အနက္ဆန္႔က်င္စကားလုံးမ်ား(၂)

အနက္ဆန္႔က်င္စကားလုံးမ်ား(၂)

“ဘဘ ႀကီးတာနဲ႔ငယ္တာလည္း အနက္ခ်င္းဆန္႔က်င္ဘက္ပဲ မဟုတ္လား”
“ေအး ဘဘအခုဆက္ေျပာမွာ အဲဒီလိုစကားလုံးေတြအေၾကာင္းပဲ။ သမီးခုေျပာတဲ့ ‘ ႀကီးတာ’ နဲ႔ ‘ငယ္တာ’က ေစာေစာကေျပာခဲ့ၾကတဲ့ ‘ေသတာ’ နဲ႔ ‘ရွင္တာ’ ကို ဆန္႔က်င္ဘက္မ်ိဳးနဲ႔ သေဘာခ်င္းမတူဘူးကြဲ႕”

“ဘယ္လိုမတူတာပါလဲ ဘဘ”

“ေသတာနဲ႔ရွင္တာက နယ္ျပတ္ၿပီးသားေလ။ ေသရင္မရွင္ဘူး၊ ရွင္ရင္မေသဘူး မဟုတ္လား။ အဲ.. ႀကီးတာနဲ႔ ငယ္တာက်ေတာ့ နယ္မျပတ္ဘူး။ ၾကားထဲမွာ အဆင့္ေတြရွိႏိုင္ေသးတယ္ေလ။ သမီးစဥ္းစားမိသလား”
“အင္း... ေျပာျပပါ ဘဘ။ သမီးစဥ္းစားလို႔မရပါဘူး”
“ကဲ....ဘဘ ဥပမာေပးမယ္။ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမ သုံးေယာက္ရွိတယ္ ဆိုပါေတာ့။
အႀကီးရယ္ အငယ္ရယ္....”

“ဟာ... သမီးသိၿပီ ဘဘ၊ အႀကီးနဲ႔အငယ္ၾကားကလူကို အလတ္လို႔ေခၚတယ္မဟုတ္လား”

“ေအးေပါ့။ အႀကီးနဲ႔ အငယ္ၾကားမွာ အလတ္ရွိတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ‘ပူ’ နဲ႔ ‘ေအး’ ၾကားမွာ ‘ေႏြး’ ရွိတယ္။ ‘ေကာင္း’ နဲ႔ ‘ညံ့’ ၾကားမွာ ‘သင့္’ ရွိတယ္။ အဲဒီလိုၾကားမွာ အရည္အေသြး အဆင့္ဆင့္ရွိႏိုင္တယ္ကြဲ႕”

“အရည္အေသြးအဆင့္ဆင့္ဆိုတာ ရွင္းျပပါဦး ဘဘ”

“ဪ....’ေကာင္း’ နဲ႔ ‘ညံ့’ ၾကားမွာ ‘သင့္’က အလယ္မွာရွိတယ္ ထားပါေတာ့။ ဒါေပမယ့္ အေကာင္းဘက္ နီးတဲ့အဆင့္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္သလို အညံ့ဘက္နီးတဲ့ အဆင့္ေတြလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္တယ္ေလ။ ျမင္သာ ေအာင္ေျပာရရင္ စာေမးပြဲေျဖရာမွာ အမွတ္ ၁၀၀ အျပည့္ရတဲ့သူနဲ႔ ၁ မွတ္ပဲရတဲ့သူၾကားမွာ အမွတ္ ၅၀ ရတဲ့သူက အလယ္အလတ္မို႔ ‘သင့္’ လို႔သတ္မွတ္ႏိုင္တာေပါ့။ ၁ နဲ႔ ၁၀၀ ၾကားမွာေတာ့ အဆင့္ေတြအမ်ားႀကီး ကြဲႏိုင္တယ္မဟုတ္လား”

“နားလည္ပါၿပီ ဘဘ”

“ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလိုစကားလုံးေတြကို သုံးတဲ့အခါ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး သုံးလို႔ရတယ္ သမီးရဲ႕။ ဒီဟာက ဟိုဟာထက္ ပိုေကာင္းတယ္၊ ဟိုၿမိဳ႕က ဒီၿမိဳ႕ထက္ ပိုေဝးတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ အရင္ေျပာခဲ့တဲ့ အနက္ဆန္႔က်င္စကားမ်ိဳးမွာ
‘မေသမရွင္’ဆိုတာ တကယ္မဟုတ္ေပမယ့္ ခုေျပာတဲ့ အနက္ဆန္႔က်င္မ်ိဳးမွာေတာ့ ‘မႀကီးမေသး’ တို႔ ‘မနီးမေဝး’ တို႔ဆိုတာ အလယ္အလတ္အေျခအေနေတြကို တကယ္ေခၚတဲ့စကားေတြပဲကြဲ႕”

“ဟုတ္တယ္ေနာ္ ဘဘ”

“ဘဘတို႔ ျမန္မာစကားမွာ အဲဒီလို အလယ္အလတ္အေျခအေနေတြကို ေခၚဖို႔ သီးသန္႔စကားလုံးေတြ ရွိေတာ့ရွိတယ္။ ‘ေႏြး’ တို႔ ‘လတ္’ တို႔လိုေပါ့။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ သီးသန္႔စကားလုံးသိပ္မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ခုနေျပာသလို မနီးမေဝး၊ မနိမ့္မျမင့္၊ မတိုမရွည္၊ မပိန္မ၀ဆိုၿပီး ‘မ’ႏွစ္လုံးတြဲသုံးတဲ့ စကားလုံးမ်ိဳးေတြ အလြယ္တကူသုံးႏိုင္တယ္ကြဲ႕”

“ဟုတ္ကဲ့ပါ”

“ၿပီးေတာ့ အဲဒီလိုစကားလုံးမ်ိဳးေတြက ႏွစ္ခုႏႈိင္းယွဥ္တဲ့သေဘာမို႔ တစ္လုံးတည္း မႏႈိင္းယွဥ္ဘဲသုံးလို႔ အဓိပၸာယ္မေပၚဘူးကြဲ႕”

“ရွင္းျပပါ ဘဘ”

“ဆိုပါစို႔ကြယ္”၊ တစ္ရာဆိုတဲ့ အေရအတြက္ဟာ မ်ားသလား၊ နည္းသလားလို႔ေမးရင္ သမီး ဘယ္လိုေျဖမလဲ”
“ဟင္....ဪ....သမီးသိၿပီ။ တစ္ရာက ႏွစ္ရာနဲ႔ ယွဥ္ရင္ေတာ့ နည္းတာေပါ့။ ငါးဆယ္နဲ႔ ယွဥ္ရင္ေတာ့ မ်ားတာေပါ့။ ဟုတ္တယ္ မဟုတ္လား ဘဘ”
“ေအး....သမီးေတာ္တယ္။ သူ႕ထက္မ်ားတာနဲ႔ယွဥ္ရင္ နည္းတယ္လို႔ေခၚရမွာေပါ့။ သူ႕ထက္မ်ားတာနဲ႔ ယွဥ္ရင္ေတာ့ နည္းတယ္လို႔ေခၚရမွာေပါ့ကြယ္

“ဟုတ္ကဲ့ပါ”

“အဲဒီလိုပဲ တိုတာနဲ႔ ရွည္တာ၊ နိမ့္တာနဲ႔ျမင့္တာ၊ နီးတာနဲ႔ေဝးတာဆိုတာေတြကိုလည္း အဲဒီလိုႏွစ္ခုယွဥ္ေျပာမွ အဓိပၸာယ္ေပၚမွာေပါ့ကြယ္”

“မွတ္ထားပါ့မယ္ ဘဘ”

“ေနာက္ ေျပာဖို႔ရွိေသးတယ္။ အဲဒီလိုစကားလုံးေတြသုံးတဲ့အခါ စံတစ္ခုခုကို မူတည္ၿပီးရည္ၫႊန္းရတယ္ကြဲ႕။ ဒါမွ အဓိပၸာယ္ရွိမယ္။ ခုနစကားကိုပဲ ျပန္ေကာက္ရေအာင္။ လူတစ္ရာဆိုတာ မ်ားသလား၊ နည္းသလားဆိုတာ ေျပာရင္ ဘယ္ေနရာမွာရွိတဲ့ လူတစ္ရာလဲဆိုတာမ်ိဳး မူတည္ေျပာမွ အဓိပၸာယ္ ရွိမွာေပါ့။ ကဲကြယ္....လူတစ္ရာ ဟာ သမီးတို႔အိမ္ကို တစ္ေန႔တည္းမွာ လာလည္တဲ့ဧည့္သည္ အေရအတြက္ဆိုရင္ မ်ားသလား၊ နည္းသလား”

“ဟာ....မ်ားတာေပါ့ ဘဘ”

“အဲ...လူတစ္ရာဟာ ေဘာလုံးကြင္းႀကီးထဲမွာ ေဘာလုံးပြဲၾကည့္တဲ့ ပရိသတ္ဆိုရင္ေကာ”

“နည္းတာေပါ့။ ဘယ္ကြင္းျပည့္မလဲ”

“အဲဒီေတာ့ ဘယ္စံနဲ႔တိုင္းတာလဲဆိုတာ ထည့္စဥ္းစားရမွာေပါ့ကြယ္။ သမီးစဥ္းစားၾကည့္ေလ။ ရန္ကုန္နဲ႔ ျမစ္ႀကီးနားကို ေဝးတယ္လို႔ေျပာတယ္ မဟုတ္လား”

“ဟုတ္ပါတယ္ ဘဘ”

“ကဲ...ျမစ္ႀကီးနားထက္ပိုေဝးတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္က်ေတာ့ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံတဲ့။ ျမန္မာျပည္နဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္နီးတယ္တဲ့။ ေျပာျပန္ေရာ”
“ဟုတ္တယ္ေနာ္ ဘဘ”
“ဒီေတာ့ ဘာျဖစ္လို႔ အဲဒီလိုေျပာတာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည္ရင္း ‘ေဝးတယ္ဆိုတာက ကိုယ့္တိုင္းျပည္အတြင္းဆိုတဲ့ စံနဲ႔တိုင္းၿပီးေျပာတာ’ ‘နီးတယ္ဆိုတာက တိုင္းျပည္
တစ္ျပည္နဲ႔ တစ္ျပည္ဆိုတဲ့ စံနဲ႔တိုင္းၿပီးေျပာတာ’ မဟုတ္လားကြယ္ ”

“ဟုတ္ပါတယ္ ဘဘ”

“အဲဒီလိုပဲ ‘တစ္ေပ’ ဆိုတဲ့ပမာဏက အပ္တစ္ေခ်ာင္းကိုေျပာရင္ အရွည္ႀကီးေပါ့။ ႀကိဳးတစ္ေခ်ာင္းဆိုရင္ေတာ့ တိုတိုေလးေပါ့။ ၿပီးေတာ့ ႀကီးတယ္ဆိုတာလည္း ဆင္ကိုဆိုလိုရင္တစ္မ်ိဳး၊ ႂကြက္ကို ဆိုလိုရင္ တစ္မ်ိဳးေပါ့ ကြယ္”
“ဟုတ္တယ္ေနာ္ ဘဘ။ အႀကီးဆုံးႂကြက္ႀကီးေတာင္ ဆင္ေပါက္စေလးနဲ႔ ယွဥ္ရင္ေသးေသးေလးေနမွာပဲေလ”
“သမီးသေဘာေပါက္ၿပီမဟုတ္လား။ ေနာက္တစ္ခုက အဲဒီလိုတိုရွည္၊ နိမ့္ျမင့္၊ နီးေဝးစတဲ့ စကားလုံးေတြကို သုံးတဲ့အခါ ႏွစ္လုံးတြဲထဲက တစ္လုံးကိုပဲ ပင္တိုင္ထားၿပီးသုံးေလ့ရွိတယ္ကြဲ႕”

“ဟုတ္ကဲ့ပါ”

“ကဲ...’တို’ နဲ႔ ‘ရွည္’ ဆိုပါေတာ့။ ‘မင္းအရပ္ ဘယ္ေလာက္ရွည္သလဲ’ လို႔ပဲေမးေလ့ရွိတယ္။ ‘မင္းအရပ္ ဘယ္ေလာက္တိုသလဲ’ လို႔ ေမးေလ့မရွိဘူးမဟုတ္လား။ ျပန္ေျဖတဲ့သူက လူပုကေလးျဖစ္ေနရင္လည္း ‘ကၽြန္ေတာ့္အရပ္ သုံးေပပဲရွည္ပါတယ္’ လို႔ ျပန္ေျဖတယ္။ ‘သုံးေပပဲတိုပါတယ္’ လို႔ မေျဖဘူးေလ”

“ဟုတ္တယ္ေနာ္ ဘဘ”

“ဒီေတာ့ ‘ရွည္’ နဲ႔ ‘တို’ မွာ ‘ရွည္’ ကို ပင္တိုင္ထားၿပီးသုံးတယ္။ ဒါေပမယ့္ မင္းအရပ္ ဘယ္ေလာက္ရွည္သလဲဆိုရာမွာ ‘ရွည္’ ဟာ တကယ္ရွည္တဲ့အဓိပၸာယ္ မဟုတ္ဘူးေလ။ မင္းအရပ္ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲလို႔အတိုင္းအတာကိုဆိုလိုတဲ့အဓိပၸာယ္ပဲ။ ‘ကၽြန္ေတာ့္အရပ္ သုံးေပပဲရွည္တယ္’ လို႔ ေျပာတာဟာလည္း တကယ္ရွည္တဲ့အဓိပၸာယ္မဟုတ္ဘူးေလ။ သုံးေပပဲရွိတယ္လို႔ ပမာဏကိုေျပာတာေလ”

“ဟုတ္ကဲ့ပါ”

“အဲဒီလိုပဲ ‘ဒီအခန္းဘယ္ေလာက္က်ယ္သလဲ’ လို႔ပဲ ေမးေလ့ရွိတယ္။ ဘယ္ေလာက္က်ဥ္းသလဲလို႔ ေမးေလ့ မရွိဘူး။ ေျဖတဲ့သူကလည္း ‘ေပတစ္ရာပတ္လည္က်ယ္တယ္’ လို႔ ေျဖခ်င္ေျဖမယ္။ ‘ဆယ္ေပပတ္လည္ပဲ က်ယ္တယ္’ လို႔ ေျဖခ်င္ေျဖမယ္။ အဲဒီမွာ ‘က်ယ္’ဆိုတာက တကယ္က်ယ္တဲ့ အဓိပၸာယ္မဟုတ္တဲ့ အတိုင္းအတာပမာဏကိုပဲ ဆိုလိုတာေလ”
“ဘဘ သမီးသူငယ္ခ်င္းက ‘နင့္ဦးေလးအိမ္က တို႔အိမ္နဲ႔ ဘယ္ေလာက္ေဝးသလဲ’ လို႔ေမးေတာ့ သမီးက ‘နီးနီးေလးပါဟယ္’ ငါးမိနစ္ေလာက္လမ္း ေလၽွာက္သြားရင္ေရာက္ေရာ’ လို႔ခုနပဲေျဖခဲ့ေသးတယ္။ သူေမးတဲ့ ‘ဘယ္ေလာက္ေဝးသလဲ’ ဆိုတာ တကယ္ေဝးတဲ့အဓိပၸာယ္ မဟုတ္ဘူးေနာ္”
“ဒါေပါ့ကြယ္ အဲ...ဒါေပမယ့္ အဲဒီႏွစ္လုံးတြဲထဲက ပင္တိုင္မသုံးတဲ့ ေနာက္တစ္လုံးကိုသုံးရင္ေတာ့ တကယ့္အဓိပၸာယ္နဲ႔ သုံးေလ့ရွိတယ္ကြဲ႕။ ဆိုပါေတာ့ကြယ္။ ‘ဒီအခန္းက ဘယ္ေလာက္က်ဥ္းသလဲဆိုရင္’ လို႔ တစ္ေယာက္ေယာက္ကေျပာရင္ တကယ္က်ဥ္းလို႔ စိတ္ထဲမွာ သိပ္ဘဝင္မက်လို႔ေျပာတဲ့ အဓိပၸာယ္ေပါ့”
“တစ္ေယာက္ကလည္း ‘ဟုတ္တယ္’ ေတာ္ေတာ္က်ဥ္းတယ္၊ ဆယ္ေပပတ္လည္ပဲ ရွိတယ္လို႔ ေျပာရင္ တကယ္က်ဥ္းတာကိုေျပာတာပဲေပါ့ကြယ္”

“ဟုတ္ကဲ့ပါ”

“အဲဒီလိုပဲ ‘နီး’ တို႔ ‘တို’ တို႔၊ ‘ေသး’ တို႔ ‘နိမ့္’ တို႔ကိုလည္း တကယ့္အဓိပၸာယ္နဲ႔ပဲ အသုံးမ်ားၾကတယ္။ ‘မင္းအေဒၚအိမ္က ဘယ္ေလာက္နိမ့္သလဲဆိုရင္ အရပ္ရွည္တဲ့လူဆိုရင္ ေခါင္းငုံ႔ၿပီးဝင္ရတယ္’ လို႔ ေျပာတာမ်ိဳး ေပါ့”

“ဟုတ္ကဲ့ပါ ဘဘ”

“ ခုေျပာတာက အမ်ားစုကိုေျပာတာပါ။ အဲဒီလို တစ္လုံးကိုပဲ ပင္တိုင္သုံးတာမ်ိဳးမဟုတ္တဲ့ စကားလုံးေတြလည္း ရွိတာေပါ့။ ‘ပူ’ နဲ႔ ‘ေအး’ ဆိုပါေတာ့။ ‘ဘယ္ေလာက္ပူသလဲ’ ‘ဘယ္ေလာက္ေအးသလဲ’ ဆိုတာေတြက တကယ္ ပူတာ၊ ေအးတာကို ဆိုလိုတာေလ။ ႏွစ္လုံးစလုံး သူ႕ေနရာနဲ႔သူ သုံးၾကတာေပါ့ကြယ္။ ကဲ....ေျပာစရာ နည္းနည္းက်န္တာ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ဆက္ၾကတာေပါ့”

“ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဘဘ” 

ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း