ေပါင္တစ္ဖက္သာ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ ထုိးေသာ မင္းသား

ေပါင္တစ္ဖက္သာ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ ထုိးေသာ မင္းသား

 ေတာင္ငူေခတ္ စာဆိုနတ္ရွင္ ေနာင္၏ ရတု အမ်ားစုမွာ အခ်စ္ ေရး၊ အလြမ္းေရး ဟူေသာ ႏွလုံး သားေရးရာ မ်ားကို ဖြဲ႕ေသာ ရတု မ်ားျဖစ္သည္။ ၿပဳံးစရာ အကြက္ ကေလးမ်ားကို ထည့္သြင္းေရးဖြဲ႕ ေသာ ရတုမ်ဳိးလည္း အနည္း အက်ဥ္း ပါဝင္သည္။
ထိုေခတ္က မင္းညီမင္းသား မ်ား ကစားေလ့ရွိေသာ ကစားပြဲတစ္မ်ဳိးမွာ “ဂူလီသဘင္” ျဖစ္သည္။ ကစားသူမ်ား က ျမင္းစီးလ်က္ ဂူလီ သီးေခၚ သစ္သားလုံးကို ဂူလီတံေခၚ တုတ္တံျဖင့္ ႐ိုက္ကစားရသည္။ “ဂူလီသီး ကို ေျမတြင္ လွိမ့္၍ လည္းေကာင္း၊ ႐ိုက္ခတ္၍ လည္းေကာင္း၊ ဖမ္းယူေျမႇာက္ခ်ီ၍ လည္းေကာင္း” တစ္ဖက္လူဘက္ သို႔ ပို႔ရဟန္တူ ေၾကာင္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီ က ဆိုဖူးသည္။ “ဂူလီ”ကို “ကူလီ” ဟုလည္း ေရးသည္။ “ဗလီ႐ိုက္သည္” ဟုလည္း သုံးသည္။ ယခုေခတ္ တြင္ ပိုလို ကစားသည္ႏွင့္ တူသည္ဟု ဆိုသည္။
“ေဝယႏၲာတြင္”ခ်ီ “ခုနစ္ေတာင္စြန္”ခ်ီ
နတ္ရွင္ေနာင္သည္ “ေဝယႏၲာ တြင္”ခ်ီရတုႏွင့္ “ခုနစ္ေတာင္စြန္” ခ်ီ ရတုတို႔တြင္ ဂူလီသဘင္ ပြဲဆင္ႏႊဲပုံကို ဖြဲ႕သည္။ မိခင္ႏွင့္ အတူ ညီေတာ္ မ်ားျဖစ္ေသာ မင္းရဲေက်ာ္စြာ၊ မင္းရဲ သီဟသူ၊ မင္းရဲေက်ာ္ထင္ တို႔ႏွင့္ ဘေထြးေတာ္ သတိုးဓမၼရာဇာပါ ဂူလီ သဘင္ ဆင္ႏႊဲၾကပုံ ကို ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ေရးဖြဲ႕ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ သတိုးဓမၼ ရာဇာဘက္က ႏိုင္ေနသည္ဟု ၾကား၍ သတိုးဓမၼရာဇာ ၏ ၾကင္ရာေတာ္ က ေက်းေစ၍ ဂူလီပြဲကို ၾကည့္ခိုင္းပုံ၊ ဘေထြးေတာ္ သတိုးဓမၼရာဇာ ဘက္က  ႏိုင္ေနပုံ၊ ပြဲၾကည့္သူမ်ား ကလည္း ႏိုင္မည္ဟု ထင္ေန ၾကပုံ၊ ေနာက္ဆုံးတြင္ ဘေထြးေတာ္ အ႐ႈံးႀကီး႐ႈံး၍ လက္မႈိင္ခ်ရပုံ တို႔ကို ဖြဲ႕ကာ ဘေထြး ေတာ္ကို က်ီစယ္ သည္။ ေတာင္ငူ ေခတ္ က ေယာက္်ားေကာင္း မ်ား အစြမ္းျပသည့္ ပြဲသဘင္ျဖစ္သည္။
အန္ခ်င္း
 ေတာင္ငူေခတ္စာဆို ရေဝရွင္ေထြးသည္ “အေစာေလ” အစခ်ီ အန္ခ်င္း၌ မိမိ ျမင္ေတြ႕ရေသာ  နတ္ရွင္ေနာင္ ၏ သြင္ျပင္ မူရာကို ေရး ဖြဲ႕ထားေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔ မိန္႔ ဆိုသည္။ နတ္ရွင္ေနာင္ သည္ “ဇာနည္မာတင္ စီးေတာ္ဆင္”ထက္တြင္ တင့္တယ္စြာ စံပယ္ေနသည္။ ဇမၺဴ ရစ္ေရႊစင္ႏွင့္ အမ်က္ ရတနာမ်ားစီ ျခယ္ထားေသာ မင္းဝတ္တန္ဆာ ကို ဆင္ယင္ထားသည္။ ထြားက်ဳိင္းေသာ ကိုယ္ေတာ္မွာ စိမ္းျမျမ ထိုးကြင္းမင္ ေၾကာင္မ်ားျဖင့္ က်ားက်ားလ်ားလ်ား ရွိလွသည္။ ယမန္ေန႔က မိမိထံသို႔ ၾကြလာရာ တြင္ သန္လ်က္ကို ကိုင္ ထား သည္။ တိမ္မီးခိုးေရာင္ ၾကာ ျခည္ပုဆိုးႏွင့္ ေရႊေရာင္ ကတၱီပါ အက်ႌကို ဝတ္ဆင္ထားသည္။ ခါးကို ပတ္၍ ထိုးထားေသာ မင္ေၾကာင္စိမ္း စိမ္းက တစ္ပိုင္း တစ္စေပၚေနသည္။ ေဗာင္းေတာ္ ဆင္ထားသည္။ မၪၨဴပန္း ပန္ထားသည္။ ေမႊးရနံ႕ေပါင္းစုံျဖင့္ ႀကိဳင္လႈိင္ေနသည္။ ညေန ခင္းတြင္ လည္း နန္းေတာ္ေရွ႕တြင္ ျမင္းစီးကာ ညီေတာ္မ်ား၊ ေက်းကြၽန္မ်ားႏွင့္ ဂူလီ သဘင္ ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ဤျမင္ကြင္း ကိုရေဝ ရွင္ေထြး က ၾကည္ၾကည္ႏူးႏူး သ႐ုပ္ေဖာ္ ေရးဖြဲ႕ျခင္းျဖစ္သည္။
ရေဝရွင္ေထြး ေရးဖြဲ႕ပုံေဖာ္ေသာ နတ္ရွင္ေနာင္၏ သြင္ျပင္ကို ပုံေဖာ္ ၾကည့္လွ်င္ ထိုေခတ္က ေယာက္်ားေကာင္း တို႔၏ သြင္ျပင္အတိုင္း ခါးပတ္ပတ္ လည္ႏွင့္ေပါင္တြင္ ထုိးကြင္းမင္ေၾကာင္ မ်ားလွလွပပ ထိုးထားၿပီး ထုိးကြင္း စိမ္းစိမ္း ကေလးမ်ားေပၚေအာင္ ေပါင္ တစ္ ဝက္ေလာက္ ေဖာ္ၿပီး ခါး ေတာင္း က်ဳိက္ထားသည့္ပုံကို ျမင္ ေယာင္ ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။ ေတာင္ငူ ေခတ္ ေယာက္်ားမ်ား ၏ ဝတ္စားဆင္ ယင္ ပုံျဖစ္ပါသည္။ (ဆက္စပ္၍ ဆိုရလွ်င္ ယခုေခတ္ ဇာတ္မင္းသားမ်ား ကဲ့သို႔ ေအာက္က ကတၱီပါ ေဘာင္းဘီခံ ၿပီး ေတာင္ရွည္ ပုဆိုး ခါးေတာင္းက်ဳိက္သည့္ ဝတ္ဆင္ပုံမွာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ တြင္မွ ေတြ႕ရေသာ ဝတ္ဆင္ပုံ ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔ ဆိုၾကသည္။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးစ ၁၉၅ဝ ေက်ာ္ ကာလတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာ အသင္းက “နတ္ရွင္ေနာင္” ျပဇာတ္ က ျပရာ တြင္ ေတာင္ ငူေခတ္ ဝတ္စား ဆင္ယင္ပုံ ကို သုေတသနျပဳၿပီး ထို အတိုင္း ဝတ္ဆင္ၾကသည့္ အတြက္ နတ္ရွင္ေနာင္ အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူ ဦးခ်င္းစိန္ (ေရႊညာေမာင္)သည္ အထက္ေဖာ္ျပပါ အတိုင္း ထိုးကြင္း မင္ေၾကာင္ မ်ားေပၚေအာင္ ခါးေတာင္း က်ဳိက္ၿပီး သ႐ုပ္ေဆာင္ သည့္ အေၾကာင္း ထိုအခ်ိန္က သတင္းစာ မ်ားတြင္ ဓာတ္ပုံမ်ားျဖင့္ ေဖာ္ျပသည္ ကို ဖတ္ရဖူးပါသည္။)
“နဝမ်က္ျခည္”ခ်ီ
နတ္ရွင္ေနာင္သည္ “နဝမ်က္ ျခည္” ခ်ီမင္ေသ့ (မင္ေၾကာင္)ဘြဲ႕ရ တုတြင္ ညီေတာ္ မင္းရဲေက်ာ္စြာကို က်ီစယ္ ေရးဖြဲ႕ထားသည္။ ဘာေၾကာင့္ မွန္းေတာ့ မသိပါ။ ညီေတာ္ မင္းရဲ ေက်ာ္စြာ သည္ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ကို ေပါင္တစ္ဖက္သာ ထိုးထားသည္ဟု ဆိုသည္။ ခါးပတ္လည္တြင္ လည္း ျပည့္ေအာင္ ထိုးမထား။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ခါးေတာင္းက်ဳိက္ လာေသာအခါ ေပါင္တစ္ဖက္သာ ထိုးကြင္း မင္ေၾကာင္ မ်ားႏွင့္ စိမ္းေနၿပီး ေပါင္တစ္ဖက္မွာ ျဖဴေနသည္။ နတ္ရွင္ေနာင္သည္ ညီ ေတာ္ကို က်ီစယ္ လိုသျဖင့္ ႏွမေတာ္ “ခင္မေရႊလုံး” က ေမာင္ေတာ္ မင္းရဲ ေက်ာ္စြာ ထံေက်းေစဟန္ ဖြဲ႕သည္။ “ေမာင္ေတာ္ေပါင္ တစ္ဖက္မွာ မင္ ေၾကာင္ မရွိသည့္ အတြက္ သလင္း ေက်ာက္ကဲ့သို႔ အျဖဴႀကီး ျဖစ္ေနသည္ မွာ ပ်ဳိ႕အန္ဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမေရာင္ကဲ့သို႔ မင္ေၾကာင္ စိမ္းစိမ္း ကေလး ထိုးပါဦး။ ထိုးၿပီးမွ မိမိ၏ ေမတၱာကို ေတာင္းခံဖို႔ ေက်း ေစပါ” ဟု ေက်းသား ကေလးကို ေလွ်ာက္ ထားခိုင္း ဟန္ေရးဖြဲ႕ထားျခင္းျဖစ္ သည္။
ဂူလီသဘင္ ဘြဲ႕ရတုႏွင့္ မင္ေသ့ ဘြဲ႕ရတုမ်ား အရ နတ္ရွင္ေနာင္၏ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေနတတ္ေသာ က်ီ စယ္တတ္ေသာ စ႐ိုက္ကို သိရသည္။ ေတာင္ငူေခတ္ မင္းညီမင္းသား ေယာက်္ား ေကာင္းမ်ား၏ ဝတ္စား ဆင္ယင္ပုံ၊ ကစား ခုန္စားၾကပုံ ဓေလ့ မ်ားကိုလည္း တေစ့တေစာင္းအကဲ ခတ္ခြင့္ရပါသည္။
ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)
Popular Myanmar

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း