ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ တကၠသီလာ မွ အကၡရာမ်ား (၁)

  ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ တကၠသီလာ မွ အကၡရာမ်ား (၁)

“အႏုပညာပစၥည္း ဆိုတာ … နားလည္ဖုိ႔မလုိ ခံစားရန္အတြက္ျဖစ္တယ္” ဆိုတာကို ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။
ပါေမာကၡဦးလွေအာင္(ဥယ်ာဥ္ျခံဌာန)

-လက္ရွိကၽြန္ေတာ္တို႔ Post Modern World မွာ အႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အယူအဆ ေပါင္းစံုေရာယွက္ႃပြန္းတီးလ်က္ ရွိပါတယ္၊ ကမာၻေက်ာ္ အႏုပညာသမားတစ္ေယာက္ ကဆိုရင္ သစ္ပင္ေတြ၊ ေမာ္ေတာ္ကားေတြ ကို ပလတ္စတစ္နဲ႔ ပတ္ျပပါတယ္။ နားလည္စရာမလုိပါဘူး။ ခံစားရံု သက္သက္နဲ႔ ရပါတယ္။ တျခားကမာၻေက်ာ္ အႏုပညာသမားတစ္ေယာက္ ကေတာ့ သဲေသာင္ျပင္ေပၚမွာ သဲေတြနဲ႔ပဲ ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ကို ထုဆစ္ျပပါတယ္။ ေလတိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့ အဲဒီသဲပန္းပုဟာ တျဖည္းျဖည္း လြင့္ပါး ျပိဳက်သြားပါတယ္။ လာေရာက္ၾကည့္ရွဳသူေတြက ေမးျမန္းတဲ့အခါ
အဲဒီျပကြက္ရဲ႕ အမည္ကို ေရာမျမိဳ႕ေတာ္ၾကီး ပ်က္စီးျခင္း လုိ႔ သူက ရြတ္ျပလိုက္ပါတယ္။ အဲဒါ မ်ိဳးက်ေတာ့လည္း နားလည္မွဳရွိမွ ခံစားလုိ႔ရမယ့္ ျပကြက္မ်ိဳးပါ။ Multi Reality ကိုလက္ခံထားတဲ့ လက္ရွိေခတ္ၾကီးမွာ အႏုပညာအယူအဆေတြဟာ မ်ိဳးစံုရွိပါတယ္။ မ်ိဳးစံုကိုလက္ခံပါတယ္။

* * *
ဆရာတာရာမင္းေဝခင္ဗ်ား..
၁။ ဘယ္လုိစာအုပ္ေတြကို ဆရာအဓိက ဖတ္ပါသလဲ။
၂။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဧ။္ အႏွစ္သာရ ၊ ရုပ္လကၡဏာ မည္သို႔ရွိသည္ကို ရွင္းလင္းေပးပါ။
ေမာင္ထက္ျမတ္ [ပႏွစ္(ငယ္)]

၁။ ဘယ္လုိစာအုပ္ကိုမဆို အဓိကထားဖတ္ပါတယ္။ “စာ” က အဓိကမဟုတ္ဘူး။ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္တဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ဥာဏ္ကသာ အဓိကပါ။
၂။ ဒီေမးခြန္းကို ေျဖမယ္ဆိုရင္ အရမ္းရွည္လ်ားသြားပါလိမ့္မယ္။ ကမာၻေက်ာ္ ကေခ်သည္ တစ္ေယာက္ကို ဂ်ာနယ္လစ္ တစ္ေယာက္က “ဒီကကြက္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္က ဘာလဲ” လို႔ေမးခဲ့ တာကို ကေခ်သည္ က ျပန္ေျဖပါတယ္။ “အဲဒီလုိသာ ပါးစမ္းနဲ႔ အလြယ္တကူေျပာလုိ႔ရရင္ ကၽြန္မတို႔ အပင္ပန္းခံျပီး ဘယ္ က ေနမလဲ” တဲ့။ ဒီေမးခြန္းနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ သေဘာထားကလည္း အဲဒီအတိုင္းပါပဲ။ လက္လြတ္စပယ္ ေျဖဆိုတယ္လို႔ မထင္ရင္ အရမ္း ေက်းဇူးတင္မွာပါ။

* * *

ဆရာခင္ဗ်ား
“ရသစာေပဧ။္နိဒါန္း” တြင္ ဆန္႔က်င္ဖက္ျဖစ္စဥ္သည္ ဟာသရသကိုေပးႏိုင္ပါသည္ဟု ေဖၚျပထားပါသည္။ “ေထာ္လန္ကန္႔လန္႔” မ်ားသည္ ဟာသရသ ႏွင့္မည္သို႔ကြာျခားပါသလဲခင္ ဗ်ာ။ “ေလွကိုမေလွာ္၊ပင္လယ္ကိုေလွာ္မည္” ဟူေသာ ဆရာဧ။္စာသည္ “ေထာ္ေလာ္ကန္႔လန္႔” ျဖစ္ေသာ္လည္း ဟာသရသ ကိုမေပးပါ။
ေလးစားစြာျဖင့္
KTR (စိုက္ပ်ိဳး)

၁။ “ေလွကိုမေလွာ္၊ ပင္လယ္ကိုေလွာ္မည္” ဟူေသာစကားလံုးသည္ ဟာသရသဆီသို႔ ဦးတည္ေသာ အလကၤာမဟုတ္ပါ။ Modern Sensibility အရ ေရးထားေသာ အဖြဲ႕အႏြဲ႕ တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။

၂။ ပထမ ေမးျမန္းခ်က္သည္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ေရးသားေသာ “ရသစာေပဧ။္နိဒါန္း” စာအုပ္ ႏွင့္ ပတ္သတ္ေနပါသည္။ လက္ခံႏိုင္စရာမ်ားရွိသလို၊ ေတြေဝႏိုင္စရာမ်ားလည္းရွိေနပါသည္။ တစ္ေန႔ေန႔မွာ က်မ္းတစ္ေစာင္ေစာင္ျပဳ၍ ေျပာသင့္လွ်င္ေျပာပါမည္။ ဤေနရာမွာေတာ့ အက်ယ္ မရွင္းသာပါ။

၃။ “ဆန္႔က်င္ဖက္ျဖစ္စဥ္ သည္ ဟာသရသကို ေပးႏိုင္ပါသည္” ဟူေသာအဆိုကို ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္ လက္မခံပါ။ “အႁကြင္းမဲ့” ဆိုလွ်င္လက္မခံျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၄။ ေထာ္ေလာ္ကန္႔လန္႔ေတြးမွဳအားလံုးသည္ လည္း ဟာသရသကိုမေပးစြမ္းႏိုင္ပါ။ ဒီဘိုးႏိုး ေပးဖူးေသာ ဥပမာတစ္ခုရွိပါသည္။ “ဘတ္(စ္) ကားေပၚမွာ ခံုေတြျဖဳတ္လိုက္လွ်င္ဘယ္လုိျဖစ္မည္နည္း” ၊ “ကားေပၚမွာ လူပိုဆန္႔မည္ ။ ခံုလုထိုင္ေသာျပႆနာေတြ၊ေယာကၤ်ားေတြက မိန္းမကို ဦးစားေပးရေသာ ျပႆနာေတြ အတိုင္းအတာ တစ္ခုထိေျပလည္သြားႏိုင္သည္” သို႔ေသာ္ ထိုအေတြးသည္ ဟာသရသနွင့္ မသက္ဆိုင္ပါ။

၅။ အေတြးသည္ အေတြးျဖစ္ပါသည္။ ရသသည္ ရသျဖစ္ပါသည္။

* * *
အင္တာဗ်ဴးဂ်ာနယ္
အမွတ္-၁၁၄
၁၃၊ေဖေဖာ္ဝါရီ၊၂၀၀၂။

မွတ္ခ်က္။ ။ အင္တာဗ်ဴးဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးသည့္ ဆရာတာရာမင္းေ၀၏ အထက္ပါ အင္တာဗ်ဴးကို အီးေမးလ္မွတဆင့္ ေပးပို႔လာသူ ကိုေနမိုးေ၀အား ေက်းဇူးတင္႐ွိပါသည္။

(PS:http://taryarminwaimemorial.blogspot.com မွ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း