႔။ ေစာေစာကတင္ သား ေရွ႕က ထြက္သြားတဲ့ တစ္ ေယာက္ေလ။ ေက်ာင္းပိတ္ ရက္မွာ အိမ္က မိဘေတြနဲ႔ တုိင္ပင္ၿပီး ေက်ာင္းနားဖုိ႔ ဆံုးျဖတ္ လုိက္တယ္။ ခုနက တင္ ရပ္နားခြင့္ တင္ထား ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္း လာေျပာ ရင္းနဲ႔ ဆရာမကို လာကန္ ေတာ့တာေလ။ အခုသား ေၾကာင့္ ဆရာမတုိ႔မွာ ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ ဆံုး႐ံႈးမဲ့ အခြင့္အေရးက လက္လႊတ္ မသြားတာေပါ့ ကြယ္”
အေဖ ေျပာလိုက္သည့္ စကားေတြကို ျပန္သတိရ သည္။ အေဖ့ ဗိုက္ထဲမွာမ်ား ပုဏၰား ရိွေနသလား ကၽြန္ေတာ္ မေတြး တတ္ေတာ့။ ေနာက္ ေက်ာမလံုသည့္ ထမင္းကို မစား မိေအာင္ ကၽြန္ေတာ့္ကို အေဖ ကယ္တင္ လိုက္ျခင္း ပင္။ ၾကက္သီး တဖ်ဥ္းဖ်ဥ္း ထလာ သလုိ ၾကည္ႏူး မႈေတြ ကလည္း အတုိင္းမသိ။ ခြင့္ လႊတ္ပါ အေဖ။ ေက်းဇူးတင္ ပါတယ္ဟု စိတ္ထဲက ေတာင္းပန္မိသည္။ လွ်ံတက္ လာေသာ မ်က္ရည္တုိ႔ကို အသာထိန္းရင္း ခံုေပၚမွ ဆင္းကာ ဆရာမႀကီးကို ကန္ေတာ့သည္။
“ခြင့္လႊတ္ပါ ဆရာမ။ ကၽြန္ေတာ္ မွားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေၾကာင့္ ဆရာမတုိ႔ မွာ စိတ္ဒုကၡ ေရာက္ရပါ တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အျပစ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ ေတာင္းပန္ပါ တယ္”
“ခြင့္လႊတ္ ပါတယ္ သား ရယ္။ အမွားကုိ ျမင္လုိ႔ အမွန္ကို ေတာင္းဆုိတဲ့ သူတစ္ေယာက္ကို ဆရာမ တင္မကဘူး ေလာကႀကီး ကလည္း ခြင့္လႊတ္ ပါတယ္။ ကုိယ္ခ်င္းစာ တရားဆုိတာ လူတုိင္း ေနရာတုိင္းမွာ ကိန္း ေအာင္းေန တတ္တာ မဟုတ္ ဘူး။ ေဟာဒီ ေလာကမွာ ျဗဟၼစုိရ္ တရားေတြ ရွားပါး ေနတဲ့ အခ်ိန္ ေရာက္ေနၿပီ။ လူေတြရဲ႕ အလုိမျပည့္ မႈေတြ ေၾကာင့္ ကုိယ္ခ်င္း စာတရား ေတြ ေလ်ာ့ပါး ေနၾကၿပီ။ ဒီလုိ အခ်ိန္မွာ သားလုိ လူတစ္ ေယာက္ကို ဆရာမ ေက်ေက် နပ္နပ္ႀကီးကို ခြင့္လႊတ္ပါ တယ္ကြယ္။ အက်ဳိး အေၾကာင္း တိုက္ဆုိင္လုိ႔ တုိ႔ တစ္ေတြ လူျဖစ္လာ ၾကတာ။ လူသားခ်င္း ကူညီ႐ုိင္းပင္း ၾကရမွာေပါ့။ ကုိယ့္ကိုယ္ ကိုလည္း အျပစ္ မတင္ပါနဲ႔ သားရယ္။ အရြယ္ငယ္ေသး ေတာ့ စဥ္းစား တတ္တဲ့ အေတြ႕အၾကံဳ ႏုေနေသးတယ္ လုိ႔ပဲ ေအာက္ေမ့ လိုက္ပါ။ ေနာင္က်ရင္ ဒီလုိ သေဘာ ထားႀကီး သထက္ႀကီးႏုိင္ ေအာင္ ႀကိဳးစားတတ္တဲ့ သူ ျဖစ္ပါေစ။ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာ့ အက်ဳိးကို ဆတက္ ထမ္းပိုး သယ္ပိုးႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးေကာင္း သားျဖစ္ပါေစ လို႔ ဆရာမ ဆုေတာင္းေပး ပါတယ္။ သားအတြက္ ေက်ာင္းလခနဲ႔ ကားလခ လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ကို ဆရာမ ေထာက္ခံခ်က္နဲ႔ ရေအာင္ ေလွ်ာက္ေပးပါ့မယ္။ ဒီ ေလာက္ ဆုိရင္ သားအတြက္ ေငြပိုေတာ့ ထြက္လာႏုိင္မွာ ပါ”
ကၽြန္ေတာ့္ မ်က္ရည္တုိ႔ ကို ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ္တုိင္ ေတာင္ မထိန္းႏုိင္။ တစ္ဖက္ ကေတာ့ အေဖ့ စကားကို ေက်းဇူး တင္လ်က္၊ တစ္ ဖက္မွာေတာ့ ကုိယ့္မိုက္ျပစ္ ကို ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ္တုိင္ ေနာင္တရလ်က္။ ၀မ္းသာ ၀မ္းနည္းကုိ အခုမွ တစ္ၿပိဳင္ တည္း ခံစားဖူး ရသည့္ အလား။ ေဖာ္မျပ ႏုိင္ေလာက္ ေသာ ခံစားမႈတုိ႔ သည္ ရင္ထဲ မွာ စုန္လ်က္ ဆန္လ်က္။ ဆရာမဆီမွ အျပန္တြင္ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ထဲ ေပါ့ပါး သြက္လက္ ေနသည္။ တစ္ ဖက္သူကို ကၽြန္ေတာ္ မသိ ေသာ္လည္း သူ႔ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ေတြကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မွန္းဆ၍ ရေနသည္။ အေဖနဲ႔ အတူ အားလံုးကို ေက်းဇူး တင္လ်က္။
၅။
“အစ္မ ၾကက္႐ိုး က်န္ေသးလား”
“ညီမေလးေရ ၾကက္႐ိုး က်န္ေသးလား”
ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ဆုိက္ကား ဆရာႀကီး၏ ၿပိဳင္တူ ေမးလိုက္ေသာ အသံေၾကာင့္ ထမင္း ဆုိင္ရွင္က ရယ္သည္။
“ဒီတစ္ခါ ဘယ္သူ အရင္ ေရာက္တာလဲ။ ၾကက္ ႐ိုးက တစ္ထုပ္ပဲ က်န္တယ္”
ဒီတစ္ခါလည္း ကၽြန္ေတာ္ကအရင္ ေရာက္ ေနတာျဖစ္သည္။ ၾကက္႐ိုး အေပၚ ခံုမင္ တြယ္တာေန စိတ္ထက္ ကုိယ္ခ်င္းစာ တရားတုိ႔ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ထဲတြင္ ကိန္းေအာင္း ေနေသာ ေၾကာင့္လားေတာ့ မသိ။ ကၽြန္ေတာ့္ ႏႈတ္မွ စကားတစ္ခြန္း ထြက္သြားသည္။
“တစ္ေယာက္တစ္ ၀က္စီ ခြဲေပးပါ အစ္မ”

ေဇဦးယ်ာ
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း ဇန္န၀ါရီလ ၂၀၁၃)
(PS:အဌမအႀကိမ္ေျမာက္ ေရႊအျမဳေတဆုေပးပြဲတြင္ ေရႊမ်ိဳးဆက္သစ္ဆုကုိ ရရွိသြားသည့္ ဝတၳဳတိုျဖစ္ပါ သည္။)




 

 

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း