ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲကရသကိုးပါး


ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲကရသကိုးပါး
ျဖဴျဖဴဝင္း(ျမန္မာစာ)


               “ရသ” ဆိုတဲ႔ စကားလံုးေလးရဲ့ မူရင္းက သကၠတဘာသာစကားပါ။ အဲဒါကိုပဲ ျမန္မာေတြက စာေပေလာကမွာ ေျပာဆိုယူငင္သံုးစြဲၾကရာက ျမန္မာစကားလံုး ျဖစ္လာရတာပါ။
ျမန္မာတို႔ နားလည္ ၾကတာကေတာ့ “အလြမ္း၊ အေဆြး၊ အေသာ” ျဖစ္တယ္လို႔ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက လြယ္လြယ္ေလးနဲ႔ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။

မူရင္းသကၠတစာေပမွာေတာ့ “ရသ” ကို သတိ- ရွိမႈ ၊ စိတ္-သိမႈ ၊ အာနႏၵ- ႏွစ္သက္မႈ ရယ္လို႔ ဆရာႀကီးဦးေရႊေအာင္က ရွင္းလင္းျပထားပါတယ္။
အႏုပညာခံစားမႈတစ္ခုခုေၾကာင့္ ရႈျမင္ရသူ၊ ဖတ္ရႈရသူ၊ ၾကားနာသူေတြရဲ့ စိတ္ထဲမွာခံစားမႈ
တစ္ခုခု ေပၚထြက္လာရျခင္းနဲ႔အတူ ႏွစ္သက္ေက်နပ္ျခင္း ျဖစ္လာတာကို “ရသေျမာက္တယ္”
လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
ဒီလိုရသဝါဒနဲ႔သေဘာတရားကိုစတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔တဲ့ပညာရွိကေတာ့နစၥသတၳ(အကပညာ)
က်မ္းကို စီရင္တဲ့ ဘရတမုနိျဖစ္ပါတယ္။
သူက “ဝိဘာဝ၊ အႏုဘာဝ၊ ဗ်ာဘိစာရီဘာဝတို႔၏ ေပါင္းစပ္မႈေၾကာင့္ ရသသည္
ျဖစ္ေပၚ လာရသည္” လို႔ ဝိဘာဝါႏုဘာဝ ဗ်ာဘိစာရီသံေယာဂါ ရသနိပၹတၱိသုတ္ထဲမွာ
ဖြင့္ဆိုျပခဲ့တာပါ။
ဒါကိုအေျခခံၿပီး သကၠတစာေပတတ္ ျမန္မာပညာရွင္ေတြက ျမန္မာဘာသာစကားနဲ႔ ျမန္မာေတြ
နားလည္ေအာင္ ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုၾကရာက ဒီေန႔ေခတ္မွာဆို ရသစာေပ၊ ရသေျမာက္မႈ၊ ရသ
ပညာ၊ ရသသေဘာတရား၊ ရသကိုးပါး စတာေတြကို ေရးသားၾကတဲ့စာေပ၊ ေဖ်ာ္ေျဖၾကတဲ့
ျပဇာတ္၊ ရုပ္ရွင္၊ ေတးသီခ်င္း၊ ျပသၾကတဲ့ ပန္းခ်ီ၊ ဓာတ္ပံုေတြကိုၾကည့္ရႈခံစားၿပီး ေျပာဆိုအသံုး
ျပဳေနၾကပါၿပီ။
စာေပဖန္တီးမႈ အႏုသုခုမပညာရပ္ေတြရဲ့ အလွျဖစ္တဲ့ “ရသ”ဟာ ၉ပါးရွိပါတယ္။
ခက္ခဲနက္နဲလွတဲ့ သကၠတဘာသာသုေဗာဓာလကၤာရက်မ္းက ရသကိုးပါးရဲ့သေဘာကို လြယ္ကူ
သေဘာေပါက္ေအာင္ ျမန္မာမႈျပဳခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ျပခဲ့တဲ့ပညာရွင္ကေတာ့ ဆရာေဇာ္ဂ်ီပါ။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီက“အလြမ္း၊ အေဆြး၊ အေသာ” ရယ္လို႔ ဦးစြာေယဘုယ် ျမန္မာမႈျပဳျပီး အလြမ္းရသမွာ
သိဂၤ ါရ ရသ၊ အဗၻဳတ ရသ၊ ဝီရ ရသ၊ သႏၱ ရသ ဆိုတဲ့ ရသေလးမ်ိဳးအက်ံဳးဝင္
ေၾကာင္း၊
အေဆြးရသမွာေတာ့
ဘယာနက ရသ၊ ရုဒၵ ရသ၊ ဝိဘစၦ ရသနဲ႔ ကရုဏာ ရသ ေလးမ်ိဳး
သတ္မွတ္ေၾကာင္း၊
အေသာရသကေတာ့
ဟာသ ရသ ဆိုၿပီး ရသကိုးပါးကို ထပ္မံစိတ္ျဖာျပခဲ့
ပါတယ္။ ေခတ္စမ္းစာေပဖန္တီးရွင္တေယာက္ျဖစ္တဲ့ ဆရာေဇာ္ဂ်ီဟာ ရသကိုးပါးရဲ့ သေဘာသ
ဘာဝေတြကို သူ႔ေခတ္က စာေပေတြ၊ အႏုပညာေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြနဲ႔ တခမ္းတနားေဝေဝဆာဆာ
သက္ေသသာဓကျပၿပီး ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုခဲ့ပါတယ္။
ဒီေန႔ေခတ္ ၂၁ရာစုကို တခ်ိဳ႕ကေျပာဆိုေနၾကတာကေတာ့ “သတင္းေခတ္” ပါတဲ့။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ “ပညာေခတ္”“နည္းပညာေခတ္” တဲ့။
စာေပပညာရွင္တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ရသစာေပတိမ္ေကာ ေပ်ာက္ကြယ္ေတာ့မတဲ့။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ရွိကို
မရွိေတာ့ဘူးတဲ့။
သတင္းေတြ၊ အခ်က္အလက္ေတြ၊ သုတအသိပညာေတြကိုအေျခခံတဲ့ နည္းပညာေတြသာတေန႔
တျခားဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မ်ားျပားလာေနၿပီး လူတို႔ရဲ့စိတ္ႏွလံုးႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းေစမယ့္ စိတ္ခံစားမႈ
ဆိုင္ရာရသေတြဟာ အရာတိုင္းမွာ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးျဖစ္ေနၿပီဆိုၿပီး စိုးရိမ္တႀကီးျဖစ္ေနသူေတြ
လည္းေတြ႔လာရပါတယ္။ စာေရးသူအေနနဲ႔ကေတာ့ စိတ္မပူပါဘူး။ စိုးရိမ္စရာလို႔လည္း မျမင္မိ
ပါဘူး။ ဘာလို႔ဆို ဒီေခတ္မွာ အခ်က္အလက္ကိုအေျခခံတဲ့ စာေပေတြ ပညာရပ္ေတြ အရွိန္အ
ဟုန္နဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေနသလို လက္တကမ္းမွာ ေတြ႔ျမင္ေနႏိုင္တဲ့ အႏုသုခုမပညာရပ္ေတြ၊
ေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြ၊ စာေပမ်ိဳးစံုေတြမွာလည္း ရသေျမာက္တာေတြကို လႈိင္လႈိင္ေလး ေဖာေဖာသီသီ
ေလး ေတြ႔ေနရလို႔ေပါ့။ အခုဒီေဆာင္းပါးေလးမွာ အႏုပညာနယ္ပယ္အစံုကို သတ္မွတ္ထားတဲ့
ရသကိုးပါးနဲ႔ခ်ိန္ထိုးသာဓကျပဖို႔ရာက စာေရးသူအေနနဲ႔ လက္လွမ္းမမီလို႔ လက္လွမ္းမီတဲ႔စာေပ
တစ္ခုတည္းနဲ႔ဘဲ ခ်ိန္ထိုးသာဓကျပသြားပါရေစ။
နည္းပညာေခတ္ႀကီးထဲက ျမန္မာစာေပအမ်ိဳးအစားေတြ
၂၁ရာစုနည္းပညာေခတ္ႀကီးထဲမွာ အစဥ္အဆက္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကတဲ့ သမားရိုးက်ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝတဲ့
မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္သတင္းစာ၊ စာေစာင္၊ ဝတၳဳ၊ ကဗ်ာ စတဲ့စာအုပ္ပံုစံေတြအျဖစ္သာမကေတာ့ဘူး
ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာေတြနဲ႔ ထုတ္လုပ္လာႏိုင္တဲ့ ကြန္ပ်ဴတာစီဒီရြမ္ေတြ၊ ဒစ္စကပ္ေတြ၊ စကင္
နာေတြနဲ႔လည္း စာအုပ္ေတြ စာမူ ေဆာင္းပါး အခ်က္လက္ေတြကိုဖတ္ရႈလာႏိုင္ၾကပါၿပီ။ ဒါ့အျပင္ အင္တာနက္တစ္ေခတ္ဆန္းလာျပန္ေတာ့ အင္တာနက္နည္းပညာရဲ့ေနာက္ဆက္တြဲ စာေပ၊
ဘာသာစကား၊ အႏုပညာဆိုင္ရာ ကြန္ယက္ ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြလည္း အေျမာက္အျမားေပၚ
ေပါက္လာရျပန္တယ္။
ေနာက္တခါ နည္းပညာေတြ ထပ္ဆင့္တိုးတက္လာျပန္ေတာ့ ဘာသာစကားအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုအသံုး
ျပဳၿပီး ကိုယ္ပိုင္ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြ၊ ဘေလာ့ေတြပါ ေပၚလာေနေပၿပီ။ တခ်ိဳ႕အစဥ္အလာ နည္း
ပညာေတြထဲမွာဘဲ နစ္ျမဳပ္ေနၾကတဲ့ ပညာရွင္ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ဘေလာ့တို႔ အင္တာနက္တို႔ဆို
တာေတြကို ကိုယ္တိုင္လက္ေတြ႔သံုးမၾကည့္ပါဘဲ ဒါေတြဟာ ရသေခါင္းပါးေစတယ္၊အခ်က္
အလက္ေတြ ရဖို႔အတြက္သာ အသံုးဝင္တယ္၊ စိတ္ခံစားခ်က္ေတြေပ်ာက္ဆံုးေနတယ္၊ စာေပ
တန္းမဝင္ဘူး၊ရသမေျမာက္ဘူး အစရွိသည္ျဖင့္ ေဝဖန္ေနၾကတာကိုလည္း ေတြ႕ေနၾကားေန
ရပါတယ္။
ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲက ရသေျမာက္တဲ့အဖြဲ႔မ်ား
ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲက ရသေျမာက္တဲ့အဖြဲ႔မ်ားကို ထုတ္ႏုတ္ကိုးကားျပရာမွာ ဒီဘက္ေခတ္
၂၀၀၀ျပည့္လြန္က စာေပေတြကိုဘဲ ေရြးျခယ္ထုတ္ႏုတ္တင္ျပပါရေစ။
အႏုပညာရဲ့သေဘာတရားကိုက စိတ္ခံစားမႈမပါဘဲ ျဖစ္ေျမာက္လာရိုးထံုးစံမရွိတာက သဘာဝပါ။
အႏုပညာကိုဖန္တီးတဲ့စာေရးဆရာ၊ သီခ်င္းေရးဆရာ၊ ရုပ္ရွင္ဒါရိုက္တာ၊ သရုပ္ေဆာင္၊ အဆို
ေတာ္၊ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ဓာတ္ပံုဆရာစတဲ့ သူေတြမွာလည္း သူတို႔ဖန္တီးလိုက္တဲ့ အႏုပညာတစ္ခုခု
ဟာ စိတ္ခံစားမႈတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕အတူ ေပၚေပါက္လာၾကၿမဲပါ။
ဒါေၾကာင့္ က်မ္းဂန္ထဲကပညာရွင္ေတြသတ္မွတ္ထားတဲ႔ ရသကိုးပါးဆိုတဲ႔အထဲက တစ္ပါးပါးက
ေတာ့ သူတို႔အႏုပညာေတြထဲမွာ ကပ္ၿငိလာေတာ့တာေပါ့။
အတင္အျပေကာင္းရင္ေကာင္းသလို၊ လိမၼာပါးနပ္ရင္ပါးနပ္သလို၊ ပါရမီထူးရင္ထူးသလို ကိုယ္
ဖန္တီးျပလိုက္တဲ႔ အႏုပညာကိုရႈျမင္သံုးသပ္သူေတြ ၾကည့္ရႈသူေတြကိုလည္း ကူးစက္ၿပီးလႊမ္းမိုး
ခံစားသြားေစတတ္တာကလည္း ရသေျမာက္ျခင္းပါဘဲ။
ရသစာေပေပ်ာက္ကြယ္လုနီးျဖစ္ေနျပီလို႔ စိုးရိမ္တႀကီးေဆြးေႏြးေနၾကတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေတြကို
ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္ မဂၢဇင္းေတြရဲ့ ေခါင္းစီးမွာကိုက “ရသစံုမဂၢဇင္း”“ရုပ္စံုမဂၢဇင္း”ရယ္
လို႔ အထင္းသားႀကီးေဖာ္ျပထားၾကျပန္ေတာ့ စာဖတ္သူေတြအတြက္ မ်က္စိလည္ခ်င္စရာေတာင္
ျဖစ္ေနရပါတယ္။
အဲဒီအထဲမွာပါတဲ့ စာေပအမ်ိဳးအစားေတြၾကည့္ျပန္ရင္လည္း အစဥ္အလာကရွိခဲ့တဲ့ ဝတၳဳရွည္၊
ဝတၳဳတို၊ အခန္းဆက္ဝတၳဳရွည္၊ ေဆာင္းပါး၊ ကဗ်ာ စတာေတြသာမက ရသစာတမ္း အက္ေဆး၊
သေရာ္စာ၊ ကာတြန္း၊ ျဖတ္သန္းမႈအေတြ႔အႀကံဳ၊ အင္တာဗ်ဴး၊ ခရီးသြားေဆာင္းပါးအစရွိတဲ့
စာေပ ပံုသဏၭာန္ေတြပါရွင္သန္ဖြံ႕ထြားေနဆဲျဖစ္တာကိုေတြ႔ၾကရမွာပါ။
ဒါ့အျပင္ႏိုင္ငံျခားသတင္းအခ်က္အလက္တစ္ခုကို ဘာသာျပန္တင္ျပထားတဲ့အခ်က္အလက္ေပး
သတင္းမွတ္တမ္းေတြမွာလည္း ဘာသာျပန္တင္ျပသူေတြရဲ့ လိမၼာပါးနပ္မႈ၊ ဘာသာစကားပရိ
ယာယ္ႁကြယ္ဝမႈစသည္တို႔ေၾကာင့္ ဖတ္ရႈသူမွာ ရသတစ္ခုုခု ခံစားက်န္ရစ္ရတာေတြေတာင္ရွိပါ
တယ္။

ရသ တစ္- “သိဂၤ ါရ ရသ”

က်မ္းဂန္ေတြရဲ့အဆိုအရ “သိဂၤ ါရရသ” ဆိုတာဟာ ေယာကၤ်ား မိန္းမတို႔ရဲ့ တစ္ေထာင့္ငါးရာ
ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာဆိုင္ရာ ခ်စ္ႀကိုက္ခန္းကိုေရးျပထားလို႔ စာဖတ္သူရဲ့စိတ္ထဲမွာၾကည္ႏူးေနလ်က္
ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္ေပၚခံစားလာရတာဟာ သိဂၤ ါရ ရသေျမာက္ျခင္းပါပဲ။
ဒီလို သိဂၤ ါရရသေျမာက္ေစတဲ့ စာေတြဒီေန႔ေခတ္မွာက အမ်ားႀကီးပါ။
“မႏၱေလးၿမိဳ႕ႏွစ္၁၅၀ျပည့္အမွတ္တရ” လို႔ေခါင္းစီးထိုးထားတဲ့ မိုးနီလြင္ရဲ့ “မေမ့မယ့္----မိုး”လံုးခ်င္းဝတၳဳေလး ဆိုရင္ စာဖတ္သူတို႔အတြက္ သိဂၤါရရသေတြ ကူးစက္ခံစား ရေစတဲ့ ဝတၳဳေလးေပါ့။
ဇာတ္လမ္းေလးက အရာရာျပည့္စံု၊ မိဘစံုရွိေပမယ့္မိသားစုဘဝကိုမပိုင္ဆိုင္ရတဲ့ ရန္ကုန္သူ
သူေဌးသမီးေလးနဲ႔ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္တည္ၿပီး လက္ရွိဘဝကို ေပ်ာ္ေအာင္ေန၊
ပတ္ဝန္းက်င္အတြက္ ကိုယ္တတ္ႏိုင္သေလာက္ အက်ိဳးရွိေအာင္လုပ္ေပးေနတဲ့ မႏၱေလးသား
တစ္ေယာက္ရဲ့ အမွတ္မထင္ဆံုခဲ႔ခ်စ္ခဲ့ၾကတဲ့ ဇာတ္လမ္းေလးတစ္ပုဒ္ပါ။ သာမာန္ေတြ႔ဆံုႀကံဳကြဲ
ဇာတ္လမ္းေလးတစ္ပုဒ္ကို စာေရးသူက စိတ္ခံစားမႈနဲ႔စ်ာန္ဝင္ၿပီးေရးသားလို႔ထင္ပါရဲ့။
“သူက တံခါးကိုေဆာင့္ပိတ္လိုက္ခ်ိန္တြင္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုလံုး မိုးစက္မိုးေပါက္ေတြ
သည္းသည္းမည္းမည္း ရြာခ်လိုက္ပါသည္။ ကားေခါင္မိုးေပၚ မိုးစက္ေတြခပ္သဲသဲရြာခ်
လိုက္သံ။
ကားေရွ႕ေလကာမွန္မွာ မိုးေရစက္ေတြ ျမင္ကြင္းတစ္ခုလံုး ေဝဝါးေအာင္ စီးက်ေလွ်ာ
ဆင္း ----ကားထဲမွာေတာ့ သူမတို႔ႏွစ္ေယာက္--။
အသက္ခပ္ျပင္းျပင္း ရွဴသံေတြကိုယ္စီနဲ႔ စကားသံေတြကေတာ့ တိတ္ဆိတ္ေျခာက္ေသြ႔
လို႔။ အရုဏ္ဦးအလင္းေရာင္ ေကာင္းစြာမပီျပင္ေသးခင္ မိုေတြ မည္းေမွာင္ကာသည္း
သည္းမည္းမည္း ရြာခ်လိုက္ေသာမိုးေၾကာင့္ ကားထဲမွာလည္းမည္းေမွာင္ေနပါသည္။
သူ႔မ်က္ႏွာေပၚက အရိပ္ကို သူမကြဲျပားစြာ မျမင္ရေခ်။
သူမကိုလည္း အရိပ္တစ္ခုေလာက္သာ သူျမင္ေနရပါလိမ့္မည္။ သူ----ဘာစကား
ေျပာမွာလဲ ဟု သူမ မေတြးတတ္ဘဲစာင့္စားေနစဥ္ သူကေျပာခ်လိုက္သည္။
“ေလခ်ိဳ႕ကို ကၽြန္ေတာ္ခ်စ္တယ္”
လွ်ပ္ျပက္သည့္ခဏမွာ သူ႔မ်က္ႏွာကို ဖ်တ္ကနဲသူမလွမ္းေတြ႔သည္။ သူ႔မ်က္လံုးေတြက
သူမဆီ စူးစူးနစ္နစ္ ေငးစိုက္ၾကည့္ေနပါသည္”
[စာ- ၁၅၂,၁၅၃]
ဆိုတဲ့အဖြဲ႔ေလးက စာဖတ္သူေတြကို သိဂၤါရရသ ကူးစက္ခံစားရေစပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္မ
ထပ္ရေသးဘဲ အတူေနတာမ်ိဳး၊လြန္ၾကဴးတာမ်ိဳး စတဲ့ တဏွာခ်စ္ကိုေရးျပထားတာမဟုတ္ဘဲ
ျဖဴျဖဴစင္စင္ေလးနဲ႔ သူ႔အလို ကိုယ့္အလုိေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကတဲ့ ခ်စ္သူႏွစ္ဦးရဲ့ေမတၱာ
ေတြကို ဖြဲ႔ျပထားတဲ့ အခ်စ္သန္႔သန္႔ဝတၳဳေလးတစ္ပုဒ္ပါ။ စာေရးသူရဲ့ စာၿပီးႏွစ္ကိုၾကည့္လုိက္
ေတာ့ ဇန္နဝါရီလ၁၅ရက္ ၂၀၀၉ခုႏွစ္ နံနက္တစ္နာရီဆယ့္ငါးမိနစ္တဲ့။ ၂၀၀၉အထိ ရသေတြ
မေပ်ာက္ဆံုးေသးဘူးဆိုတဲ႔ သက္ေသတစ္ခုေပါ့။


“ရသ ႏွစ္- အဗၻဳတ ရသ”

အံ့ၾသစရာအျဖစ္ကို ေရးျပထားလို႔ စာဖတ္သူရဲ့စိတ္ထဲမွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ အံ့ၾသေနလ်က္နဲ႔ ႏွစ္သက္ ျခင္းသေဘာခံစားလာရေစတာကို“အဗၻဳတ ရသ” ေျမာက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဗၻဳတရသေျမာက္ေစတဲ့ အဖြဲ႔ေတြကိုလည္း ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြမွာ အမ်ားႀကီး ေတြ႔ႏိုင္တာ
ေပါ့။
ဝတၳဳ၊ ကဗ်ာေတြထဲမွာပဲ အဗၻဳတရသေျမာက္တာကို ေတြ႔ႏုိင္တာမဟုတ္ပါဘူး။ အခ်ိဳ႕အခ်က္
အလက္ေပးတဲ႔ သုတေပးတဲ့ေဆာင္းပါးေတြထဲမွာလည္း ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
“၁၉၆၀နဲ႕၇၀ႏွစ္မ်ားဆီက ဗီယက္နမ္စစ္အတြင္းမွာ ေျမာက္ဗီယက္နမ္ဟာ ဒုတိယကမၻာစစ္တုန္းက တစ္ကမၻာလံုးမွာႀကဲခ်ခဲ့တဲ့ ဗံုးထက္မ်ားတဲ့ ဗံုးႀကဲျခင္းခံခဲ့ရပါ
တယ္။
၁၉၇၅ခု ဗီယက္နမ္စစ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ ေတာင္ဗီယက္နမ္တစ္ခုတည္းမွာကိုပဲ ျပည္သူ
ဆယ္သန္းဟာ ခိုကိုးရာမဲ့ ဒုကၡသည္မ်ားျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ လူ ၃၆၂၀၀၀ မသန္'မစြမ္း
ဒုကၡိတဘဝကို ေရာက္ခဲ့ရတယ္။ မိန္းမတစ္သန္း မုဆိုးမျဖစ္က်န္ရစ္ခဲ့ရတယ္။ မိဘမဲ့
ကေလး ၈၈၀၀၀၀ က်န္ခဲ့တယ္။ လူ ၂၅၀၀၀၀ေဆးစြဲေနၿပီး မိန္းမငယ္ ၃၀၀၀၀၀
ေက်ာ္ ျပည့္တန္ဆာ ျဖစ္က်န္ခဲ့တယ္။ လူသံုးသန္းက ဘာအလုပ္အကိုင္မွ မရွိဘူး။
ရြာအားလံုးရဲ့သံုးပံုႏွစ္ပံုဟာ ျပာပံုျဖစ္ၿပီး သစ္ေတာဧက၁၂သန္းခြဲဟာ ပ်က္စီးေတာ
တံုးခဲ့ရတယ္။
အဲဒီအေျခေနကေနၿပီးေတာ့ ႏွစ္သံုးဆယ္ေက်ာ္ကာလမွာ စာတတ္သူဦးေရႏႈန္းအျမင့္
ဆံုး ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့ၿပီး လူဦးေရအားလံုးရဲ့ ၂၀ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ဆင္းရဲမြဲေတတဲ့
ဘဝမွာက်န္ေတာ့တယ္။ ၇၅ရာခိုင္ႏႈန္းရွိတဲ့ ေက်းလက္ေနျပည္သူမ်ားအပါအဝင္ အား
လံုးအတြက္ တတ္ႏိုင္သမွ်တေျပးညီေအာင္ႀကိဳးစားရင္း ဒီလိုျမင့္မားတဲ့လူသားအရင္း
အျမစ္ ျပန္လည္ဖြံ႕ျဖိဳးေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္းဟာ ဒ႑ာရီထဲမွာပါတဲ့ မီးေလာင္ျပီး
ေနာက္ ျပန္ေမြးလာတဲ့ နတ္ငွက္သဖြယ္ပါပဲလို႔ ဆိုပါရေစ”
[ရနံ႕သစ္၊ အမွတ္ ၇၊ ဇူလိုင္ ၂၀၀၉၊ စာ-၁၆၀]
ဒါေလးကိုဖတ္လိုက္ရတာနဲ႔ စာရႈသူမွာ အံ့ၾသေနလ်က္နဲ႔ ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာ အမွန္တကယ္ကို
ခံစားလာရေစပါတယ္။ သုတေဆာင္းပါးအေနနဲ႔ တင္ျပခဲ့ေပမယ့္ အဗၻဳတရသ ေျမာက္ေစတဲ့ ရသအေရးအသားေလးလို႔ဆိုရမွာပါ။


“ရသ သံုး-ဝီရ ရသ”

စိတ္တက္ႁကြစရာ၊ ရဲရင့္စရာအျဖစ္ကို ဖြဲ႕ျပေရးျပလို႔ ဖတ္ရႈသူရဲ့စိတ္ထဲမွာေပၚလာတဲ့ တက္ႁကြ
ရဲရင့္ေနလ်က္က ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာဟာ ဝီရရသေျမာက္ေစတဲ့အဖြဲ႔လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကပါ
တယ္။ ဒီအဖြဲ႔ေတြလည္း ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲမွာ အမ်ားႀကီးေတြ႔ႏိုင္တာေပါ့။ ကိုလိုနီေခတ္၊
ဂ်ပန္ေခတ္မွာ ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ဖူးတဲ့ ဆရာမၾကီးေဒၚခင္ၾကည္ၾကည္ရဲ့ ဘဝျဖတ္သန္းမႈအေတြ႔
အႀကံဳေလးတစ္ခုမွာဆိုရင္---
“ဆရာမႀကီးတို႕ရဲ့ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ အေျမာ္အျမင္သိပ္ႀကီးမား
တယ္။
အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားတာနဲ႔အမွ် အမ်ိဳးသမီးထုကိုလည္း သိပ္တန္ဖိုးထားတာ။
အမ်ိဳးသမီးေတြကို သိပ္ေလးစားတာ။ ဘယ့္ႏွယ္- စဥ္းစားၾကည့္ေလ .......
ျမန္မာျပည္ရဲ့ လူဦးေရ၆၀ရာခိုင္ႏႈန္းက အမ်ိဳးသမီးေတြပဲဟာကိုး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က
အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ့အားကိုျမင္တယ္။ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရး တိုင္းျပည္ထူ
ေထာင္ေရး ေတာ္လွန္ေရးစတာေတြမွာ ျမန္မာျပည္ရဲ့ ၆၀ရာခိုင္ႏႈန္းေသာ အမ်ိဳး
သမီးထုရဲ့အားကိုယူလိုက္ရင္ ဘယ္ေလာက္အက်ိဳးရွိမယ္ဆိုတာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကသိ
တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က က်က်နနကို အမ်ိဳးသမီးတပ္ဖြဲ႔ဖြဲ႕ဆိုၿပီး အမိန့္ေပး
ခဲ့တာ ခြင့္ျပဳခဲ့တာ ဒီအမ်ိဳးသမီးတပ္ဖြဲ႔ဖြဲ႔စည္းဖို႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က He is very much
interested အမ်ိဳးသမီးတို႔ရဲ့အေရးကို လုပ္ကိုလုပ္ရမယ္။ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္
လုပ္မယ္ဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးေတြပါကိုပါရမယ္။ အမ်ိဳးသမီးတပ္ဖြဲ႔ရမယ္ဆိုၿပီးေတာ့
ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ပဲခူးမွာလုပ္တဲ့အစည္းအေဝးမွာေျပာတာ”
[ရန႕ံသစ္၊ အမွတ္၆၊ ဇြန္ ၂၀၀၉၊ စာ-၁၃]
စတဲ့ ျပန္ေျပာင္းေျပာျပခ်က္ေတြကို ဖတ္ၾကည့္ရင္းက အဲဒီေတာ္လွန္ေရးထဲမွာပါဝင္ခ်င္စိတ္ေပၚ
လာရေအာင္ကို ဖတ္ရႈသူရဲ့ရင္မွာ တက္ႁကြရဲရင့္စိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာရၿပီး ဝီရရသကို ခံစားရရွိေစခဲ့ပါတယ္။


“ရသ ေလး- သႏၱ ရသ”

သႏၱ ရသနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စာေပပံုသဏၭာန္ေတြကိုလည္း ဒီေန႔ေခတ္စာေပေတြထဲမွာ အေျမာက္
အျမားေတြ႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။ သႏၱရသဆိုတာကေတာ့ စိတ္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းဖြယ္ရာအျဖစ္ကို ေရး
ျပထားလို႔စာဖတ္သူရဲ့စိတ္ထဲမွာ ေပၚလာတဲ့စိတ္တည္ၿငိမ္ေနလ်က္ ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာကိုဆို
လိုတာပါ။ ဒီကေန႔ေခတ္ေပၚရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြဟာ ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ ပါဠိသကၠတ ဘာသာ
က်မ္းဂန္ေတြနဲ႔ ေရးသားထားခဲ့တဲ့ ဗုဒၶတရားေတာ္ရဲ့သေဘာတရားေတြ အက်င့္အႀကံေတြကို ၇
ရက္သားသမီး ေလာကီလူသားေတြ နားလည္သေဘာေပါက္ေစႏိုင္တဲ့ သာမာန္အရပ္သံုးစကား
ေတြသံုးၿပီး ေဆာင္းပါး ဆံုးမစာ သံေပါက္ကဗ်ာပံုစံေတြနဲ႔စာအုပ္ေတြ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြ
အျဖစ္ ေရးသားထုတ္ေဝလာၾကပါတယ္။
“ကိုယ့္တရားနဲ႔ကိုယ္ ေမြ႔ေပ်ာ္ေနတဲ့သူဟာ တစ္ေယာက္တည္းေနေပမယ့္ ဘယ္ေတာ့မွ အထီးက်န္မျဖစ္ပါဘူး။ တစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ ဘဝဟာျပည့္စံုေနပါၿပီ။ မသိနားမလည္
သူေတြက တစ္ေယာက္တည္းေနရင္ အထီးက်န္ဆန္တယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။
အထီးက်န္ေဝဒနာဆိုတာ တရားမသိတဲ့သူ၊ တရားမရွိတဲ့သူ၊ ကိုယ့္ဘဝကိုယ့္အလုပ္
ထဲမွာ တရားကို ထည့္သြင္းမထားႏိုင္တဲ့သူေတြသာ ခံစားရတာပါ။
တရားလက္လြတ္ျဖစ္ေနသူအတြက္ေတာ့ တစ္ေယာက္တည္းပဲေနေန အမ်ားနဲ႔
အေပါင္းအေဖာ္နဲ႔ပဲေနေန စိတ္အစဥ္မွာ ကိေလသာလႊမ္းမိုးေနရင္ အထီးက်န္ဆန္
ပါတယ္။ စိတ္အစဥ္မွာ ကိေလသာကင္းစင္ေနရင္ အထီးက်န္မဆန္ပါဘူး။
အေဖာ္မဲ့ေနတဲ့အေျခအေနကို မေက်မနပ္စိတ္တိုေနရင္ ေဒါသကိေလသာနဲ႔
အထီးက်န္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ေတြးခ်င္ရာေတြး ေငးခ်င္ရာေငးစိတ္ပ်ံ႕လြင့္
ေနရင္ ဥဒၶဒၥကိေလသာနဲ႔ အထီးက်န္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုအားျဖင့္
ကိေလသာျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဟာ အထီးက်န္ေနတဲ့အခ်ိန္ပါပဲ။ ကိုယ့္အျပဳမူမွန္သမွ်
စိတ္အေျခအေနမွန္သမွ်ကို ျဖစ္တိုင္းျဖစ္တိုင္း သတိကပ္ၿပီး ရႈမွတ္ေနတဲ့တရားပိုင္
ရွင္ သတိပဌာန္ေယာဂီကေတာ့ ကိုယ့္တရားနဲ့ကိုယ္ ေပ်ာ္ေမြ႔ေနတဲ့အတြက္ ဘယ္
ေတာ့မွ အထီးက်န္မျဖစ္ပါဘူး။
အထီးက်န္တဲ့ေဝဒနာကို ဘယ္ေတာ့မွ မခံစားရပါဘူး။ ”
[တစ္ေယာက္တည္းေန တစ္စိတ္တည္းထား၊ အရွင္ဆႏၵာဓိက၊ ဇြန္လ ၂၀၀၇ (နဝမအႀကိမ္)၊
စာ-၁၀၅,၁၀၆,၁၀၇]
ကဲ- အထီးက်န္ေနတယ္လို႔ ခံစားေနရတဲ့ စာရႈသူတို႔က ဒီစကားေျပအေရးအသားေလးကို ဖတ္
လိုက္ရတာနဲ႔တင္ အထီးမက်န္ေတာ့ဘဲပူေလာင္ေနတဲ့ စိတ္ေတြေအးျမၿပီး စိတ္တည္ၿငိမ္ေအး
ခ်မ္းဖြယ္ရာ သႏၱရသ ခံစားရရွိၾကမွာမလြဲပါဘဲေနာ္။


“ရသ ငါး- ကရုဏာ ရသ”

ခ်စ္ခင္ၾကင္နာတတ္တဲ့၊ သနားကရုဏာသက္တတ္တဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ စာေပ
အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြထဲမွာ ကရုဏာရသကို ေဖာေဖာသီသီေတြ႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ကရုဏာရသ ရဲ့
သေဘာကေတာ့ သနားစရာအျဖစ္ကိုေရးျပထားလို႔ ဖတ္ရႈသူရဲ့စိတ္ထဲမွာ ေပၚေပါက္လာရတဲ့
သနားေနလ်က္ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ၂၁ရာစုေခတ္မွာ သမုဒၵရာဝမ္း
တစ္ထြာအတြက္ မွီခိုေနၾကတဲ့မိသားစုေတြအတြက္ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံငယ္ေလးေတြက လူတခ်ိဳ႕
ဟာ တိုးတက္ဖြ႔ံျဖိဳးေနတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြဆီကို သြားေရာက္ၿပီး ရရာအလုပ္ကို ပင္ပင္ပန္းပန္း
လုပ္ကိုင္ရွာေဖြေနၾကရပါတယ္။
“ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ” “တစ္ရြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္” ဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားပံုေလး
အတိုင္း တိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္းအတြက္ အမိႏိုင္ငံကိုစြန္႔ခြာစြန္႔စားေနၾကရတဲ့ ေခတ္ႀကီး
ထဲက လူတခ်ိဳ႕ရဲ့ပံုရိပ္ကို.......
“နာရီစက္သံေၾကာင့္ အထိတ္တလန္႔ႏိုးထ
အိပ္ေရးမဝတဲ့ မ်က္လံုးထဲမွာ
ႏွင္းေတြအတံုးအရုံးက်ေနတဲ့ မနက္ခင္း
ရြာလည္လမ္းထိပ္မွာ ေရသန္႔ဗူးကိုယ္စီနဲ႔
အလုပ္ဆင္းဖို႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီ
တစ္ေနကုန္ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးဆီကိုသြား
ျမင့္မားတဲ့အေဆာက္အအံု ေခါင္မိုးေတြေပၚတက္
ဆံပင္ေတြ အရည္ေပ်ာ္က်မတတ္ ေနေရာင္ေအာက္မွာ
ေခၽြးသံေတြနဲ႔ မခ်ိမဆန္႔ အလုပ္လုပ္ၾက
အဲဒီအလုပ္က အသက္အႏၱရာယ္နဲ႔နီးေပမယ့္
ေငြမရွိတာလည္း အသက္အႏၱရာယ္နဲ႔ နီးတာပဲလို႔
ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ လူရြယ္က မွတ္ခ်က္ခ်တယ္
----------------------------------
ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ကၽြဲလိုႏြားလို အလုပ္လုပ္ရတယ္
အခန္႔မသင့္ရင္ ေခြးေသဝက္ေသ ေသသြားၾက
နက္ရႈိင္းလွတဲ့ ဆင္းရဲတြင္းထဲက ခုန္ထြက္ဖို႔
အလုအယက္ႀကိဳးစားရင္း
အာရွတန္ဖိုးဆိုတာ ဘာလဲ
ကြန္ျဖဴးရွပ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ဘာလဲ
ေမးခြန္းေတြထုတ္ရင္း ေၾကကြဲရျပန္
“တရားမဝင္အလုပ္သမား”တဲ့
အာရွက်ားေတြ ထြားက်ိဳင္းဖို႔အေရးမွာ
ခိုင္းႏြားတစ္ေကာင္လုိ လုပ္အားေပးခဲ့တာကိုပဲ
ဂုဏ္ယူရမလား”


[ေရႊအျမဳေတရဲ့ေရႊအျမဳေတမ်ား၊ ပထမအႀကိမ္ဆုရစာမူမ်ား၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၀၀၇၊ စာ-၂,၃,၄]
ဆိုၿပီး ေရွးကဗ်ာေတြလို ခက္ဆစ္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ျပစရာမလိုတဲ့ ရင္တြင္းခံစားခ်က္စကားလံုးရိုးရိုး
ေလးေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စပ္ထားတဲ့ကဗ်ာစာသားေလးေတြကိုဖတ္ရင္း မ်က္ရည္ဝဲမိတဲ့အထိေတာင္ သနား
ကရုဏာသက္မိေစရပါတယ္။ ကရုဏာရသေျမာက္ေစတဲ့ အဖြဲ႔ေလးေတြေပါ့။


“ရသ ေျခာက္-ဝိဘစၦ ရသ”

စက္ဆုပ္ရြံရွာစရာအျဖစ္ကို ေရးျပဖြဲ႔ျပထားလို႔ စာဖတ္သူရဲ့စိတ္ထဲမွာ ေပၚလာတဲ့ စက္ဆုပ္ရြံရွာ
ေနလ်က္က ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာဟာဝိဘစၦရသေျမာက္တဲ့ အတင္အျပလို႔ဆိုၾကပါတယ္။
ဒီေန႔ေခတ္မွ ဒီရသကိုလည္း အေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႔ႏိုင္တာေပါ့။
“လြင္တီးေခါင္ေခါင္ထဲမွာ ျဖစ္သျဖင့္လည္း ေရအိုးစင္ေလးက စိတ္အာရုံထဲပို၍ ထင္းထင္းစြဲ
ေနခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္ ”လို႔ အစခ်ီေရးထားတဲ့ အက္ေဆးေလးတစ္ပုဒ္ထဲမွာ
စာေရးသူက ခရီးသြားဟန္လႊဲႀကံဳခဲ့ရတဲ့ ေသြးမေတာ္သားမစပ္ေဝဒနာသည္ သူဆင္းရဲမေလးကို
ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းေအာင္ မိမိရဲ့ မဂၤလာဦးပစၥည္းဆြဲႀကိဳးေလးကို ေပါင္ႏွံၿပီး ၿမိဳ႕ေခၚကုသေပးခဲ့
တဲ့ ဆရာမေလးတစ္ေယာက္ရဲ့အေၾကာင္းကို ေရးျပရာက--------------
“မုန္တိုင္းတိုက္ခတ္စဥ္က ကူကယ္ရာမဲ့လမ္းမေပၚမွာ တစာစာေအာ္ဟစ္ အကူအညီ
ေတာင္းခံေနသူတို႔၏ အသံကို မၾကားဟန္ျပဳကာ လံုၿခံဳေႏြးေထြးအိမ္ေဂဟာအတြင္း
မင္းတုပ္ခ်၍ စိတ္ေအးခ်မ္းသာႏိုင္သူတို႔ ရွိခဲ့သည္။ မုန္တိုင္းလြန္စေန႔ရက္မ်ား၌ အမိုး
အကာကင္းမဲ့သြားသူတို႔ကို အခြင့္ေကာင္းယူက သံတစ္ပိႆာႏွစ္ေသာင္း သြပ္တစ္ခ်ပ္
သံုးေသာင္း ဂုဏ္ခံေရာင္းသူတို႔လည္း ရွိခဲ့သည္။ အႀကီးအက်ယ္ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေန
သူတို႔ထံမွ ျဖတ္စားလတ္စားလုပ္ကာ ထမင္းရည္တစ္ဇြန္း ကူေသာက္ဝံ့ေအာင္
အသည္းမာသူတို႔လည္းရွိသည္။
အက်ည္းတန္အရုပ္ဆိုးေသာ မႏွစ္ၿမိဳ႕မသတီစရာ ပံုကားခ်ပ္မ်ားပဲျဖစ္သည္....”
[ရနံ႕သစ္၊ အမွတ္ ၇၊ ဇူလိုင္ ၂၀၀၉၊ စာ-၁၁၀]


ဆိုၿပီး ၂၀၀၈ေမလ နာဂစ္မုန္တိုင္းတိုက္ခတ္ၿပီး ေနာက္ဆက္တြဲျဖစ္ရပ္ေတြထဲက လူတခ်ိဳ႕
အေၾကာင္းနဲ႔ႏႈိင္းယွဥ္ေရးျပထားတာကို ဖတ္ရႈရသူေတြမွာ စာေရးသူနဲ႔ထပ္တူ စက္ဆုပ္ရြံရွာ
ဖြယ္ရာ ဝိဘစၦရသကို ခံစားရရွိလာေစရပါတယ္။


“ရသ ခုနစ္-ဘယနက ရသ”


ဒီေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာစာမ်ိဳးစံုေတြထဲမွာ အစဥ္အလာကရွိခဲ့တဲ့ သမားရိုးက် စာအုပ္အသြင္
ေတြထဲက စာေတြသာမက အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာေပၚက ျမန္မာစာသံုးဘေလာ့ေတြရဲ့ စာ
ေတြကိုလည္း ထည့္မေျပာလို႔မရပါဘူး။ ဘေလာ့စာမ်က္ႏွာေပၚက ဆည္ေျမာင္းတစ္ခုမွာ
ညဂ်ဴတီက်တဲ့ အငယ္တန္းလက္ေထာက္အင္ဂ်င္နီယာေလးတစ္ေယာက္ရဲ့ ကိုယ္ေတြ႔အ
ျဖစ္အပ်က္ ေဆာင္းပါးေလးတစ္ပုဒ္ကိုလည္း ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
“ကြ်န္ေတာ္လည္း အလုပ္အားလံုးျပီးျပီမို႔ ကိုေအာင္ခိုင္ကို ျပန္ခိုင္းလိုက္ပါတယ္။
" ဆန္းလင္းေရ Dumper ေတြ ဘယ္ႏွေခါက္လည္း မွတ္ထားတယ္ေနာ္"
" ဟုတ္ မွတ္ထားပါတယ္ " ေအးေအး မင္းမီးတုိင္ႏွစ္တိုင္ ျဖဳတ္ျပီးယူသြားေတာ႔။
ဒီတစ္တိုင္ေတာ႔ ထားခဲ႔ မနက္က်မွ ျဖဳတ္မယ္။ မင္းေဒၚဘုမ ဆိုင္ကေစာင္႔ ငါဖိနပ္မွာ
ကပ္ေနတဲ႔ ရြံ႕ေတြ ခြာျပီးလိုက္ခဲ႔မယ္ " ။
ဆန္းလင္းထြက္သြားေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္လည္း အနားမွာ ရွိတဲ႔ မီးတုိင္ေအာက္ ထိုင္ျပီး
တုတ္တေခ်ာင္းနဲ႔ safety ထဲနစ္၀င္ေနတဲ႔ ရြံ႕ေတြကို ခြာပါေတာ႔တယ္။ ရြံေတြခြာရင္းက
ေန ဘယ္လို ျဖစ္တယ္ မသိပါဘူး ၾကက္သီးေတြ တျဖန္းျဖန္းနဲ႔ ထလာပါတယ္။ ပထမ
ေတာ႔ ေအးလို႔ျဖစ္မယ္လို႔ဘဲ ေတြးလိုက္မိပါတယ္။ ဒါေပမယ္႕ ေနာက္ေတာ႔ ၾကက္သီး
ထတာက ေအးလို႔ထတာနဲ႔ မတူဘူးဆိုတာ သတိထားမိလိုက္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ အနီးအနား
ပတ္၀န္းက်င္ကို ဓါတ္မီးနဲ႔ ေ၀႕၀ိုက္ျပီး ထိုးၾကည္႔မိပါတယ္။ လူရိပ္လူေျခဆိုလို႔ လည္း
မေတြ႕ရ အလင္းေရာင္ကလည္း ကြ်န္ေတာ႔အနားမွာသာ မီးေခ်ာင္းအေသးေလး
ထြန္းထားလို႔ လင္းေနေပမယ္႔ ပတ္၀န္းက်င္အကုန္လံုးကေတာ႔ေမွာင္နဲ႔ အတိပါ။
ကြ်န္ေတာ္လည္း စိတ္ထင္လို႔ျဖစ္မွာပါလို႔ အားတင္းရင္း ရြံ႕ေတြဆက္ခြာေနမိပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔ စိတ္ထဲမွာေတာ႔ တစ္ေယာက္ေယာက္က ကြ်န္ေတာ္႔ ကိုစိုက္ၾကည္႔ေနသလို
မ်ိဳး ခံစားလာရပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္လည္းး ဖိနပ္က ရြံ႕ေတြကို ျပီးေအာင္မခြာ
ေတာ႔ဘဲ ကပါးေပၚက ေဒၚဘုမဆိုင္ကို ထြက္လာပါေတာ႔တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ေျခလွမ္း
သံုးလွမ္းေလာက္ လွမ္းျပီးခ်ိန္မွာေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ေက်ာကို အရွိန္ျပင္းျပင္းနဲ႔ အ
ေနာက္ကေန တစ္ခုခုနဲ႔ ပစ္လိုက္တာ ကြ်န္ေတာ္ ေက်ာပါေကာ႔ထြက္သြားပါတယ္။
လူသူ တစ္ေယာက္မွ မရွိတဲ႔ ကမ္းပါးေအာက္က ကြင္းျပင္ထဲမွာ ဘယ္သူက
ကြ်န္ေတာ္႔ကို ပစ္မွာလဲ။ ပုန္းျပီးပစ္ရေအာင္လည္း ပုန္းခုိစရာ ေနရာ မရွိ လြင္ျပင္
ထီးထီးတည္း ရယ္ပါ။ စိတ္ထဲကလည္း အသားနာသြားေတာ႔ ေဒါသက ေထာင္းကနဲ
ထြက္သြားတယ္။ ဒါနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္လည္း ဖ်တ္ကနဲေနာက္လွည္႔ၾကည္႔လိုက္ခ်ိန္မွာ
ေစာေစာက ကြ်န္ေတာ္ထုိင္ခဲ႔တဲ႔ ေနရာနဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ မည္းမည္းအေကာင္ၾကီး
ကြ်န္ေတာ္႔ဆီလွမ္းလာေနတာကို မီးေရာင္နဲ႔ ေတြ႔လိုက္ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ဘာမွ
မစဥ္းစားႏိုင္ေတာ႔ပါဘူး။ ေနာက္က်တဲ႔ ေျခေထာက္ သစၥာေဖာက္လို႔ သေဘာထား
ျပီး ေဒၚဘုမ ဆိုင္ရွိရာ ကမ္းပါးယံေပၚကို အသည္းအသန္ ေျပးပါေတာ႔တယ္။
ေနာက္လည္း လွည္႔မၾကည္႔ရဲေတာ႔ပါဘူး။ ေဒၚဘုမဆိုင္ကို ဘယ္လိုဘယ္လို
ေရာက္လာမွန္းေတာင္မသိေတာ႔ပါဘူး။ safety စီးထားျပီး ကမ္းပါးယံေပၚကို
သာမာန္အခ်ိန္မွာ တက္ခိုင္းရင္ ေတာ္ေတာ္ၾကိဳးစားျပီး တက္ယူရပါမယ္။ အခုေတာ႔
ဘယ္လိုဘယ္လို အေပၚေရာက္လာမွန္းေတာင္ မသိေတာ႔ပါဘူး။ ေၾကာက္ေၾကာက္နဲ႔
ေျပးလာလိုက္တာေလ။ ေမာၾကီးပန္းၾကီးနဲ႔ ေျပးလာတဲ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ကို ၾကည္႔ျပီး
ဆန္းလင္းေကာ ေဒၚဘုမ ပါလန္႔သြားၾကပါတယ္။”


http://moemyinttane.blogspot.com/2008/09/blog-post.html

ဒါေလးကို ဖတ္ေနရင္းက ပထမ ဘာျဖစ္မလဲ သိလိုစိတ္ေတြႂကြလာရတယ္။ ေနာက္ျပီး
စာေရးသူေၾကာက္လာသလိုပဲ တဆင့္ျပီးတဆင့္အေၾကာက္ေတြပိုလာရေစပါတယ္။ စာ
ေရးသူ ေၾကာက္လန္႔တၾကားထြက္ေျပးတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ေနာက္ကလိုက္လာတဲ့ ဘာမွန္း
မသိတာႀကီး မီွလာမွာစိုးရိမ္စိတ္ေတြနဲ႔ သူနဲ့အတူေျပးေနမိသလိုပဲ။ ဒီခံစားမႈေလးဟာ
ေၾကာက္စရာအျဖစ္ကို ေရးျပတာကိုဖတ္ေန၇င္းက စာေရးသူနဲ႕အတူ ေၾကာက္ရြ႕ံေနလ်က္
န႕ဲ သိလိုစိတ္ေတြႁကြၿပီး ႏွစ္သက္ျခင္းသေဘာခံစားေနရတာပါ။ ဒါကို ဘယာနကရသ
ေျမာက္တဲ့အဖြဲ႔လို႔ က်မ္းဂန္ေတြကဆိုပါတယ္။


“ရသ ရွစ္-ရုဒၵ ရသ”


ရုဒၵရသဆိုတာ ၾကမ္းၾကဳတ္ရက္စက္ေသြးပ်က္စရာအျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေရးျပထားတာကို
စာဖတ္သူေတြရဲ့စိတ္ထဲ ကူးစက္ခံစားလာရေစတဲ့ အဖြဲ႔မ်ိဳးကိုေခၚတာပါ။ ဒီလုိ ရုဒၵရသ
ေျမာက္အဖြဲ႕ေတြကိုလည္း ဒီေန႔ေခတ္ၿပိဳင္စာေတြမွာ ေတြ႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။
“ဤျဖစ္ရပ္သည္ အိႏိၵယလူမ်ိဳးမ်ားနားလည္ထားသလို အၾကမ္းဖက္မႈမဟုတ္ပါ။ စစ္ပြဲသာျဖစ္ပါသည္။” လို႔ အစခ်ီေရးသားထားတဲ့ မြန္ဘိုင္းအၾကမ္းဖက္မႈ သတင္း
ေဆာင္းပါးေလးကို ဆက္ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
“အိႏိၵယ၏ စီးပြားေရးၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ မြန္ဘိုင္း၏လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ စက္ေသနတ္
မ်ားကိုင္ေဆာင္ၿပီး လက္ပစ္ဗံုးမ်ားထည့္ထားေသာအိတ္မ်ားကိုသယ္ေဆာင္လာသည့္
လူသတ္သမားမ်ားသည္ တရၾကမ္းဝင္ေရာက္လာသည္။ သူတို႔သည္ သာမာန္အၾကမ္း
ဖက္သမားမ်ားကဲ့သို႔ ဘယ္သူဘယ္ဝါမသိလိုက္ရဘဲ လွစ္ကနဲေျပးထြက္ၾကသူမ်ား
မဟုတ္။ သူတို႔လုပ္ပံုကိုင္ပံုက တမင္ရည္ရြယ္ေသာ ေစ့စပ္ေသခ်ာျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။
ဒုတိယေန႔ႏွင့္ အဆံုးမသတ္ေသးဘဲ တတိယေန႔သို႔ေရာက္သြားသည္။ သူတို႔ကအခ်ိန္
ယူသည္။
ဖမ္းဆီးထားသူမ်ားကို ဘယ္ႏိုင္ငံသားလဲ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းက ဘာလဲေမး
သည္။ အခ်ိဳ႕ကို ဖယ္ထားသည္။ တစ္ေနရာရာမွာစုေနခိုင္းတာလည္း ရွိသည္။
ဦးေခါင္းေနာက္ဘက္မွ ေသနတ္ျဖင့္ေတ့၍ ပစ္သတ္ခံရသူေတြလည္း ရွိသည္။”
[ရနံ႕သစ္၊ အမွတ္၂၊ ဇန္နဝါရီလ ၂၀၀၉၊ စာ-၅၈,၅၉]
ဒီသတင္းဟာ လအနည္းငယ္ေဟာင္းႏြမ္းသြားတဲ့ သတင္းတစ္ခုျဖစ္သြားေပမယ့္ ဒီစာေလးကို
အခုဖတ္ အခုထက္တိုင္ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ျဖစ္မႈေတြ၊ ေသြးပ်က္ခ်င္စရာျမင္ကြင္းေတြ၊ ရက္စက္
ၾကမ္းၾကဳတ္မႈေတြကို စာဖတ္သူေတြမွာ ခံစားေနရဆဲ ျမင္ေယာင္ေနၾကဆဲ ျဖစ္ေနရပါတယ္။
ဒါဟာ ရုဒၵရသေျမာက္ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါးေလးလို႔ ဆိုရမွာပါ။ ရုဒၵရသေျမာက္လွတဲ့ မ်က္ႏွာ
ဖံုးေဆာင္းပါးေလး တစ္ပုဒ္ကိုလည္း ဆက္ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
“Al-Qahtani ကို အာဖဂန္နစ္စတန္ႏိုင္ငံမွာ ဖမ္းဆီးရခဲ့ၿပီး ဂြမ္တာနာမို အက်ဥ္း
စခန္းရွိ ထိန္းသိမ္းေရးစခန္းမွာ စစ္ေၾကာပံုကို မိနစ္အလိုက္ အေသးစိတ္စစ္ေၾကာေရး
မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ Al-Qahtaniကို မနက္တိုင္း ၄နာရီမွာႏႈိးၿပီး တခါတရံ ည
သန္းေခါင္အထိ ဆက္တိုက္စစ္ေၾကာေမးျမန္းၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ သူ႔ကိုအခိ်န္
အၾကာႀကီး မတ္တပ္ရပ္ခိုင္းတယ္။တစ္ဦးတည္း ရက္ေပါင္း ၃၀ေလာက္ထားတယ္။
ဝတ္လစ္စလစ္ထားတယ္။ အတင္းအၾကပ္မုတ္ဆိတ္ရိတ္တယ္။ ေခြးနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္
တယ္။ ေဇာက္ထိုးဆြဲထားၿပီး မ်က္ႏွာေပၚကို ေရေလာင္းခ်ေနတဲ့အတြက္ ေရမြန္းသလို
ျဖစ္ေစတယ္။ water boarding အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ နီးနီးကပ္ကပ္ထားၿပီး လႈံ႕ေဆာ္တယ္။
ေခြးလိုေဟာင္ခိုင္းတယ္။”
[ရနံ႕သစ္၊ အမွတ္ ၄၊ မတ္လ ၂၀၀၉၊ စာ-၇၇]
ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈေတြကို ရရွိခံစားလာေစရတဲ့ သာဓကေလးတစ္ခုပါ။


“ရသ ကိုး- ဟာသ ရသ”

ဒီေန႔ေခတ္ၿပိဳင္စာေတြထဲမွာ အေတြ႔ရမ်ားတဲ့စာေပပံုသဏၭာန္တစ္ခုကေတာ့ ဟာသရသေျမာက္
ေစတဲ့စာေတြပါ။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ သရုပ္ခြဲျပခဲ့တဲ့ အလြမ္း၊ အေဆြး၊ အေသာ မွာ အေသာရသအျဖစ္
မွတ္ယူရမွာပါ။ အျမည္းအေမာက္မတည့္တဲ့ ရယ္ရႊင္ဖြယ္ရာ အျဖစ္ကို ေရးျပလို႔ စာဖတ္သူစိတ္
ထဲမွာ စာဖတ္ရင္းမရယ္ဘဲမေနႏိုင္ေအာင္ စိတ္ထဲမွာရႊင္ျမဴးခံစားရင္း ႏွစ္သက္သြားေစရတဲ့
စာအဖြဲ႔ဟာ ဟာသရသေျမာက္အဖြဲ႔ဘဲျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာမင္းလူရဲ့ “က်မ္းကိုးစာရင္း”ေလးကို ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
“သမၺန္သမားတစ္ေယာက္သည္ ကူးတို႔ဆိပ္မွာ ခရီးသည္ကိုေမွ်ာ္ေနသည္။ ခဏအၾကာ
တြင္ သားသားနားနားဝတ္စားၿပီး လက္ဆြဲအိတ္တစ္လံုးဆြဲထားေသာ လူတစ္ေယာက္
္ေရာက္လာသည္။ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ပို႔ေပးဖို႔ ငွားရမ္းသည္။ သမၺန္ထြက္ခြာစတြင္ ထိုသူ
ကေမး၏။ “မင္းအဂၤလိပ္စာတတ္သလား” သမၺန္သမားက “ရက္စ္နဲ႔ႏိုးကလြဲရင္ ဘာမွ
မတတ္ဘူးခင္ဗ်ာ့”ခရီးသည္ကေခါင္းကိုခါယမ္းလိုက္ၿပီး “အင္းအခုေခတ္မွာအဂၤလိပ္
စာမတတ္ရင္လူျဖစ္ရႈံးတာပဲကြ” ျမစ္လယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခ်ိန္မွာပင္ ေကာင္းကင္
တျပင္လံုး အံု႕မႈိင္းၿပီး နီရဲလာတာေတြ႔ရ၏။ သမၺန္သမားက “မုန္တိုင္းတိုက္ေတာ့မယ္
ဗ်” ခရီးသည္လည္း ထိတ္လန္႔တၾကား “ဒုကၡဘဲ ငါေရမကူးတတ္ဘူးကြ ဘယ္လိုလုပ္
ၾကမလဲ” သမၺန္သမားက ေကာင္းကင္ကိုေမာ့ၾကည့္ၿပီး “ေလမုန္တိုင္းက အဂၤလိပ္လို
မတတ္ေတာ့လဲ ခက္သားကလားဗ်” ဟုေရရြတ္လုိက္၏။
..... ...... ........ ......... ................................. ......... ...................
ယုတၱိေဗဒသမားတစ္ေယာက္သည္ ဘတ္စ္ကားေစာင့္ေန၏။ သူစီးရမည့္ အမွတ္၄၈
ဘတ္စ္ကားသည္ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာေအာင္ ေရာက္မလာခဲ့။ ထိုအခါသူသည္ မွတ္တိုင္
သို႔ဆိုက္လာေသာ ယုတၱိေဗဒသမားတစ္ေယာက္သည္ ဘတ္စ္ကားေစာင့္ေန၏။ သူစီးရမည့္ အမွတ္၄၈
ဘတ္စ္ကားသည္ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာေအာင္ ေရာက္မလာခဲ့။ ထိုအခါသူသည္ မွတ္တိုင္
သို႔ဆိုက္လာေသာ အမွတ္၄၇ကားကို တက္စီးလိုက္သည္။ လမ္းဆံုမွတ္တိုင္မွာဆင္းျပီး
အမွတ္၁ကားကို ေျပာင္းစီးသည္။ ၄၇ႏွင့္၁ေပါင္းေတာ့ ၄၈ျဖစ္သြားတာေပါ့ဟု သူက
မွတ္သည္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူသည္ သြားလိုရာခရီးနွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္အရပ္သို႔
ေရာက္သြားေလသည္။”
[ႏွလံုးသား ၃၈၀/၅၄၊ မင္းလူ၊ ဇန္နဝါရီ ၂၀၀၇၊ စာ-၈၁,၈၂]


ဖတ္ေနရင္းက စာဖတ္သူရဲ့စိတ္ထဲမွာ ရႊင္ျမဴးခံစားရင္း မၿပံဳးဘဲမေနႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္သြားေစရပါ
တယ္။ ရယ္လိုက္မိရင္းက ႏွစ္သက္သြားေစရတဲ့ ဟာသေျမာက္အဖြဲ႕ေလးေတြပါ။
အဲဒီစာအုပ္ထဲကဘဲ တစ္ခ်ိဳ႕အပုဒ္ေတြျဖစ္တဲ့ “ေျခ,စစ္ပြဲ” “အီးေကာ္လာ”“ေဘာေအးတိုက္ပြဲ”
စတာေတြကလည္း ဖတ္ေနရင္းက မရယ္ဘဲမေနႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ရတဲ့အျပင္ ဖတ္ၿပီးတဲ့အထိ
ေတြးမိၿပီး ၿပံဳးေနမိေအာင္ ဟာသရသေျမာက္အဖြဲ႕ေလးေတြေပါ့။ ဒီလိုစာေတြလည္း ဒီေန႔
ေခတ္မွာ အေျမာက္အျမားေတြ႔ႏိုင္ပါေသးတယ္။

ရသေတြခမ္းေျခာက္သြားၿပီလား?

ဒီေမးခြန္းရဲ့ အေျဖကို ေျဖၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ရသေတြမခမ္းေျခာက္ေသးပါဘူး။ ေဆာင္းပါးဆို
ေတာ့ အကန္႔အသတ္နဲ႕ေရးရလို႔သာ လက္လွမ္းမီရာစာေလးေတြကိုပဲ ကိုးကားထုတ္ႏုတ္
သာဓကျပႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီကိုးကားခ်က္ထဲမပါဝင္ဘဲ ရသေျမာက္တဲ့စာေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ရွိ
ေနပါေသးတယ္။
တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ လံုးခ်င္းဝတၳဳရွည္တစ္ပုဒ္ထဲမွာပဲ ရသကိုးပါးလံုးပါဝင္ခံစားရေစတဲ့ စာေတြရွိပါတယ္
အခုကိုးကားျပခဲ့တဲ့စာေတြက ၂၀၀၀ျပည့္ ဒီဖက္ပိုင္းကစာေတြကိုသာ အတတ္ႏိုင္ဆံုး အမ်ိဳးစား
စံုေအာင္ထုတ္ႏုတ္သာဓကျပထားတာပါ။ ဒီေန႔ေခတ္ေရးေနၾကတဲ့ အႏုပညာကိုပံုေဖာ္ေနၾကတဲ့
သူေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း အရင္တုန္းကလိုပဲ လူသားစစ္စစ္ေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။
ခံစားမႈေၾကာင့္ အလိုအေလ်ာက္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ လြမ္းတတ္ ေဆြးတတ္ ရယ္တတ္ ေပ်ာ္ရႊင္တတ္
ၾကတဲ့ စိတ္အေျခခံရွိတဲ့ လူေတြကပဲ အႏုပညာကိုပံုေဖာ္ေနၾကတာပါ။ ေခတ္ အခ်ိန္ကာလမတူ
လို႔ စာေပပံုသဏၭာန္ေတြ၊ အေၾကာင္းအရာေတြ၊ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္အေနအထားေတြ မတူ
ေတာ့လို႔သာ အေရအတြက္ နည္းတာ မ်ားတာ ကြဲျပားေနရတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ဒါက ဟိုေခတ္က ရသစာေပကို ပိုဖန္တီးႏိုင္ခဲ့တယ္၊ ဒီေခတ္ကလူေတြက မဖန္တီးႏိုင္ဘူးလို႔
ယွဥ္ေျပာေနလို႔မရပါဘူး။ အႏုပညာကိုဆက္လက္ပံုေဖာ္ေနသူေတြဟာ အလိုအေလ်ာက္ျဖစ္
တည္လာတဲ့ စိတ္ခံစားမႈရသကို ထည့္ေပးလို႔မရတဲ့ စက္ရုပ္ေတြမျဖစ္ေသးသေရြ႕ ရသေျမာက္
တဲ့ အႏုပညာရပ္ေတြလည္း ဆက္လက္ရွင္သန္ေနၾကဦးမွာပါ။


ျဖဴျဖဴဝင္း(ျမန္မာစာ)

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း