ဝတၳဳေရးနည္းလမ္းညႊန္


ဝတၳဳေရးနည္းလမ္းညႊန္

             ကမၻာေက်ာ္ စာေရးဆရာၾကီးမ်ား ေရးေသာ ဝတၳဳမ်ားကို ျမန္မာစာေရးဆရာတခ်ိဳ႕သည္ မွီး၍ေသာ္၎ ၊ ဘာသာျပန္၍ေသာ္၎ ဝတၳဳရွည္မ်ားအျဖစ္ ေရးၾကေလ႔ရွိသည္ ။ ထိုကဲ႔သို႔ နာမည္ၾကီး ဝတၳဳမ်ားမွ ဇတ္ကြက္ဇတ္လမ္းကို အတုယူ ေရးသားႏိုင္ေသာ္လည္း ေရးသားခ်င္သည္႔ အေၾကာင္းအရာကို စဥ္းစားမရ ျဖစ္ေနသည္ ။ သူေရးခဲ႔ျပီးေသာ ဝတၳဳတိုမ်ားဟာ စာမေရးခင္က မည္ကဲ႔သို႔ေရးမည္ ၊ ဇတ္လမ္းမည္သို႔ အဆံုးသတ္မည္ ၾကိဳမသိဘဲနဲ႔ ေရးခဲ႔သည္ ။ သို႔ေသာ္
ဤဝတၳဳရွည္မ်ိဳးကိုေတာ႔ ထိုကဲ႔သို႔ ေရးလို႔မရ ။ အေၾကာင္းက ဝတၳဳရွည္ဆိုရင္ ရွည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိနဲ႕ အပိုင္းလိုက္ ပိုင္ႏိုင္ေအာင္ ေရးသားႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္သည္ ။ ေနာက္ျပီးေတာ႔ အခ်ိန္ကာလတစ္ခု နဲ႔ Feeling ေလးလည္း လိုသည္ ။
Website တစ္ခုမွာ ဝတၳဳတိုေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လို အသက္ရွင္ ေနထိုင္သလဲဆိုတဲ႕
အေၾကာင္းေတြကို ေရးသားျခင္းျဖစ္လို႔ သူက ၾကိဳက္မိပါသည္ ။ ဝတၳဳတိုေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မိတ္ေဆြေတြက
ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေျပာျပတဲ႕ နာက်င္မွုေတြ နဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္မွုေတြ ၊ သူတို႔ရဲ႕ ခ်စ္စိတ္ နဲ႔ ေဒါသ ၊
သူတို႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင္႔တန္းတျခင္းေတြ နဲ႕ မတရားမွုအတြက္ ေအာ္ဟစ္ငိုေၾကြးသံေတြ ျဖစ္တယ္ လို႔
စာေရးသူက ရွင္းျပထားသည္ ။

Character ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ေတြ႔ဘဝထဲက လူသားတစ္ေယာက္လို ျဖစ္ျပီး သူ႔အေၾကာင္းကို
သိရမည္ ။ သူ႔ကို ခ်စ္ရမည္ ၊ သူ႔ကို မုန္းရမည္ ။ ဒုကၡဆင္းရဲေတြနဲ႔ သူ႔ကို ေပးေတြ႔ရမည္ ။
အေၾကာင္းက အခ်ိန္တိုင္း ဘယ္သူမွ အေကာင္းဆံုး အမွန္ကန္ဆံုး မျပဳမူႏိုင္လို႔ ျဖစ္သည္ ။
ထို႔အျပင္ ဇတ္လမ္းကိုလည္း ဆက္လက္ရွင္သန္ေစႏိုင္မည္ ဟု စာေရးသူက ေရထားေလ၏ ။

ထို႔ေနာက္သူသည္ တစ္ေယာက္ထဲ အေတြးနယ္ခ်ဲ႕မိသည္ ။ ဇတ္ေကာင္အမ်ားစုဟာ လူသားေတြ အေၾကာင္း
ပဲျဖစ္၏ ။ ငါဟာလည္း ကံဇတ္ဆရာက ေရးသည္႔ ကမၻာဆိုတဲ႔ဝတၳဳရွည္ၾကီးထဲမွာ ဇတ္ေကာင္တစ္ေယာက္
အျဖစ္ ပါဝင္သည္ ။ ႏြယ္နဲ႔ ေသကြဲကြဲခဲ႔ျပီး ႏွင္းနဲ႔ ရွင္ကြဲကြဲခဲ႔ရသည္ ။ ထို႔ေနာက္ အသဲကြဲစာေပေတြေရးသည႔္
စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာသည္ ။ ညေနတိုင္း ကဗ်ာဆရာ ကိုငွက္ေရးသည္႔ “ေနညိုရင္ ငါနည္းနည္း
ကစ္ခ်င္သည္…သယ္ခ်င္း” ဆိုတဲ႕ အပိုဒ္ေလးကို သတိရမိတတ္သူလည္း ျဖစ္သည္ ။

သူသည္ သူ႔ဝတၳဳတြင္ ထည္႔ေရးမည္ Character တစ္ေယာက္စီ အေၾကာင္း အေတြးရသည္မ်ားကို
ေရးထားျပီး ျဖစ္သည္ ။ အမူအယာ ၊ အက်င္႔စရိုက္ ၊ ဘယ္သူ ဘာလုပ္ ၊ ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္သူေတြ
ေတြ႔ေပးမလဲ ၊ သူတို႔ေျပာရမယ္႔ စကားလံုး dialogue စတာေတြကို အခန္းလိုက္ ေရးမွတ္ထား၏ ။

Dialogue အေၾကာင္းကို ေရးတဲ႔အခါ သူက အနည္းငယ္ ဂရုစိုက္ပါသည္ ။ ဇတ္ေကာင္ေတြ
စကားေျပာဟန္ကို မတူေစေအာင္ ျဖစ္ပါသည္ ။ စကားေျပာတဲ႔စတိုင္လ္ ၊ စကားေျပာတဲ႔
ေလဟန္ ႏွင္႔ အမူအယာ အခ်ိဳ႕ကိုပါ ထည္႔ေရးရသည္ ။ စာဖတ္သူဆိုတာ ဇတ္ေကာင္ေတြ
ေျပာျပတဲ႔ စကားေတြကို စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ မ်က္လံုးနဲ႔ ဖတ္တာျဖစ္သည္ ။ နားနဲ႔ဖတ္တာ မဟုတ္ ။
Real Life လက္ေတြ႔ဘဝမွာ လူေတြ ေျပာေနတဲ႔ စကားလံုးေတြကို တိုက္ရိုက္ စာရြက္ေပၚသို႔
ခ်ေရးလို႔လည္း မရပါဘူး ။ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ မေကာင္းလို႔ ျဖစ္ပါသည္ ။ Dialogue ဆိုတာ
ရုပ္ရွင္ေတြထဲမွာ မင္းသား မင္းသမီးတို႔ ေျပာဆိုၾကတဲ႔ စကားလံုးမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္ ။
သူတို႔ ေျပာတဲ႔စကားေတြကို လက္ေတြ႔ဘဝမွာ အလြတ္က်က္ျပီး ေျပာလို႔လည္း မရပါဘူး ။
သရုပ္ေဆာင္ေတြက အဲဒိလိုေျပာမွ လွုပ္ရွားမွု Action ထက္ ဒရမ္မာရသ Dramatic ေျမာက္မွာ ျဖစ္လို႔ ေျပာဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္ ။

အဲဒိလို အေၾကာင္းမ်ိဳးေၾကာင္႔ သူက စကားလံုးေတြကို အသံထြက္ဖတ္ ေနရပါသည္ ။
ဒုတိယတစ္ခ်က္က သူ႔စရိုက္နဲ႔ သူ႔ဇတ္ ျဖစ္ရမည္ ။ သူတို႔ ဘယ္လို အဝတ္အစားမ်ိဳး
ဝတ္တယ္ ၊ ကားေမာင္းေနလား ၊ ဘာေတြ စဥ္းစားေနသလဲ ၊ ဘာေတြ ခံစားေနသလဲ
စတာေတြအားလံုး ကြဲျပားျခားနားေနရပါမည္ ။ ဝတၳဳရွည္ေရးေနျခင္းေၾကာင္႔
အခုေတြ႔ အခုၾကိဳက္ လက္ထပ္သြားၾကေလသတည္း … အဲလိုမ်ိဳး ေရးလို႔မရ ။
စာဖတ္သူ မပ်င္းရေစေအာင္ အလြမ္း ၊ အၾကမ္း ၊ ဟာသ ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာ
ရသ အမ်ိဳးမ်ိဳးလည္း ေပးရပါအံုးမည္ ။

ထို႔ေၾကာင္႔ သူ႔မွာ ညတိုင္း သူ၏ ဇတ္ေကာင္ေတြ အေၾကာင္း စဥ္းစားရပါသည္ ။
အၾကံေပၚလာရင္ စာရြက္ေပၚမွာ ေရးမွတ္ထားရပါသည္ ။ ေရးျပီး စာမ်ားကိုလည္း
ျပန္ဖတ္ရပါေသးသည္ ။ သူသည္ ဘီယာ ေနာက္တစ္ဗူး ထပ္ေဖါက္၍ ေမာ႔ခ်လိုက္သည္ ။
သူသည္ ခဏေလာက္ အနားယူမယ္ဆိုကာ ေဆးလိပ္တစ္လိပ္ မီးျငိလိုက္၏ ။
ဘီယာကို ေသာက္၏ ။ ေဆးလိပ္ မီးခိုးေငြ႔မ်ားကို မွုတ္ထုပ္လိုက္၏ ။ ထို႔ေနာက္ သူ၏ အေတြးကို
ဆက္ေတြးေလသည္ ။

သူသည္ ဖတ္ေနၾကစာအုပ္ေလးကို ေကာက္ကိုင္လိုက္သည္ ။ ဒီေန႔ သူဖတ္ရမည္႔ အခန္းက setting designer အေၾကာင္းျဖစ္သည္ ။ ထိုစာအုပ္ေလးသည္ Writing Instructions ျဖစ္ျပီး
သူ႔အား အၾကံဥဏ္မ်ားေပးသည္ ။ အိမ္ တစ္အိမ္ကို မေဆာက္ခင္က ဒီဇိုင္းဆြဲရပါသည္ ။ ဧည္႔ခန္း ၊ အိပ္ခန္း ၊ မီးဖိုေခ်ာင္ စသည္တို႔ကို ေဆးဘာအေရာင္ သုတ္မလဲ ။ ဘယ္လို ထိုင္ခံု ၊ စားပြဲမ်ိဳးကို အသံုးျပဳမလဲ ။ ပါေကးခင္းမွာလား ၊ ေၾကြျပားခင္းမွာလား ။ ျပတင္းတံခါးေပါက္ ၊ မီး – ဒီဇိုင္းဆန္းဆန္းေလးလား ၊ အိုးေမာ္ဒယ္လား ။
ေရခ်ိဳးခန္း ၊ အိမ္သာ ၊ ဂိုေဒါင္ စတဲ႔ အခန္းတိုင္းကို ဂရုစိုက္ရပါမယ္ ။ အေၾကာင္းက Every room is about memory ျဖစ္တယ္ ။

ဝတၳဳဆိုတာ အိမ္တစ္အိမ္ နဲ႔ တူတယ္ ။ သူ႔မွာ အခန္းလိုက္ ဇတ္လမ္းေတြမ်ားတယ္ ၊ မိသားစုဝင္ေတြ ၊ ေဆြမ်ိဳးေတြ ၊ အသိုင္းအဝိုင္းေတြ ႏွင္႔ မင္းသား ၊ မင္းသမီး တို႔ ရွိတယ္ ။ တနည္း ဝတၳဳဆိုတာ အခန္းမရွိတဲ႔ Hall တိုက္ခန္းနဲ႔ တူတယ္ ။ အဲဒိတိုက္ခန္းေလးထဲမွာ အထီးက်န္ လူတစ္ေယာက္တဲ ေနႏိုင္သလို ၊ သူငယ္ခ်င္းတစ္ခု အတူတူငွါးျပီး ေနထိုင္ႏိုင္သလို ၊ မိသားစုတစ္ခုလည္း အတူေနထိုင္ျခင္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္ ။ ဒါဆိုရင္ အထီးက်န္ တစ္ေယာက္ထဲသမားဟာ မင္းသားျဖစ္ႏိုင္ျပီး သူဟာ ဒီကမၻာမွာ ေပ်ာက္ဆံုးသြားေသာ ခ်စ္သူေကာင္မေလး မင္းသမီးတစ္ေယာက္ကို လြမ္းဆြတ္တမ္းတမိေနတဲ႔ အေၾကာင္း ေရးထားေသာ ဝတၳဳမ်ိဳး ေရးသားႏိုင္ပါတယ္ ။ ထိုဝတၳဳမွာ မိသားစု မရွိဘူး ၊ မင္းသမီးက ေသျပီ ဒါလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္ ။ သူသည္ အေၾကာင္းအရာ ၊ ပံုစံမတူ ဝတၳဳအမ်ိဳးအစားမ်ား အေၾကာင္း နားလည္ သေဘာေပါက္သြားေလ၏ ။
Climax ရဲ႕ အဓိပၸာယ္က အေရးၾကိးဆံုးအခ်ိန္ စိတ္လွုပ္ရွားဖြယ္ေကာင္းေသာအခ်ိန္ ျဖစ္သည္ ။ ဝတၳဳမွာေတာ႔ ဇတ္ရွိန္အျမင္႔ဆံုးအခန္းလို႔ ေျပာတတ္ၾကသည္ ။ ထိုဇတ္ရွိန္မွာ အတတ္ အက် ရွိ၏ ။ တက္ျခင္း က်ျခင္းဟာ စာေရးသူ၏ အလုိေတာ္အတိုင္း ျဖစ္၏ ။ ေကာင္မေလးက ေကာင္ေလးကို အေျဖေပးမယ္႔ အခန္းမ်ိဳး ၊ ေကာင္ေလးက ေကာင္မေလးထံ အသြား လမ္းမွာ ကားအက္စီးဒန္႔ ျဖစ္တာမ်ိဳးေပါ႔ ။ အဲဒိအခ်ိန္မွာ ေကာင္မေလးက အေျဖေပးမယ္ ေျပာထားျပီး ေရာက္မလာတဲ႔အတြက္ သူ႔ကို မုန္းသြားတာမ်ိဳး ဆက္ေရးႏိုင္တယ္ ။ သို႔မဟုတ္ ကားအက္စီးဒန္႔ ျဖစ္ျပီး ေကာင္ေလးကို တစ္ခါတည္း ပြဲခ်င္းျပိး ေသခိုင္း ၊ ေကာင္မေလးက ရင္ကြဲပက္လက္ျဖစ္ – ထိုသို႔လည္း ေရးႏိုင္ပါေသးတယ္ ။ သူသည္ ငယ္ငယ္က ၾကည္႔ခဲ႔ဖူးတဲ႔ ထူးမျခားနား ခ်စ္ၾကိဳက္ကြဲ ဇတ္ကားမ်ားကို သတိရမိျပီး တစ္ခ်က္ျပံဳးေနမိလိုက္သည္ ။
ဒီည မိုးထက္မင္းကဲသည္ Point of View အေၾကာင္း စဥ္းစားမိ၏ ။ သူရယ္ သူ႔ရဲ႕ယံုၾကည္မွုေတြရယ္ ။
တရားေဟာတာ ဘုန္းၾကီးေတြ အလုပ္ ၊ စာသင္တာ ဆရာမေတြ အလုပ္ ၊ သူခိုးဖမ္းတာ ရဲသားၾကီး အလုပ္ ဆိုရင္
စာေရးဆရာျဖစ္တဲ႔ သူေတြဟာ အမွန္တရားေတြကို ေျပာဆိုေဆြးေႏြးျခင္းက သူတို႔ရဲ႕အလုပ္လို႔ ေျပာရမည္ပင္ ျဖစ္သည္ ။
လူတိုင္းမွာ ေျပာစရာ စကားနည္းနည္းေလာက္ေတာ႔ ရွိၾကမည္ ျဖစ္သည္ ။
စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ဆိုရင္ ဘဝအေၾကာင္းကို သူမ်ားထက္ ပိုျပီး နားလည္စြာ သရုပ္ေဖာ္ႏိုင္ပါလိမ္႔မည္ ။
ဘဝရဲ႕ ဒုကၡေတြကို သုခေတြအျဖစ္ စာေရးသူမ်ားဟာ ဖန္တီးတတ္ၾကပါသည္ ။ စာအုပ္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔ စာေရးေကာင္းဖို႔ထက္ သူကေတာ႔ သူၾကိဳက္တာေရးသည္ ၊ ေရးခ်င္တာ ေရးေနခဲ႔သည္ ။
အမ်ားဆံုး ေရးျဖစ္ေနတာက အခ်စ္ နဲ႔ ဘဝ အေၾကာင္းေတြပဲ ျဖစ္သည္ ။ တခ်ိဳ႕ကလည္း Tell the truth and write about freedom and fight for it လို႔ ေျပာၾကပါေသးသည္ ။

သူဖတ္ေနတဲ႔ စာအုပ္ထဲမွာ Writing Groups အေၾကာင္း ေဖာ္ျပထား၏ ။ ကိုယ္ေရးထားတဲ႔ စာေတြကို ဝါသနာတူ မိတ္ေဆြေတြကို ေပးဖတ္ျခင္း ၊ သူတို႔၏ feedback ကို နားေထာင္ျခင္းျဖင္႔ သူတို႔ ၾကိဳက္လား မၾကိဳက္ဘူးလား ၊ ေကာင္းလား မေကာင္းဘူးလား စတဲ႔ အထင္အျမင္ သို႔မဟုတ္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြး အၾကံေပးမွုေတြကို ရရွိႏိုင္ပါသည္ ။ စာေရးတယ္ဆိုတာ သူမ်ားကို ဖတ္ေစခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါသည္ ။ သူမ်ားေတြ ကိုယ္ေရးထားတဲ႔ စာကို ဖတ္ျပီးျပီဆိုရင္လည္း သူတို႔ ဘယ္လိုေတြးမိၾကသလဲ ဆိုတာလည္း သိခ်င္ေနပါေသးသည္ ။
Writing Classes ေတြ ၊ Workshops ေတြ လုပ္ျခင္းသည္ ကိုယ္ရိုေသေလးစားရေသာ စာေရးဆရာမ်ားနဲ႔အတူ ခရီးထြက္ေနရသလိုမ်ိဳးျဖစ္ျပီး သူတို႔ ရဲ႕ တံု႔ျပန္မွုေတြ အားေပးမွုေတြ ၊ သူတို႔ ရဲ႕ ေဝဖန္မွုေတြ ေမးခြန္းေတြ ႏွင္႔ သူတို႔ ေျပာျပတဲ႔ stories ေတြကိုလည္း နာၾကားခြင္႔ရမည္ ျဖစ္သည္ ။ ထို႔အျပင္ စာေရးသူမ်ားရဲ႕ စိတ္ပ်က္ျခင္း အားငယ္ျခင္း အေၾကာင္း သို႔မဟုတ္ ေလာဘ ေဒါသေတြ အေၾကာင္း အမ်ားနဲ႔အတူ ရိုးသားပြင္႔လင္းစြာ ရွယ္ယာလုပ္ရင္း ကိုယ္႔ကို အကူအညီေပးႏိုင္မည္႔ သူမ်ိဳးကိုလည္း ေတြ႔ဆံုရတတ္သည္ ။

တခ်ိဳ႕စာေရးဆရာမ်ားဟာ ဝတၳဳတိုမ်ားကို formula နဲ႔ ေရးတတ္ပါတယ္ ။ ABDCE အတိုေကာက္မွတ္ထားပါ ။ Action , Background, Development, Climax and Ending တို႔ ျဖစ္ပါတယ္ ။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ရည္စားအလိုရွိသည္ ဝတၳဳထဲမွ ဝတၳဳေရးနည္း လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္ ။

Credit:
https://nitikiti.wordpress.com

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း