"ေညာင္ရမ္း ဘာ့ေၾကာင့္ ႀကိဳက္ရတယ္"
"ေညာင္ရမ္း ဘာ့ေၾကာင့္ ႀကိဳက္ရတယ္"
ေရးသူ=ျပည့္ျပည့္
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ျမန္မာ့ သမိုင္းမွာ ပ်ဴ၊ ပုဂံ၊ တေကာင္း၊ ပင္းယ၊ ေညာင္ရမ္း၊ အင္းဝ၊ ဟံသာဝတီ၊ ကုန္းေဘာင္၊ ကိုလိုနီေခတ္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေခတ္ စသည္ျဖင့္ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း၊ နိုင္ငံပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းခဲ႕သလို ကိုယ့္အႀကိဳက္ဆံုး ေခတ္ကိုေျပာၾကပါဆို ဘယ္သူေတြ ဘယ္ေခတ္ကို ေျပာမည္လဲမသိ။
ကိုယ္ကေတာ့ သမိုင္းထဲက ေခတ္ေတြထဲမွာ ကိုယ္တိုင္မေရာက္ဖူးေပမဲ႕ ေညာင္ရမ္းေခတ္ကို အႀကိဳက္ဆံုး။ အေၾကာင္းက ေညာင္ရမ္းေခတ္ဟာ တျခားေခတ္မ်ားနဲ႕ မတူဘဲ ပညာတတ္သူ အလြန္ေပါေသာေၾကာင့္၊ ပညာေရးကို အထူးပင္ အေလးထားသည္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ပါ။
အားတိုင္း စစ္ထတိုက္တတ္ၾကတဲ႕ ျမန္မာေတြ က ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာေတာ့ စစ္ေရးေရာ၊ နိုင္ငံေရးမွာပါ အေတာ္ေလး တည္ျငိမ္သည္ဟု ဆိုရမည္။ မတိုက္ဟုေတာ့ မဆိုလို၊ တိုက္ေတာ့တိုက္ပါေသးတယ္။
ေညာင္ရမ္း ေခတ္ဟာ ခရစ္နွစ္ ၁၅၉၇ မွ ၁၇၅၁ အထိ နွစ္ေပါင္း ၁၅၀ေက်ာ္ ရွည္ၾကာခဲ႕တဲ႕ ေခတ္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ကို စတင္ခဲ႕တဲ႕ ပထမဆံုးမင္းကေတာ့ ဘုရင့္ေနာင္ မင္းတရားႀကီးရဲ႕ မထင္မရွား သားေတာ္တစ္ဦးျဖစ္တဲ႕ ေညာင္ရမ္းစား ရွင္သစၥာပါ။ မင္းျဖစ္တဲ႕အခါ မဟာသီဟသူရ လို႕ အမည္တြင္ပါတယ္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ထင္ရွားခဲ႕တဲ႕ မင္းေတြကေတာ့ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းနဲ႕ သာလြန္မင္းႀကီးတို႕ပါပဲ။ သာလြန္မင္းကေတာ့ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာဆို ခပ္ရွားရွားမင္းေတြထဲက တစ္ဦးပါ။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပထမဆံုးလူဦးေရစာရင္း ေကာက္ခဲ႕သလို၊ အေလး၊ တင္း၊ ေတာင္း၊ အျခင္၊ အဝင္ ေတြကိုလည္း တညီထဲ ျဖစ္ဖို႕ သတ္မွတ္ေပးခဲ႕ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါ စဥ္းစားမိတာကေတာ့ သူလို ဘုရင္မ်ိဳးသာ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ မ်ားမ်ားေပၚခဲ႕ရင္ တစ္ခုခုေတာ့ ထူးျခားေလာက္တယ္ဟု။
(ဟံသာဝတီ က ဘုရင္မႀကီး ရွင္ေစာပု ႏွင့္ သူမ၏ သားမက္ေတာ္ ဓမၼေစတီ မင္းႀကီးတို႕သည္လည္း ကိုယ့္အတြက္ အလြန္ခ်စ္စရာေကာင္းၾကပါတယ္။)
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ဘုရင့္ေနာင္ စုစည္းခဲ႕သလို တိုင္းျပည္ကို စုစည္းဖို႕ ၾကံစည္ၾကေပမဲ႕လည္း အထမေျမာက္ခဲ႕။ ေခတ္စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ေတာ့ ပါဝါက်ေနတယ္လို႕ ေျပာရမလား မသိ။ ဒီလိုနဲ႕ ေနာက္ပိုင္းဘုရင္မ်ားေတြလည္း ထူးထူးခြ်န္ခြ်န္မရွိလွတာမို႔ ပါဝါေတြ ဆက္တိုက္က်ျပီး မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိမင္း လက္ထက္အေရာက္မွာ ေညာင္ရမ္းပ်က္ပါတယ္။
ကိုယ့္အေတြးနဲ႕ ကိုယ္ထင္ခ်င္ရာ ထင္ၾကည့္တာကေတာ့ စစ္အၾကီးစားမ်ား မတိုက္ခဲ႕တာ ျပည္သူကို ညွာတာစိတ္ဝင္တာလည္း ျဖစ္နိုင္သည္ဟုေလ။ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ဆိုတာ ဘုရင္မ်ားလက္ထက္မွာေတာ့ တျခားနိုင္ငံေတြက စစ္တပ္ေတြလိုပင္ အျမဲတမ္းတပ္မဟုတ္ပါ။ ရာျပဳၿမိဳ႕ေတြ၊ ေထာင္ျပဳျမိဳ႕ေတြ တည္ေထာင္ျပီး စိုက္ျပီး၊ ရိတ္ျပီး စပါးေပၚခ်ိန္ဆို စစ္တိုက္ဖို႕ျပင္ေတာ႔တာ။
ေညာင္ရမ္းကိုမွ ေရြးသေဘာက်ရသည့္ အခ်က္မ်ားမွာ ေျပာခဲ႕သည့္ အတိုင္းပင္။ ထူးထူးျခားျခား စာေပေခတ္ေကာင္းလို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ "ပင္ေလးပင္ ရွင္ေလးပါး" ရယ္လို႕ ျမန္မာ့ စာေပသမိုင္းတြင္ မပါမျဖစ္သည့္ ဆရာေတာ္မ်ားလည္း ေပၚထြန္းခဲ႕သလို စာတိုငညိဳ လို႕ သိၾကတဲ႔ ဝန္ဇင္းမင္းရာဇာလည္း ထိုေခတ္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ႔ပါတယ္။ ခံုေတာ္ေမာင္က်ပမ္း ဟူသည့္ စကားအရာ လိမၼာကြ်မ္းက်င္လွေသာ ပညာတတ္ တစ္ဦးလည္း ေပၚေပါက္ခဲ႕သည္။ ခံုေတာ္ေမာင္က်ပမ္း၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားဆိုလွ်င္လည္း သိပ္ကို ပညာသားပါလွသလို ပညာေတြတတ္သေလာက္ မာနလည္း အလြန္ႀကီးျပီး ဂုဏ္ေမာက္သူ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘဝက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းလြန္းလို႕ စိတ္ကူးနဲ႕ ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ အၾကိမ္ၾကိမ္ ရိုက္ေနမိသည္။ သူ႕ကိုၾကည့္၊ သူ႕အေၾကာင္းေတြဖတ္ျပီး "ေအာ္ စိတ္မွာပညာတည္ဖို႕လြယ္သေလာက္ နွလံုးသားမွာ ပညာတည္ဖို႕က် ခက္ပါလား" လို႕ ေတြးမိတတ္ေသးတာ။
နတ္ရွင္ေနာင္ ဆိုရင္လည္း အားလံုးကသိသည္။ ျမန္မာ့ မဟာရာဇဝင္ႀကီးကိုလည္း ဦးကုလားသည္ ထိုေခတ္မွာ ေရးခဲ့တာပါ။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ကိုယ္သေဘာအက်ဆံုး ကိစၥကေတာ့ ပညာေရးကို အလြန္အေလးထားၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေယာက္်ားေရာ မိန္းမပါ ပညာသင္ၾကသလို ရာခိုင္နႈန္းအားျဖင့္ေတာ့ စာတတ္သူဦးေရ အေတာ္ျမင့္တယ္လို႕ ယူဆရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေရးတတ္ဖတ္တတ္ရံု၊ ေတာ္ရိေရာ္ရိ တတ္ၾကတာမဟုတ္ဘဲ ဗုဒၶစာေပလာ တရားေတာ္ မ်ားကိုပါ ကြ်မ္းက်င္ တတ္ေျမာက္ၾကၿပီး ကဗ်ာေတြ၊ စာခ်ိဳးေတြကိုေတာင္ တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္သူႏိုင္ ငါႏိုင္ အျပိဳင္ စပ္ဆိုၾကေသးသတဲ႕။ အံ႔ဖြယ္။
အမ်ိဳးသမီးေတြဆို ေရခပ္ဆင္းခ်ိန္၊ ဗိုင္းငင္ခ်ိန္ စတဲ႔ အခ်ိန္ေတြမွာ
ဒီေန႕ စာဘယ္ေလာက္က်က္ခဲ႕တယ္၊ ဘယ္သင္ခန္းစာ တက္ခဲ႕တယ္ျပိဳင္ ၾကသတဲ႕။ အနိုင္မခံ၊ အရႈံးမေပး တကယ္တတ္တာမွ ဟုတ္ရဲ႕လား စာခ်ိဳးေတြနဲ႕ စာေမးၾကသည္တဲ႕။ ေယာက္်ားေလးေတြကေတာ့ အရြယ္ေရာက္လာရင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းသားလုပ္ျပီး ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္ရင္ဝတ္ျပီး စာသင္ၾကတာပါပဲ။ စာေပပညာ အေတာ္ေလးတတ္ျပီဆိုမွ လူထြက္ျပီး လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္ၾကတယ္။
မိန္းကေလးေတြကေတာ့ စာတတ္တဲ႕ ဦးရီး ဘေထြးတို႕ ထံမွ အိမ္တြင္ သင္ယူၾကပါတယ္။ ထိုေခတ္မွာေတာ့ မိန္းကေလးမို႕ ေသစာရွင္စာတတ္ရင္ျပီးေရာလို႕ သေဘာမထား၊ လိုခ်င္သူကို လိုခ်င္သေလာက္ သင္ေပးၾကတာကလည္း အေတာ္ သိသာသည့္ အေလးထားမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ႕ဒီအခ်ိန္ က အဲ့ဒီလို မိန္းကေလးေတြ စာသင္ခြင့္ ရွိတဲ႕ တိုင္းျပည္ဆိုတာ ကမာၻေပၚမွာ အရွားသား။ မိန္းကေလးေတြကလည္း စာသင္ရာမွာ ဘယ္ေလာက္ လက္ေစာင္းထက္လဲဆို ကိုရင္မ်ားနွင့္ပင္္ျပိဳင္၍စာခ်ိဳးနိုင္ၾကသည္တဲ႕။ ေရခပ္ဆင္းသည့္ အပ်ိဳမ်ားနွင့္ ဆြမ္းခံထြက္သည့္ ကိုရင္မ်ားက တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႕နွင့္တစ္ဖြဲ႕ သူနိုင္ကိုယ္နိုင္ ခ်ိတ္ကာ ေထ့ကာနဲ႕ စာေတြခ်ိဳးျပီး၊ စကားထာေတြဝွက္ျပီး ျပိဳင္ၾကသတဲ႕။ ကဲ ဘယ္ေလာက္မ်ားျမင့္ လိုက္ၾကသလဲလို႕။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း ေတာင္တြင္းရွင္ျငိမ္းမယ္တို႕၊ ရာဇဓာတုကလ်ာ တို႕၊ ရေဝရွင္ေထြးတို႕လို နာမည္ႀကီး အမ်ိဳးသမီး စာဆိုေတြလည္းေပၚထြန္းခဲ႔တာ ျဖစ္မယ္။ "စစ္မွာတမူ" အိုင္ခ်င္းလို မိန္းကေလးေတြရဲ႕ ခံစားမႈ နဲ႕ လူေနမႈဘဝေတြ ကို ျပတဲ႕ စကားလံုးေတြ ခ်န္ရစ္နိုင္ခဲ႕တာ ျဖစ္မယ္။
" စစ္မွာ ယြန္းမ
ႏွမေလး မယ့္ထက္လွကို၊ ရမလားေတာ္"
"…ေမာင္ကေလးငယ္
ေမာင္သာလိုက္တဲ႕ ေတာင္ပတ္လည္ႏွင့္
ဇင္းမယ္ ဆိုသည္၊ ညိဳတဲ႕ၿမိဳ႕မွာ
ပ်ိဳ႕လြမ္းဖြယ္ေလး"
တျခားသူေတာ့ မသိ၊ ကိုယ့္ေတာ့ အေတာ္ထိတာပါ။ မ်က္ေစာင္းေလး ထိုးထိုးေျပာေနရင္း အဆံုးက်မွ အခြ်ဲ ပိုလိုက္တဲ႕ မိန္းကေလးက အေတာ္ ခ်စ္ဖို႕ ေကာင္းမွာပဲလို႕ ေတြးမိလိုက္ေသး။
တရပ္တေၾကးက ဧည့္သည္လာရင္လည္း ထိုဧည့္သည္ကို စာခ်ိဳးျပီး ပညာစမ္းတတ္ၾကသတဲ႕။ ကိုယ္သာဆို အရွက္ဗ်မ္းဗ်မ္း ကြဲမွာပဲ။
သူတို႕ရဲ႕ စာေပသင္ၾကားမႈအေပၚမွာ ထားရွိတဲ႕့ စိတ္ထားက ပိုမို ေလးစားစရာ ေကာင္းတယ္လို႕ ထင္တယ္။ ယခုေခတ္လို စာေမးပြဲေအာင္ဖို႕၊ ဘြဲ႕ရဖို႕၊ အလုပ္ရမွာ မို႕ေတြ မဟုတ္။ စာကို ေလးစားသျဖင္၊့ ျမတ္နိုးသျဖင့္ သင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဲ႕ဒီေခတ္မွာ စာေမးပြဲစစ္ျပီး ဘြဲ႕လည္း မေပး။ ဘာသာေရးနဲ႕ဆိုင္တဲ႕စာေမးပြဲေတာ့ ရွိတာေပါ့ေလ။ သင္တဲ႕စာကလည္း ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ႕တဲ႕တရားေတာ္ ေတြဆိုေတာ့ အဆံုးအမေရာ၊ အသိဥာဏ္ပါ ရၿပီးသား။ အဲ႕ဒီေခတ္မွာ ေက်းလက္နဲ႕ သာမာန္အရပ္သားမ်ား၏ သဘာဝ ကိုဖြဲ႕သည့္ အဖြဲ႕မ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား မ်ားစြာေပၚထြန္းခဲ႕ျပန္တယ္။
"ႏွီးေဒါင္းလန္းၾကီး၊ ခူးျပီးေသာအခါ
သမီးႏွင့္သား၊ မ်ားလို႕မဝင္သာ
ဒူးတစ္ဖက္ဟာ၊ တြန္းကာဖယ္လ်က္
သူ႕ထက္ငါေလ၊ စားေတာ့မည္ေစ
စားေပသာလွ အုန္းခြက္ကယ္ႏွင့္ေလး။
ငံု႕လ်က္ ကိုယ္စီသာ
ဆုပ္ကာေလြးေတာ့သည္။
ျပီးလွ်င္ ေရ မရွာ
ေခြးသားေကြ်းေတာ့သည္။"
ဝန္ၾကီး ပေဒသရာဇာ ရဲ႕ တ်ာခ်င္းေတြဟာ ေက်းလက္ ျမိဳ႕ျပအႏွံ႕ ပ်ံ႕လြင့္ခဲ႔သလို၊ နန္းတြင္းမွာလည္း ရတု၊ ေတးထပ္ေတြ၊ ေက်းလက္မွာလည္း အိုင္ခ်င္း၊ အဲခ်င္းေတြ စိမ့္ဝင္ပ်ံႏွံ႕ခဲ႕တာမို႕ လူေတြၾကားေရာက္တဲ႕ အနုပညာကို ဖန္တီး နိုင္ခဲ႕တာ မလြဲပါဘူး။ ခံစားနိုင္ခဲ႕ ၾကတာလည္း ေသခ်ာပါတယ္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ အင္ပါယာၾကီးလည္း မတည္ေဆာက္ခဲ႕သလို၊ လက္နက္နိုင္ငံႀကီးလည္း မတည္ေထာင္နိုင္ခဲ႕ပါဘူး။ ဒါေပမဲ႕ အျခားေခတ္မ်ားနဲ႕ မတူ တစ္ဦးနဲ႕ တစ္ဦး သင့္သင့္ျမတ္ျမတ္လည္း ေနနိုင္ခဲ႕ပါတယ္။ စစ္မက္မရွိလို႕ စိုက္ပ်ိဳးေရးလည္း ေကာင္းျပီး စီးပြားေရးလည္း ေကာင္းခဲ႕ပါတယ္။
စာရင္းေတြမရွိေပမယ့္လို႕ အနီးအနား ပတ္ဝန္းက်င္ တိုင္းျပည္ေတြထက္ စာတတ္ေျမာက္မႈရာနႈန္းလည္း ေသခ်ာေပါက္ပိုမ်ားမွာေသခ်ာေနပါတယ္။
ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးဆံုးရႈံးအျပီး အဂၤလိပ္တို႕ေကာက္ယူတဲ႕ သန္းေခါင္စာရင္းမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတို႕ရဲ႕ စာတတ္ေျမာက္မႈဟာ အဂၤလန္ထက္မ်ားေနတာကို သူတို႕ပင္ အံ႔ခဲ႕ရတာလည္း ေညာင္ရမ္း၏ စနစ္အေမြေၾကာင့္ပါ။
အရာအားလံုးရဲ႕ အေျခခံဟာ ပညာလို႕ ရဲရဲဝံ႔ဝံ႔ပင္ ယူဆလွ်က္ ရွိပါတယ္။
ေရးသူ=ျပည့္ျပည့္
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ျမန္မာ့ သမိုင္းမွာ ပ်ဴ၊ ပုဂံ၊ တေကာင္း၊ ပင္းယ၊ ေညာင္ရမ္း၊ အင္းဝ၊ ဟံသာဝတီ၊ ကုန္းေဘာင္၊ ကိုလိုနီေခတ္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေခတ္ စသည္ျဖင့္ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း၊ နိုင္ငံပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းခဲ႕သလို ကိုယ့္အႀကိဳက္ဆံုး ေခတ္ကိုေျပာၾကပါဆို ဘယ္သူေတြ ဘယ္ေခတ္ကို ေျပာမည္လဲမသိ။
ကိုယ္ကေတာ့ သမိုင္းထဲက ေခတ္ေတြထဲမွာ ကိုယ္တိုင္မေရာက္ဖူးေပမဲ႕ ေညာင္ရမ္းေခတ္ကို အႀကိဳက္ဆံုး။ အေၾကာင္းက ေညာင္ရမ္းေခတ္ဟာ တျခားေခတ္မ်ားနဲ႕ မတူဘဲ ပညာတတ္သူ အလြန္ေပါေသာေၾကာင့္၊ ပညာေရးကို အထူးပင္ အေလးထားသည္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ပါ။
အားတိုင္း စစ္ထတိုက္တတ္ၾကတဲ႕ ျမန္မာေတြ က ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာေတာ့ စစ္ေရးေရာ၊ နိုင္ငံေရးမွာပါ အေတာ္ေလး တည္ျငိမ္သည္ဟု ဆိုရမည္။ မတိုက္ဟုေတာ့ မဆိုလို၊ တိုက္ေတာ့တိုက္ပါေသးတယ္။
ေညာင္ရမ္း ေခတ္ဟာ ခရစ္နွစ္ ၁၅၉၇ မွ ၁၇၅၁ အထိ နွစ္ေပါင္း ၁၅၀ေက်ာ္ ရွည္ၾကာခဲ႕တဲ႕ ေခတ္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ကို စတင္ခဲ႕တဲ႕ ပထမဆံုးမင္းကေတာ့ ဘုရင့္ေနာင္ မင္းတရားႀကီးရဲ႕ မထင္မရွား သားေတာ္တစ္ဦးျဖစ္တဲ႕ ေညာင္ရမ္းစား ရွင္သစၥာပါ။ မင္းျဖစ္တဲ႕အခါ မဟာသီဟသူရ လို႕ အမည္တြင္ပါတယ္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ထင္ရွားခဲ႕တဲ႕ မင္းေတြကေတာ့ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းနဲ႕ သာလြန္မင္းႀကီးတို႕ပါပဲ။ သာလြန္မင္းကေတာ့ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာဆို ခပ္ရွားရွားမင္းေတြထဲက တစ္ဦးပါ။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပထမဆံုးလူဦးေရစာရင္း ေကာက္ခဲ႕သလို၊ အေလး၊ တင္း၊ ေတာင္း၊ အျခင္၊ အဝင္ ေတြကိုလည္း တညီထဲ ျဖစ္ဖို႕ သတ္မွတ္ေပးခဲ႕ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါ စဥ္းစားမိတာကေတာ့ သူလို ဘုရင္မ်ိဳးသာ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ မ်ားမ်ားေပၚခဲ႕ရင္ တစ္ခုခုေတာ့ ထူးျခားေလာက္တယ္ဟု။
(ဟံသာဝတီ က ဘုရင္မႀကီး ရွင္ေစာပု ႏွင့္ သူမ၏ သားမက္ေတာ္ ဓမၼေစတီ မင္းႀကီးတို႕သည္လည္း ကိုယ့္အတြက္ အလြန္ခ်စ္စရာေကာင္းၾကပါတယ္။)
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ဘုရင့္ေနာင္ စုစည္းခဲ႕သလို တိုင္းျပည္ကို စုစည္းဖို႕ ၾကံစည္ၾကေပမဲ႕လည္း အထမေျမာက္ခဲ႕။ ေခတ္စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ေတာ့ ပါဝါက်ေနတယ္လို႕ ေျပာရမလား မသိ။ ဒီလိုနဲ႕ ေနာက္ပိုင္းဘုရင္မ်ားေတြလည္း ထူးထူးခြ်န္ခြ်န္မရွိလွတာမို႔ ပါဝါေတြ ဆက္တိုက္က်ျပီး မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိမင္း လက္ထက္အေရာက္မွာ ေညာင္ရမ္းပ်က္ပါတယ္။
ကိုယ့္အေတြးနဲ႕ ကိုယ္ထင္ခ်င္ရာ ထင္ၾကည့္တာကေတာ့ စစ္အၾကီးစားမ်ား မတိုက္ခဲ႕တာ ျပည္သူကို ညွာတာစိတ္ဝင္တာလည္း ျဖစ္နိုင္သည္ဟုေလ။ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ဆိုတာ ဘုရင္မ်ားလက္ထက္မွာေတာ့ တျခားနိုင္ငံေတြက စစ္တပ္ေတြလိုပင္ အျမဲတမ္းတပ္မဟုတ္ပါ။ ရာျပဳၿမိဳ႕ေတြ၊ ေထာင္ျပဳျမိဳ႕ေတြ တည္ေထာင္ျပီး စိုက္ျပီး၊ ရိတ္ျပီး စပါးေပၚခ်ိန္ဆို စစ္တိုက္ဖို႕ျပင္ေတာ႔တာ။
ေညာင္ရမ္းကိုမွ ေရြးသေဘာက်ရသည့္ အခ်က္မ်ားမွာ ေျပာခဲ႕သည့္ အတိုင္းပင္။ ထူးထူးျခားျခား စာေပေခတ္ေကာင္းလို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ "ပင္ေလးပင္ ရွင္ေလးပါး" ရယ္လို႕ ျမန္မာ့ စာေပသမိုင္းတြင္ မပါမျဖစ္သည့္ ဆရာေတာ္မ်ားလည္း ေပၚထြန္းခဲ႕သလို စာတိုငညိဳ လို႕ သိၾကတဲ႔ ဝန္ဇင္းမင္းရာဇာလည္း ထိုေခတ္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ႔ပါတယ္။ ခံုေတာ္ေမာင္က်ပမ္း ဟူသည့္ စကားအရာ လိမၼာကြ်မ္းက်င္လွေသာ ပညာတတ္ တစ္ဦးလည္း ေပၚေပါက္ခဲ႕သည္။ ခံုေတာ္ေမာင္က်ပမ္း၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားဆိုလွ်င္လည္း သိပ္ကို ပညာသားပါလွသလို ပညာေတြတတ္သေလာက္ မာနလည္း အလြန္ႀကီးျပီး ဂုဏ္ေမာက္သူ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘဝက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းလြန္းလို႕ စိတ္ကူးနဲ႕ ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ အၾကိမ္ၾကိမ္ ရိုက္ေနမိသည္။ သူ႕ကိုၾကည့္၊ သူ႕အေၾကာင္းေတြဖတ္ျပီး "ေအာ္ စိတ္မွာပညာတည္ဖို႕လြယ္သေလာက္ နွလံုးသားမွာ ပညာတည္ဖို႕က် ခက္ပါလား" လို႕ ေတြးမိတတ္ေသးတာ။
နတ္ရွင္ေနာင္ ဆိုရင္လည္း အားလံုးကသိသည္။ ျမန္မာ့ မဟာရာဇဝင္ႀကီးကိုလည္း ဦးကုလားသည္ ထိုေခတ္မွာ ေရးခဲ့တာပါ။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ကိုယ္သေဘာအက်ဆံုး ကိစၥကေတာ့ ပညာေရးကို အလြန္အေလးထားၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေယာက္်ားေရာ မိန္းမပါ ပညာသင္ၾကသလို ရာခိုင္နႈန္းအားျဖင့္ေတာ့ စာတတ္သူဦးေရ အေတာ္ျမင့္တယ္လို႕ ယူဆရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေရးတတ္ဖတ္တတ္ရံု၊ ေတာ္ရိေရာ္ရိ တတ္ၾကတာမဟုတ္ဘဲ ဗုဒၶစာေပလာ တရားေတာ္ မ်ားကိုပါ ကြ်မ္းက်င္ တတ္ေျမာက္ၾကၿပီး ကဗ်ာေတြ၊ စာခ်ိဳးေတြကိုေတာင္ တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္သူႏိုင္ ငါႏိုင္ အျပိဳင္ စပ္ဆိုၾကေသးသတဲ႕။ အံ႔ဖြယ္။
အမ်ိဳးသမီးေတြဆို ေရခပ္ဆင္းခ်ိန္၊ ဗိုင္းငင္ခ်ိန္ စတဲ႔ အခ်ိန္ေတြမွာ
ဒီေန႕ စာဘယ္ေလာက္က်က္ခဲ႕တယ္၊ ဘယ္သင္ခန္းစာ တက္ခဲ႕တယ္ျပိဳင္ ၾကသတဲ႕။ အနိုင္မခံ၊ အရႈံးမေပး တကယ္တတ္တာမွ ဟုတ္ရဲ႕လား စာခ်ိဳးေတြနဲ႕ စာေမးၾကသည္တဲ႕။ ေယာက္်ားေလးေတြကေတာ့ အရြယ္ေရာက္လာရင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းသားလုပ္ျပီး ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္ရင္ဝတ္ျပီး စာသင္ၾကတာပါပဲ။ စာေပပညာ အေတာ္ေလးတတ္ျပီဆိုမွ လူထြက္ျပီး လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္ၾကတယ္။
မိန္းကေလးေတြကေတာ့ စာတတ္တဲ႕ ဦးရီး ဘေထြးတို႕ ထံမွ အိမ္တြင္ သင္ယူၾကပါတယ္။ ထိုေခတ္မွာေတာ့ မိန္းကေလးမို႕ ေသစာရွင္စာတတ္ရင္ျပီးေရာလို႕ သေဘာမထား၊ လိုခ်င္သူကို လိုခ်င္သေလာက္ သင္ေပးၾကတာကလည္း အေတာ္ သိသာသည့္ အေလးထားမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ႕ဒီအခ်ိန္ က အဲ့ဒီလို မိန္းကေလးေတြ စာသင္ခြင့္ ရွိတဲ႕ တိုင္းျပည္ဆိုတာ ကမာၻေပၚမွာ အရွားသား။ မိန္းကေလးေတြကလည္း စာသင္ရာမွာ ဘယ္ေလာက္ လက္ေစာင္းထက္လဲဆို ကိုရင္မ်ားနွင့္ပင္္ျပိဳင္၍စာခ်ိဳးနိုင္ၾကသည္တဲ႕။ ေရခပ္ဆင္းသည့္ အပ်ိဳမ်ားနွင့္ ဆြမ္းခံထြက္သည့္ ကိုရင္မ်ားက တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႕နွင့္တစ္ဖြဲ႕ သူနိုင္ကိုယ္နိုင္ ခ်ိတ္ကာ ေထ့ကာနဲ႕ စာေတြခ်ိဳးျပီး၊ စကားထာေတြဝွက္ျပီး ျပိဳင္ၾကသတဲ႕။ ကဲ ဘယ္ေလာက္မ်ားျမင့္ လိုက္ၾကသလဲလို႕။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း ေတာင္တြင္းရွင္ျငိမ္းမယ္တို႕၊ ရာဇဓာတုကလ်ာ တို႕၊ ရေဝရွင္ေထြးတို႕လို နာမည္ႀကီး အမ်ိဳးသမီး စာဆိုေတြလည္းေပၚထြန္းခဲ႔တာ ျဖစ္မယ္။ "စစ္မွာတမူ" အိုင္ခ်င္းလို မိန္းကေလးေတြရဲ႕ ခံစားမႈ နဲ႕ လူေနမႈဘဝေတြ ကို ျပတဲ႕ စကားလံုးေတြ ခ်န္ရစ္နိုင္ခဲ႕တာ ျဖစ္မယ္။
" စစ္မွာ ယြန္းမ
ႏွမေလး မယ့္ထက္လွကို၊ ရမလားေတာ္"
"…ေမာင္ကေလးငယ္
ေမာင္သာလိုက္တဲ႕ ေတာင္ပတ္လည္ႏွင့္
ဇင္းမယ္ ဆိုသည္၊ ညိဳတဲ႕ၿမိဳ႕မွာ
ပ်ိဳ႕လြမ္းဖြယ္ေလး"
တျခားသူေတာ့ မသိ၊ ကိုယ့္ေတာ့ အေတာ္ထိတာပါ။ မ်က္ေစာင္းေလး ထိုးထိုးေျပာေနရင္း အဆံုးက်မွ အခြ်ဲ ပိုလိုက္တဲ႕ မိန္းကေလးက အေတာ္ ခ်စ္ဖို႕ ေကာင္းမွာပဲလို႕ ေတြးမိလိုက္ေသး။
တရပ္တေၾကးက ဧည့္သည္လာရင္လည္း ထိုဧည့္သည္ကို စာခ်ိဳးျပီး ပညာစမ္းတတ္ၾကသတဲ႕။ ကိုယ္သာဆို အရွက္ဗ်မ္းဗ်မ္း ကြဲမွာပဲ။
သူတို႕ရဲ႕ စာေပသင္ၾကားမႈအေပၚမွာ ထားရွိတဲ႕့ စိတ္ထားက ပိုမို ေလးစားစရာ ေကာင္းတယ္လို႕ ထင္တယ္။ ယခုေခတ္လို စာေမးပြဲေအာင္ဖို႕၊ ဘြဲ႕ရဖို႕၊ အလုပ္ရမွာ မို႕ေတြ မဟုတ္။ စာကို ေလးစားသျဖင္၊့ ျမတ္နိုးသျဖင့္ သင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဲ႕ဒီေခတ္မွာ စာေမးပြဲစစ္ျပီး ဘြဲ႕လည္း မေပး။ ဘာသာေရးနဲ႕ဆိုင္တဲ႕စာေမးပြဲေတာ့ ရွိတာေပါ့ေလ။ သင္တဲ႕စာကလည္း ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ႕တဲ႕တရားေတာ္ ေတြဆိုေတာ့ အဆံုးအမေရာ၊ အသိဥာဏ္ပါ ရၿပီးသား။ အဲ႕ဒီေခတ္မွာ ေက်းလက္နဲ႕ သာမာန္အရပ္သားမ်ား၏ သဘာဝ ကိုဖြဲ႕သည့္ အဖြဲ႕မ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား မ်ားစြာေပၚထြန္းခဲ႕ျပန္တယ္။
"ႏွီးေဒါင္းလန္းၾကီး၊ ခူးျပီးေသာအခါ
သမီးႏွင့္သား၊ မ်ားလို႕မဝင္သာ
ဒူးတစ္ဖက္ဟာ၊ တြန္းကာဖယ္လ်က္
သူ႕ထက္ငါေလ၊ စားေတာ့မည္ေစ
စားေပသာလွ အုန္းခြက္ကယ္ႏွင့္ေလး။
ငံု႕လ်က္ ကိုယ္စီသာ
ဆုပ္ကာေလြးေတာ့သည္။
ျပီးလွ်င္ ေရ မရွာ
ေခြးသားေကြ်းေတာ့သည္။"
ဝန္ၾကီး ပေဒသရာဇာ ရဲ႕ တ်ာခ်င္းေတြဟာ ေက်းလက္ ျမိဳ႕ျပအႏွံ႕ ပ်ံ႕လြင့္ခဲ႔သလို၊ နန္းတြင္းမွာလည္း ရတု၊ ေတးထပ္ေတြ၊ ေက်းလက္မွာလည္း အိုင္ခ်င္း၊ အဲခ်င္းေတြ စိမ့္ဝင္ပ်ံႏွံ႕ခဲ႕တာမို႕ လူေတြၾကားေရာက္တဲ႕ အနုပညာကို ဖန္တီး နိုင္ခဲ႕တာ မလြဲပါဘူး။ ခံစားနိုင္ခဲ႕ ၾကတာလည္း ေသခ်ာပါတယ္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ အင္ပါယာၾကီးလည္း မတည္ေဆာက္ခဲ႕သလို၊ လက္နက္နိုင္ငံႀကီးလည္း မတည္ေထာင္နိုင္ခဲ႕ပါဘူး။ ဒါေပမဲ႕ အျခားေခတ္မ်ားနဲ႕ မတူ တစ္ဦးနဲ႕ တစ္ဦး သင့္သင့္ျမတ္ျမတ္လည္း ေနနိုင္ခဲ႕ပါတယ္။ စစ္မက္မရွိလို႕ စိုက္ပ်ိဳးေရးလည္း ေကာင္းျပီး စီးပြားေရးလည္း ေကာင္းခဲ႕ပါတယ္။
စာရင္းေတြမရွိေပမယ့္လို႕ အနီးအနား ပတ္ဝန္းက်င္ တိုင္းျပည္ေတြထက္ စာတတ္ေျမာက္မႈရာနႈန္းလည္း ေသခ်ာေပါက္ပိုမ်ားမွာေသခ်ာေနပါတယ္။
ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးဆံုးရႈံးအျပီး အဂၤလိပ္တို႕ေကာက္ယူတဲ႕ သန္းေခါင္စာရင္းမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတို႕ရဲ႕ စာတတ္ေျမာက္မႈဟာ အဂၤလန္ထက္မ်ားေနတာကို သူတို႕ပင္ အံ႔ခဲ႕ရတာလည္း ေညာင္ရမ္း၏ စနစ္အေမြေၾကာင့္ပါ။
အရာအားလံုးရဲ႕ အေျခခံဟာ ပညာလို႕ ရဲရဲဝံ႔ဝံ႔ပင္ ယူဆလွ်က္ ရွိပါတယ္။
Comments
Post a Comment