ဆရာ ေမာင္ပုိင္(ေလးမ်က္ႏွာ)
#CovidAuthorChallenge
********************
ဆရာ ေမာင္ၾသေလး ရဲ႕
#CovidAuthorChallenge
ေမးခြန္းေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ့္ အေျဖေတြကေတာ့ -
၁။ ဆရာ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ေရးတဲ့အခါ စၿပီး အေတြးရတာေကန ေနာက္ပိုင္း ေရးလို့ၿပီးသြားတဲ့အထိ အေျခအေနအဆင့္ဆင့္ကို အက်ဥ္း ေျပာျပေပးပါ။
အေျဖ - ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ၀တၳဳတိုေရးတဲ့အခါ မ်ားေသာအားျဖင့့့့့့့့့့့့့့့့့့့့့္ မူလအေတြးတစ္ခုကုိ ဆန္႔ထြက္ၿပီး ေရးတာမ်ားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့တဲ့၀တၳဳတုိင္းမွာ Frame , Plan ေတြ မပါခဲ့ပါဘူး။ စတင္ေရးစမွာ ေပါ့။ ေရးခ်င္တဲ့အေၾကာင္းရာေလးတစ္ခု၊ အေတြးေလးတစ္ခု ရလာတဲ့အခါ အဲဒီေပၚအေျခခံၿပီး ဘယ္လုိေျပာရင္ ေကာင္းမလဲ၊ တင္ျပရေကာင္းမလဲဆုိၿပီး စေရးျဖစ္ပါတယ္။ စတည္ၿပီးေရးရင္းနဲ႔ ကုိယ္ေျပာခ်င္တဲ့အေၾကာင္း ရာနဲ႔သက္ဆုိင္တဲ့ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳးေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ဒီအေပၚမူတည္ၿပီး ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ကုိ ေရးပါတယ္။
ေရးၿပီးသြားတဲ့အခါမွသာ ျပန္လည္ျပင္ဆင္တတ္ပါတယ္။ တစ္ခန္းနဲ႔တစ္ခန္း ျပန္လည္ခ်ိတ္ဆက္တတ္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ေျပာခ်င္တဲ့အေၾကာင္းအရာနဲ႔ အေတြးေလးတစ္ခုအေပၚအေျခခံၿပီးေရးတာပါပဲ။
၂။ အဲဒီမြာ ဆရာ့ရဲ႕ အားသာခ်က္နဲ႔ အားနည္းခ်က္က ဘာေတြလို့ ထင္ပါသလဲ။ ဆရာ့ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကို ဘယႅို လိုက္ၿပီး ထိန္းပါသလဲ။
ေျဖ- အားသာခ်က္ရယ္လုိ႔ေတာ့ မထင္မိေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္၀တၳဳတစ္ပုဒ္စတည္ၿပီး ေရးတဲ့အခါ ကုိယ္ေျပာခ်င္၊ ေတြးမိတဲ့အေၾကာင္းအရာေပၚမူတည္ၿပီး ဆက္ဆက္ ထြက္လာတဲ့အေတြးေတြကေတာ့ ကုိယ့္အတြက္ အဆင္ေျပေနပါတယ္။
အားနည္းခ်က္ကေတာ့ Frame Work မရွိတာ၊ Plan မရွိတာ ေတြက ဆြဲေဆာင္မႈ အတက္အက် အားနည္းၿပီး ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ရပ်င္းေစတယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္ ။ ေျပာခ်င္တဲ့အေၾကာင္းအရာကုိ ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္အျဖစ္ ဇာတ္ေဆာင္ေတြ၊ အခန္းေတြ မထည့္သြင္းႏုိင္တာ အားနည္းခ်က္ပါပဲ။ ႀကိဳတင္ စီမံမႈ အားနည္းခ်က္ပါ။
၃။ စာေရးေနရင္း စိတ္ကူးဉာဏ္ပိတ္ဆို့ၿပီး ဆက္ေရးလို့မရဘဲ ရပ္သြားတာမ်ိဳးၾကဳံဖူးပါသလား။ အဲဒီလို အေျခအေနမွာ ဆရာ/ဆရာမ ဘယႅို ေျဖရွင္းပါသလဲ။
ေျဖ- ရွိပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ရပ္လုိက္ရတဲ့ ၀တၳဳေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဓိက အေပၚမွာေျပာခဲ့သလုိ ေျပာခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းရွိေပမယ့္ ႀကိဳတင္ ဇာတ္ကြက္စိတ္ကူးမရွိတဲ့အတြက္ ရပ္လုိက္ရတာေတြေပါ့။ ဘယ္လုိေျဖရွင္းလဲဆုိ ေရးရင္ ရပ္သြားတဲ့ ၀တၳဳေတြကုိ ဒီအတုိင္းထားလုိက္ပါတယ္။ အခ်ိန္ေလးၾကာလာတဲ့အခါမွ ျပန္ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါ မူလ ကုိယ္ေျပာခ်င္တဲ့အေၾကာင္းနဲ႔ တူခ်င္မွ တူႏုိင္ေပမယ့္ ေနာက္ထပ္အေၾကာင္း အရာတစ္ခုကုိ ရလာတတ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါ ဆက္ေရးျဖစ္ပါတယ္။
၄။ ဝတၳဳလုံးခ်င္းတစ္ပုဒ္အတြက္ ဆရာ ခံယူထားတဲ့ editorရဲ႕ အခန္းက႑ ေျပာျပေပးပါ။ ၿပီးေတာ့ အယ္ဒီတာရွားပါးမွုျပႆနာကို ဆရာဘယႅို ေျဖရွင္းပါသလဲ။
ေျဖ- လုံးခ်င္း၀တၳဳလည္းမေရးဖူးေတာ့ မေျပာတတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အယ္ဒီတာရဲ႕ အခန္းက႑ကေတာ့ က႑တုိင္းမွာလုိအပ္တယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။ အယ္ဒီတာဆုိတာ ကုိယ့္စာကုိ စာမ်က္ႏွာထက္ေရာက္ဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္ေပးလုိက္တဲ့လူတစ္ေယာက္ဆုိတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရ ဒုတိယအခ်က္ပါ။ ပထမဆုံးကေတာ့ ကုိယ့္စာကုိ ဖတ္လုိက္တဲ့ ပထမဆုံး ပရိတ္သတ္တစ္ဦးပါပဲ။ သူႀကိဳက္လုိ႔ သုံးတဲ့အခါ စာဖတ္ပရိတ္သတ္မ်ားမ်ား ထပ္ဖတ္ရတာေပါ့။ မႀကိဳက္လုိ႔မသုံးျဖစ္တဲ့အခါ ေနာက္ထပ္ ပရိတ္သတ္ဆီ ထပ္ပုိ႔ လုိက္တာပါပဲ။ အယ္ဒီတာ ေတြကေတာ့ သူ႔က႑တုိင္းမွာရွိေနတယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။ ရွားပါးျခင္း မရွားပါးျခင္းကေတာ့ ဟုိဘက္ေခတ္က စာေပေလာကနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကုိယ္လည္း မမီခဲ့တဲ့အတြက္ ခ်ိန္ထုိးလုိ႔ေတာ့ မရပါဘူး။
၅။ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္မွာ Freedom of expression က ဘယ္ေလာက္အေရးပါတယ္လို့ ခံယူထားပါသလဲ။ FoE နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တစၡဳခု ေျပာရမယ္ဆို ဘယ္သူေတြကို ဘာေျပာခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ - လြတ္လပ္မႈနဲ႔ ဖန္တီးျခင္း ဆုိတာကုိ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ရေတာ့ ပထမ ကာယကံရွင္၊ ဒုတိယ စာဖတ္သူ၊ တတိယကေတာ့ အခ်ိန္ကာလလုိ႔ျမင္ပါတယ္။ ကာယာကံရွင္အေနနဲ႔ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုမွ စာဖတ္သူထံ လြတ္လပ္စာ ကုိယ္တုိင္ဖန္တီးတဲ့အခါ ဘယ္ေလာက္အထိ ကုိယ့္ေရးသားမႈကုိ လႊတ္ေပးမလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ တာ၀န္ခံႏုိင္သလဲ ဆုိတာ အေရးႀကီးတယ္လုိ႔ျမင္ပါတယ္။ ခၽြန္းမအုပ္ႏုိင္တဲ့ ဆင္ကေတာ့ တစ္ေတာလုံး တစ္ရြာလုံးကုိ ပတ္ဒုကၡေပးမယ္လုိ႔ေတာ့ ျမင္မိပါတယ္။
၆။ လိင္ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္တာ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္တာ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ပတ္သက္တာ စသျဖင့္ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုခု၊ အဲဒီလို အထိအခိုက္မ်ားနိုင္တာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာအေနနဲ႔ အဲဒီေခါင္းစဥ္ ေမရးဘူးလို႔ ကိုယ္ပိုင္ဆင္ဆာ လုပ္တာမ်ိဳး/လုပ္သင့္တယ္လို့ ထင္တာမ်ိဳး ႐ြိပါသလား။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။
ေျဖ- လိင္ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္တာ၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ပတ္သက္တာကေတာ့ ေရးသင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း လိင္ကိစၥေရးတဲ့အခါ ကုိယ့္ႏွမသားခ်င္းနဲ႔ အတူဖတ္ႏုိင္မလား၊ ကုိယ့္အေမနဲ႔အတူ ဖတ္နုိင္မလား၊ ကုိယ့္သားသမီးနဲ႔အတူ ဖတ္ႏုိင္မလားအရင္ေတြးမိပါတယ္။ လိင္ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္တာေတြကုိေတာ့ ခပ္ပါးပါး တင္ျပတာ၊ ေရးသားတာမ်ိဳးကုိေတာ့ လက္ခံပါတယ္။
ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးကလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ကုိယ္ယုံၾကည္ရာကုိ စြဲႏုိင္သလုိ ဆြဲကုိင္ေရးတဲ့အခါ အဓမၼ၊ တစ္ဖတ္သတ္၀ါဒေတြနဲ႔ မႈိင္းသြင္းတဲ့ အဆိပ္သင့္ေစတဲ့စာမ်ိဳးမျဖစ္ဖုိ႔ ဆင္ျခင္ပါတယ္။ ဘက္မွ်တဲ့အေတြး၊ အေရးမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ဆင္ျခင္ပါတယ္။ ေခတ္အရ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးအေနနဲ႔ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ေတြ လစ္ဟာမႈေတြ အစြန္းက်ေနတာေတြကုိေတာ့ ေရးသင့္တယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။ အဲဒါေတြေရးရင္လဲ ကုိယ္တုိင္ပဲ သင့္ မသင့္ ဆင္ဆာျပန္တည္းျဖတ္ပါတယ္။
၇။ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ပုဒ္ကို ဖတ္ေနရင္း အီလာတာ၊ ပ်င္းလာတာ၊ ၿငီးေငြ႕လာတာ၊ မထူးဆန္းဘူး၊ အေၾကာင္းအရာေတြ ထပ္ေနတယ္၊ မဲျပာပုဆိုးေတြလို့ ခံစားမိဖူးမယ္ထင္ပါတယ္။ မတူကြဲျပားတဲ့ဝတၳဳေတြ ဖန္တီးနိုင္ဖို့အတြက္ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဘယ္လိုႀကိဳးစားလဲဆိုတာ ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ- ခ်စ္ႀကိဳက္ကြဲညား၊ နာက်င္၀မ္းနည္း၊ ေမတၱာဖြဲ႕ေတြဆုိတာ မရုိးႏုိင္ မကုန္ဆုံးႏုိင္၊ မၿပီးႏုိင္တဲ့ ၀တၳဳေတြပါပဲ။ ဘယ္ေတာ့မွ ပ်က္စီးသြားမယ့္ အေၾကာင္းအရာေတြလည္းမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့လည္း မဲျပာပုဆုိးလုိ ဖတ္ပ်င္းတဲ့ ၀တၳဳေတြလည္းရွိပါတယ္။ အဲဒီေတြကေန ခြဲထြက္ခ်င္တာလည္း အမွန္ပါပဲ။ ႀကိဳးစား ဖန္တီးေရးၾကည့္ဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စာဆုိတာက ဖန္တီးမႈနဲ႔ ခံစားမႈေတာ့ ကြာမယ္ထင္ပါတယ္။ ဖန္တီးမႈက ခံစားမႈအား ေလ်ာ့ေနရင္ေတာ့ ဘယ္လုိမွ အဆင္ေျပမယ့္ ေရးသားမႈမ်ိဳးျဖစ္လာမယ္မထင္ပါဘူး။ ခံစားမႈ အားေကာင္းရင္ေတာ့ ဖန္တီးတင္ျပမႈကလည္း ဆန္းသစ္မယ္ထင္မိပါတယ္။ ကုိယ္တုိင္က အီတာ၊ ၿငီးေငြ႕တာေတြ ဖတ္ရရင္ မႀကိဳက္တဲ့အတြက္ ကုိယ္တုိင္ အေၾကာင္းအရာမေျပာင္းေပမယ့္ တင္ျပပုံျဖစ္ျဖစ္ မၿငီးေငြ႕ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကည့္ေနပါတယ္။
၈။ ျမန္မာျပည္ ရသစာေပ ဒီထက္ျမင့္္မားလာဖို့နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘာေတြ လိုအပ္ေနတယ္လို့ ဆရာ ထင္ပါသလဲ။ အႀကံေလးေတြ ေပးပါဦး။
ေျဖ - ရသစာေပကေတာ့ နိမ့္ေနတယ္လုိ႔ မထင္မိပါဘူး။ လတ္တေလာအျမင္အရကုိ လူငယ္ေတြဟာ က႑တုိင္းမွာ ရသထိရွမႈ အားေကာင္းေနပါတယ္။ စာေပနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ရသ ျမင့္မားမႈဆုိတာထက္ က်ယ္ျပန္႔မႈ ပုိအဓိက က်တယ္လုိ႔ျမင္မိပါတယ္။ ရသေတြ ဘယ္ေလာက္ထုတ္ထုတ္၊ ရသေတြ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း က်ယ္ျပန္႔မႈမရွိ၊ ဖတ္သူလက္ထဲမေရာက္ရင္ေတာ့ ျမင့္မားမႈဆုိတာ ရွိမယ္မထင္မိပါဘူး။ လက္ထဲေရာက္လာတဲ့ စာအုပ္က သုတပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ရသပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အေပ်ာ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လက္ထဲေရာက္ၿပီး ဖတ္မိေနဖုိ႔ဦးဆုံး လုိတယ္လုိ႔ယုံၾကည္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္တုိင္ ရသေရးတာလုိ႔ ေၾကြးေၾကာ္ၾကေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္တုိင္လည္း အေပ်ာ္ဖတ္ကေန စခဲ့ၾကတာပါ။
တစ္ခုေတာ့ရွိေတာ့ေပါ့ Online က်ယ္ျပန္႔လာတဲ့အေျခအေနမွာ ဖတ္အားအတြက္ Online ကေန ျပန္လည္ပ်ိဳးေထာင္ၿပီး စာအုပ္ေတြဘက္ျပန္လည္ ေရာက္ရွိလာဖုိ႔ေတာ့ အတူတူႀကိဳးစားၾကရမယ္လုိ႔ ျမင္မိပါတယ္။
ေမတၱာျဖင့္
ေမာင္ပုိင္(ေလးမ်က္ႏွာ)
၀၇၀၄၂၀၂၀၁၅၅၈
ဆရာ Htoo AungWint
ဆရာ Yekkha YeJee ဆရာတို႔ကို challenge ေခၚပါရေစဆရာတို႔။ ေမ်ွာ္ေနပါရေစ။
Comments
Post a Comment