ဝင္းၿငိမ္း ႏွင္႔ စာေရးဆရာမ်ား အပိုင္း (၄၃)

 

ဝင္းၿငိမ္း ႏွင္႔ စာေရးဆရာမ်ား အပိုင္း (၄၃)

မႏၱေလးက ဦးၾကည္ျမ

         "စာဖတ္သူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေပးျခင္း" က႑အတြက္ ဒီလ ေ႐ြးခ်ယ္ထားတဲ့သူကေတာ့ မႏၱေလးမွ သတင္း စာ ဆရာ၊ စာေရးဆရာ ဆရာဦးၾကည္ျမပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာ ဦးၾကည္ျမက ၀တၳဳတုိနဲ႔ ကဗ်ာေတြပဲ ေရးပါတယ္။ ၀တၳဳ႐ွည္ကုိေတာ့ (၁၉၄၅-၄၆) ေလာက္ကပဲ ေရးခဲ့ဖူးတာ ဆုိေတာ့ ဒီေန႔ လူငယ္ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ားအေနနဲ႔ ဆရာ့ ၀တၳဳ႐ွည္ေတြကုိေတာ့ ဖတ္ႏုိင္ခြင့္ မႀကံဳခဲ့ၾကပါဘူး။ ၀တၳဳတုိေတြကေတာ့ ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ၊ ႐ႈမ၀ စတဲ့ မဂၢဇင္းေတြမွာ မၾကာခဏ ပါခဲ့ပါတယ္။ ဒီလ ကၽြန္ေတာ္ုတိ႔ ေပဖူးလႊာမွာလည္း စာဆုိေတာ္လ အထူးအစီအစဥ္အျဖစ္နဲ႔ ေရးေပးထား တဲ့ "ငယ္ေပါင္းယဥ္ဟန္ႂကြယ္တဲ့" ကုိ ေဖာ္ျပေပးထားပါတယ္။
ဆရာ ဦးၾကည္ျမက ေက်ာင္းသားလႈပ္႐ွားမႈေတြမွာ ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းက ပါ၀င္လႈပ္႐ွားခဲ့ဖူးသလုိ ေက်ာင္း ဆရာ၊ ႏုိင္ငံေရးသမား၊ သတင္းစာသမား၊ ေတာ္လွန္ေရးအစုိးရ အႀကံေပးအဖဲြ႕ ဥကၠ႒၊ ျပည္သူ႔ တရားသူႀကီး အဖဲြ႕ အဖဲြ႕၀င္ စတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ တာ၀န္ေတြကုိလည္း ဦးလည္မသုန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ အခုေတာ့ ႏုိင္ငံ့ ဂုဏ္ရည္ ပထမဆင့္ ခ်ီးျမွင့္ခံရၿပီး အၿငိမ္းစားဘ၀နဲ႔ ေမြ႕ေလ်ာ္ေနပါတယ္။
" စာစ ေရးျဖစ္တာကေတာ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္က စတာပဲ။ အဲဒီ ကဗ်ာက စစ္ၿပီးေခတ္မွာ မႏၱေလးသားေတြ အေနနဲ႔ အျမတ္တႏုိးထားတဲ့ နန္းေတာ္ႀကီး မီးေလာင္ခံရေတာ့ ဒီနန္းေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာ ပါပဲ။ "ျပာဖံုးတဲ့နန္း" လုိ႔ ေခါင္းစဥ္ တပ္ထားတယ္။ ဒီကဗ်ာေရးတာက ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ေပါ့။

ၿပီးေတာ့ "သဲေႂကြလုဖန္"ဆုိတဲ့ ၀တၳဳ႐ွည္တစ္ပုဒ္ ေရးတယ္။ သုတ ျဖန္႔ခ်ိေရး(မႏၱေလး)က ထုတ္တာ။ ၀တၳဳ နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ဒါ ပထမဆံုးေပါ့ "
" ဆရာ ဘယ္အ႐ြယ္ေလာက္က ေရးပါသလဲ "
" အသက္ ၂၅ ႏွစ္ေလာက္ ႐ွိပါၿပီ။ အဲဒီေနာက္ ရဲေဘာ္က ထုတ္တဲ့ မဂၢဇင္း၊ ျပည္ညြန္႔မဂၢဇင္း၊ ဘ၀သစ္ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ မဂၢဇင္း၀တၳဳေတြ၊ ကဗ်ာေတြ ေရးခဲ့တယ္။ အယ္ဒီတာ ၀င္လုပ္ေသးတယ္။ ဆရာႀကီး ျမမ်ိဳး လြင္တုိ႔ တစ္မတ္တန္၀တၳဳေရးေနတဲ့ အခ်ိန္တုန္းက မႏၱေလးက ထုတ္တဲ့ ျပည္ညြန္႔မဂၢဇင္းေပါ့။ မႏၱေလးက ကုိဘညြန္႔ဆုိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ထုတ္ခဲ့တာ။ အဲဒီမွာ ကုိဘေသာင္း (အရင္ လုပ္သားသတင္းစာ အယ္ဒီတာ)က အယ္ဒီတာ၊ ကုိယ္က သူ႔တဲြဖက္ေပါ့။ ျပည္ညြန္႔မွာ အယ္ဒီတာလုပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကုိယ္က ႏုိင္ငံေရးလုပ္ ေနၿပီ။ လူငယ္အစည္းအ႐ံုး လုပ္ေနၿပီ။ အဲဒီတုန္းက ႐ႈမ၀က ဆုိက္ေသးေသးေလးပဲ ႐ွိေသးတယ္။ ႐ႈမ၀တုိ႔၊ ပေဒသာမဂၢဇင္းတုိ႔ကုိလည္း ၀တၳဳေတြ၊ ကဗ်ာေတြ လွမ္းပုိ႔တယ္။ ေသြးေသာက္လည္း ပုိ႔တယ္။ အဲဒီတုန္းက ထြက္သမွ် မဂၢဇင္းေတြမွာ ကုိယ့္စာေတြ ပါဖူးတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ တကယ္ ၀ါသနာပါတာက ႏုိင္ငံေရးပဲ ဆုိေတာ့ ၀တၳဳကုိ သိပ္မေရးျဖစ္ဘူး။

ကုိယ္ ေျပာခ်င္တာ၊ ျဖစ္ေစခ်င္တာေတြကုိ ကဗ်ာေတြ၊ ၀တၳဳေတြက တင္ျပခ်င္လုိ႔သာ စာေရးျဖစ္တာကုိး။ ဒါေၾကာင့္ ကုိယ္ေရးတဲ့ စာေတြဟာ အေၾကာင္းမဲ့ေရးတာ မပါဘူး။ ကုိယ့္ခံစားခ်က္၊ သုိ႔မဟုတ္ တစ္ေယာက္ ေယာက္ ရဲ႕ ျဖစ္ပ်က္ ခံစားခ်က္ကုိ ကုိယ္စား ေရးေပးတာပဲ ႐ွိတယ္ "
" ဆရာနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ေရးခဲ့ၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြက ... "
" ကုိယ္နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ ေရးခဲ့ၾကတဲ့ သူေတြက ကုိသာဓု၊ ေသာ္တာေဆြ၊ မင္း႐ွင္၊ မင္း႐ွင္ေနာင္၊ သန္းေဆြက ေတာ့ နည္းနည္းေနာက္က်တယ္။ ေနာက္ မုိးေ၀၊ သူတုိ႔က ကုိယ္နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ စာေရးဆရာေတြပဲ။ သုိ႔ေသာ္ သူတုိ႔က ရန္ကုန္မွာေနၿပီး ေရးၾကတဲ့သူေတြ။ ကုိယ္က မႏၱေလးမွာ။ မႏၱေလးက ႏွင္းဦး၊ မာလာ တုိ႔လည္း ကုိယ္နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ပဲ။ ကုိယ့္ရည္႐ြယ္ခ်က္ကုိက စာေပနဲ႔ အသက္ေမြးမယ္လုိ႔ ရည္႐ြယ္ခ်က္ မ႐ွိဘူး။ ႀကံဳတဲ့ အခါမွာ ကုိယ္ ေရးမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာမ်ိဳးပဲ႐ွိတယ္ "

" ႀကံဳႀကိဳက္တုန္းမွာ တစ္ခု ေမးပါရေစ ဆရာ။ ဆရာတုိ႔ေခတ္ကေရာ ဒီေန႔ေခတ္မွာပါ မႏၱေလးက စာေပ အသုိင္းအ၀ုိင္း နဲ႔ ရန္ကုန္က စာေပအသုိင္းအ၀ုိင္းဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး အလွမ္းကြာေနပါတယ္။ အဲဒီ ေတာ့ မႏၱေလးက စာေပ၀ါသနာေတြအတြက္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လႈပ္႐ွားလုိ႔ရေအာင္ ဘယ္လုိ စီစဥ္ရင္ ရႏုိင္မယ္ ထင္ပါသလဲ "
" မလြယ္ဘူးကြ။ စာေပလုပ္ငန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း၊ လံုးခ်င္းကိစၥ အားလံုးက ရန္ကုန္မွာပဲ ႐ွိ ေနတာကုိး။ ၿပီးေတာ့ မႏၱေလးမွာက စာေပ၀ါသနာ႐ွင္ေတြအတြက္ ကေလာင္ေသြးႏုိင္မယ့္ အေျခခံ Platform မ႐ွိဘူး။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ဒီေန႔ထိ ၀တၳဳေရးတာ အပုဒ္ကုိးဆယ္၊ တစ္ရာေလာက္ပဲ႐ွိမယ္။ ဘာ ေၾကာင့္ နည္းရသလဲဆုိေတာ့ မပုိ႔ျဖစ္တာေၾကာင့္ဘဲ။ ပုိ႔လုိက္ရင္လည္း ေပ်ာက္တာနဲ႔ ဘာနဲ႔ ၾကာေတာ့ စိတ္ပ်က္ၿပီး မပုိ႔ျဖစ္ေတာ့ဘူး။ မႏၱေလးမွာ ကုိယ္ပုိင္ပံုႏွိပ္စက္တုိ႔ ဘာတုိ႔ ႐ွိရင္ေတာ့ လုပ္ျဖစ္ခ်င္ လုပ္ႏုိင္ လိမ့္မယ္။ ဥပမာ - ကုိခ်စ္ညိဳတုိ႔လုိေပါ့။

စာေပနဲ႔ အသက္ေမြးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ မႏၱေလးမွာ ေနတာထက္ ရန္ကုန္က ပုိေကာင္းတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိေတာ့ ဒီေန႔ စာေပရဲ႕ နယ္ပယ္ဟာ ရန္ကုန္မွာပဲ႐ွိတယ္။ ဟုိတုန္းက ဆုိရင္ လူထုဂ်ာနယ္တုိ႔ ဘာတုိ႔ ႐ွိ ေနတယ္။ ၿပီးေတာ့ သတင္းစာေတြလည္း႐ွိတယ္။ ခုေတာ့ ဒါမ်ိဳး မနၱေလးမွာ လံုး၀ မ႐ွိေတာ့ မႏၱေလးက စာေပသမား ေတြအတြက္ စာေပနယ္ဟာ က်ဥ္းသြားသလုိပဲေပါ့ "
" ဆရာ သတင္းစာအယ္ဒီတာ လုပ္ရာကေန ... "
" အဲဒီကေနၿပီး ကုိယ္က ၀တၳဳေရးရင္း၊ ကဗ်ာေရးရင္းနဲ႔ပဲ သတင္းစာ အယ္ဒီတာ ၀င္လုပ္တယ္။ ေနာက္ပုိင္း ကုိသန္းေမာင္ နဲ႔ ကုိယ္ ၀ါဒခ်င္း မတူေတာ့ တျခားစီ ျဖစ္သြားၾကတယ္။ ၁၉၄၉ ကေန ၁၉၅၇ ေလာက္ထိ ျမန္မာ့လမ္းစဥ္မွာ ကုိယ္ လုပ္ခဲ့တယ္။

ေနာက္ အာ႐ွ-အာဖရိက စာေရးဆရာ ညီလာခံ တက္ခြင့္ရခဲ့တယ္။ မႏၱေလးက ကုိယ္ရယ္၊ ကုိခ်စ္ညိဳရယ္ တက္ခြင့္ရတာ။ ကုိခ်စ္ညိဳက ရန္ကုန္ေရာက္မွ စိတ္ပ်က္ၿပီး ျပန္သြားတယ္။ ကုိယ္နဲ႔ အတူတူ စိန္ခင္ေမာင္ရီ၊ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ၊ ကုိဘ၀င္း၊ တကၠသုိလ္ျမတ္သူ၊ ဆရာႀကီး ေဇယ်၊ ကုိသာညြန္႔တုိ႔ သြား ၾကတယ္။
ျပန္လာေတာ့ ၀တၳဳေရးလုိက္၊ ကဗ်ာေရးလုိက္နဲ႔ ေနလာလုိက္တာ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ အေၾကာင္းေလး တစ္ခု ေၾကာင့္ တရားရိပ္သာကုိ ေရာက္သြားတယ္။ ရိပ္သာမွာ ဒုလႅဘရဟန္းခံၿပီး လူ ထြက္ လာေတာ့ ဗဟုိစည္ သတင္းစာမွာ ရိပ္သာက အေတြ႕အႀကံဳကုိ အပတ္စဥ္ ေရးလာလုိက္တာ စာဖတ္ပရိသတ္က ဒါကုိ လံုးခ်င္း ထုတ္ပါလုိ႔ တုိက္တြန္းၾကတာနဲ႔ "မဟာေဗာဓိေျမမွ သံသရာတုိက္ပဲြ"ဆုိတဲ့ နာမည္နဲ႔ ဘာသာေရး စာအုပ္ ထုတ္ခဲ့ဖူးတယ္"

" ဆရာ ေရးခဲ့တဲ့ စာေတြထဲမွာ ၀တၳဳတုိ ေရးတာ မ်ားတယ္ေနာ္ "
" ဟုတ္ပါတယ္။ အတုိေရးတာပဲမ်ားတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခု ႐ွာမေတြ႕ေတာ့ဘူး။ မႏၱေလးက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ေလာက္ မွာ ထုတ္ခဲ့တဲ့ "ဂြဂ်ာနယ္" ထဲက "ေၾသာ္ စီးကရက္" ဆုိတဲ့ ဟာမ်ိဳးေလးေတြဆုိရင္ ျပန္လုိခ်င္ တယ္။ ဒီ၀တၮထဳက အဂၤလိပ္၊ အေမရိကန္ ျပန္၀င္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီးကရက္ေတြ သိပ္ေပါ ေတာ့ ဗမာေဆး လိပ္ခံုေတြ ပ်က္စီးသြားတယ္။ ေဆးလိပ္ လိပ္ၿပီး အေမနဲ႔ ေမာင္ ညီမေလးကုိ လုပ္ကုိင္ ေကၽြးေမြးေနရတဲ့ ေဆးလိပ္သမေလး ဘ၀ပ်က္ၿပီး "ၾကက္တန္း" ေရာက္သြားတာ ေရးထားတာပဲ။

ဆက္ရန္
Credit:shwezinu.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

ျမန္မာစာ ဆင္းရဲၾကပံုမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ OG Ward

အက္ေဆး (သို႔) ရသစာတမ္းအေၾကာင္း