ေလးခ်ိဳး

ေလးခ်ိဳး

 
ေလးခ်ိဳး သည္ တက္သံ ေခၚ ပကတိသံျဖင့္ ခ်ရေသာ အခ်ိဳးႏွစ္ခုႏွင့္ ေအာက္ျမစ္သံ၊ ဝိသဇၨနီသံတို့ျဖင့္ ခ်ရေသာ အခ်ိဳးႏွစ္ခုေပါင္း အခ်ိဳးေလးခုပါဝင္ေသာ ျမန္မာကဗ်ာအမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည္။
ေဒြးခ်ိဳးႏွင့္ ႀတိခ်ိဳးစပ္နည္းကိုသိလၽွင္ ေလးခ်ိဳးစပ္နည္းသည္ မခက္ခဲေပ။ အေျခခံ ေဒြးခ်ိဳးအေပၚတြင္တက္သံေခၚ ပကတိသံျဖင့္ ခ်ရေသာ အခ်ိဳးႏွစ္ခု ထပ္ဆင့္လိုက္လၽွင္ ေလးခ်ိဳးျဖစ္လာသည္။ ေလးခ်ိဳးတြင္တတိယအခ်ိဳး၌ ခြာေထာက္ကာရန္ ပါေလ့ရွိသည္။
ေလးခ်ိဳးဆိုသည္ကား အအုပ္အခံ ကာရန္အခ်ိဳး အစား ေလးပိုဒ္တို့ျဖင့္ ေရးသားစီကုံးရေသာ ေတးမ်ိဳးကိုဆိုလိုသည္။
ဥပမာ-
၁။ ျမတ္ေလးျဖဴ စံပယ္သင္းျပန္ေတာ့၊ နတ္ေသြးတူ ရြယ္ယမင္းေတြက၊ သြယ္သြယ္ညႇင္း ကုံးကာဆင္။ ။
၂။ စာျပန္ပြဲကိုလ၊ ဟန္ႏႊဲကာ တူႏွစ္ေဖာ္ႏွင့္၊ အလွူေတာ္ေကာင္းမွုပြား ေအာင္ကြယ္၊ သြားၾကေပ်ာ္ရႊင္။ ။
၃။ ေႏြနယုန္ ေမထုန္လဟာမို့၊ ေျမဝသုန္ ေလဟုန္ချပန္ေတာ့၊ ေရႊမွုန္ ထပါလို့ ညိဳလြင္လြင္၊ ဟိုတစ္ခြင္မွာျဖင္ အုံ႔ကာမွိုင္း။ ။
၄၊ စည္ပုစြန္ ရိုက္ခ်ဳန္းေရာင္ျခည္ဝွန္၍၊ တသြန္သြန္ ဟန္ကုန္ႏႊဲပါလို့၊ အမၺဳန္ မာန္ဟုန္ႏွင့္ သဲလွတယ္ကြယ္၊ ရႊဲၾကလူတိုင္း။
( နယုန္လဘြဲ႕ ေလးခ်ိဳး )
ေလးခ်ိဳးကဗ်ာ ေရးသားရာ၌ အခံပိုဒ္ႏွစ္ခု၊ အအုပ္ပိုဒ္ႏွစ္ခု ရွိရျမဲျဖစ္သည္။ အခံပိုဒ္ႏွစ္ခုတြင္ အကၡရာ သို့မဟုတ္ ပဒနည္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မ်ားသည္ျဖစ္ေစ အခ်ီအခ်ဟု အျခင္းအရာအားျဖင့္ ပါျမဲျဖစ္သည္။ သို့ျဖစ္၍ အခံပိုဒ္ႏွစ္ခုလုံးကို လဟုသံျဖင့္ခ်ီ၍ ဂ႐ုသံျဖင့္ ခ်ရျမဲျဖစ္သည္။ အအုပ္ပိုဒ္ႏွစ္ခုတို့တြင္ ပထမခ်ိဳးျဖစ္ေသာ အအုပ္ပိုဒ္ကို ပထမ အခံပိုဒ္ကဲ့သို့ ခ်ီ၍ အခံပိုဒ္ႏွစ္ခုကဲ့သို့ ဂ႐ုသံကာရန္တူအုပ္ကာ ခ်လိုရာ လဟုသံတစ္ခုခုသို့ ေျပာင္း၍ခ်ရသည္။ စတုတၳခ်ိဳးကိုမူ ဂ႐ုသံျဖင့္ခ်ီ၍ တတိယခ်ိဳး၏ အခ်ႏွင့္ လဟုသံ ကာရန္တူ ခ်ျမဲျဖစ္သည္။
အထက္ပါ စည္းမ်ဥ္းအရ အခံပိုဒ္ ပထမအခ်ိဳးတြင္ 'သင္း' ဟု အင္းကာရန္ လဟုသံျဖင့္ ခ်ီ၍အဆုံး၌ 'ဆင္' ဟုအင္ကာရန္ ဂ႐ုသံျဖင့္ ခ်သည္။ ထိုအတူ ဒုတိယအခ်ိဳးတြင္ 'ပြဲ' ဟု အဲကာရန္ လဟုသံျဖင့္ ခ်ီ၍ အဆုံး၌ ' ရႊင္' ဟု အင္ကာရန္ဂ႐ုသံျဖင့္ခ်သည္။ တတိယအခ်ိဳး၌ 'ေႏြ နယုန္ ေမထုန္လဟာမို့' တြင္ 'မို့' ဟု ပထမအခ်ိဳးကဲ့သို့ လဟုသံျဖင့္ ျပန္ခ်ီၿပီးလၽွင္ ပထမ၊ ဒုတိယတို့၏ အခ်ကာရန္တူ 'လြင္' ဟု ခံကာ 'ခြင္' ဟုအုပ္၍ 'မွိုင္း' ဟု လဟုသံျဖင့္ခ်သည္။ စတုတၳအခ်ိဳး၌ 'စည္ပုစြန္' ဟု အကၡရာ သုံးလုံးရွိ 'စြန္' ဂ႐ုသံျဖင့္ ခ်ီ၍ 'တိုင္း' စု တတိယ အခ်ိဳး၏ အခ်ကာရန္တူ လဟုသံျဖင့္ခ်သည္။
ေလးခ်ိဳးကို ေလးဆစ္ဟူ၍လည္းေခၚသည္။ ေလးဆစ္ခ်ိဳးဟူ၍ လည္းေခၚသည္။ ေလးဆစ္ကို အျခားကဗ်ာမ်ားႏွင့္ မေရာေႏွာဘဲ သီးျခား ေရးထားေသာ အခ်င္းမ်ိဳးကို ေလးဆစ္ဟူ၍ ေခၚသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အျခားကဗ်ာမွာ ေနာက္ဆုံးတြင္ ေရးေသာအခ်င္းမ်ိဳးကို ေလးဆစ္ဟူ၍ေခၚသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အျခားကဗ်ာမွာ ေနာက္ဆုံးတြင္ ေရးသားေလး ဆစ္ကို သံေထာက္ဟူ၍ေခၚသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အဆုံးလည္းမဟုတ္၊ တစ္ပုဒ္တည္း ေလးဆစ္လည္းမဟုတ္ဘဲ အျခားစာမ်ားမွာ ေရာေႏွာေရးသားထားေသာ ေလးဆစ္ကို သျဖန္ဟူ၍ မွတ္ယူေရးသားေလ့ရွိသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ ကာလေဒသအလိုက္ ခြန္းေထာက္ဟူ၍လည္း ေရးသားၾကေသးသည္။ ေရွးက်ေသာ ေလးဆစ္စာမ်ားမွာ လြန္စြာ စာလုံးနည္း၍ အဓိပၸာယ္ က်ယ္ဝန္းၿပီးလၽွင္ စာသားနကိုမွာလည္း တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္းသာ ေရးၾကသည္။ ဤကဲ့သို့ ေရးသည္ကိုေလးဆစ္ဟု အမွတ္ျပဳၾကသည္။ ေလးဆစ္ကို ခ်ဲ႕ထြင္ျပလၽွင္ ေလးဆစ္ေဘာလယ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေလးဆစ္ပုလဲဟူ၍ လည္းေကာင္း စာေဟာင္းေပမူ ပုရပိုက္မ်ားတြင္ ေတြ႕ျမင္ရေလသည္။
ထို့ျပင္ ေလးခ်ိဳးသည္ ေလးခ်ိဳးငယ္၏ ေလးခ်ိဳးလတ္၊ ေလးခ်ိဳး ႀကီးဟူ၍ သုံးမ်ိဳးျပားျပန္၏။ ထိုသုံမ်ိဳးတြင္ ေလးခ်ိဳးငယ္ကို ေလးဆစ္သျဖန္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္ သျဖန္ဟူ၍လည္းေကာင္း အထူး ျပဳ၍ေခၚသည္။ ေလးခ်ိဳးလတ္ကို ေလးခ်ိဳးဟူ၍ပင္ သာမညအားျဖင့္ေခၚ သည္။ ေလးခ်ိဳးႀကီးကို ေလးခ်ိဳးႀကီးဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အလြန္ႀကီးက မဟာေလးခ်ိဳးႀကီးဟူ၍လည္းေကာင္း အထူးျပဳ၍ေခၚသည္။ ေလးခ်ိဳးႀကီး သည္လည္း ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီး၊ ေရွးရိုးေလးခ်ိဳးႀကီးဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးျပား၏။ ေရွးရိုးေလးခ်ိဳးႀကီးကို သံခ်ိဳေလးႀကီးဟူ၍လည္းေခၚသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ စာေပျဖင့္ ေလးခ်ိဳးႀကီး၊ စာေထာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီးဟူ၍လည္း ႏွစ္မ်ိဳးျပားျပန္၏။ထိုမွတစ္ပါး ပုံႀကီးသံ၊ စည္ေတာ္သံ၊ ေတးရိုးေခၚေသာ သီခ်င္း မ်ိဳးမွာလည္း အခံအခ်ိဳး အအုပ္အခ်ိဳးကြပ္သိမ္းခ်က္ထား၍ ေရးသမၽွသည္ ေလးဆစ္ခ်ိဳးသေဘာမ်ိဳးအရင္းခံတြင္ အသံယူအသံထားသာ ကြဲျပားၾကေလသည္။
 

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း