ဝင္းၿငိမ္း ႏွင္႔ စာေရးဆရာမ်ား အပိုင္း (၄၈)
ဝင္းၿငိမ္း ႏွင္႔ စာေရးဆရာမ်ား အပိုင္း (၄၈)
လမင္းတရာႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း
ၾကည္ေအာင္
ၾကည္ေအာင္
" လမင္းတရာႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း" လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ေခါင္းစဥ္တပ္လုိက္ေပမယ့္ စာေရးဆရာ လမင္းတရာ မဟုတ္ပါ။ ကဗ်ာခ်စ္သူမ်ား ရင္မွာ စဲြၿငိေစခဲ့တဲ့ "လမင္းတရာ" ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ အမ်ိဳးသား စာေပဆု ရခဲ့တဲ့ မႏၱေလးၿမိဳ႕က(တစ္နည္း ေျပာရရင္ေတာ့ အင္း၀ၿမိဳ႕ေဟာင္းက) ကဗ်ာဆရာ (ဦး)ၾကည္ေအာင္နဲ႔ ေတြ႕ဆံု ေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေပဖူးလႊာ စာတည္းအဖဲြ႕က ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြက္ ဆရာၾကည္ေအာင္နဲ႔ ေတြ႕ဆံုပါလုိ႔ ဆုိလာတဲ့အခါ
ဆရာ့ ကဗ်ာေတြကုိ အေသးစိတ္ ျပန္ဖတ္ရ၊ မွတ္ရပါတယ္။ ဒီလုိ တစ္စုတစ္စည္းတည္းကုိ အေသးစိတ္
ျပန္ဖက္ တဲ့အခါမွာ ကဗ်ာ႐ွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ခံယူခ်က္ စိတ္ေနသေဘာထားကုိ ေလ့လာလုိ႔ ရလာ
ပါတယ္။
ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ခုျဖစတဲ့ "အင္း၀" ျဖစ္တဲ့ ဆရာၾကည္ေအာင္ရဲ႕ ရင္ထဲမွာ
နယ္ခ်ဲ႕စစ္လူးကုိ ခါးခါးတူးတူး မုန္းတဲ့စိတ္အျပည့္ ႐ွိတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဧရာ၀တီျမစ္ကုိ
ဆန္တက္လာတဲ့ အဂၤလိပ္စစ္ သေဘၤာကုိ လံး၀တုိက္ခုိက္ျခင္း မျပဳရလုိ႔ မႏၱေလးေ႐ႊနန္းေတာ္က
ထုတ္ျပန္လုိက္တဲ့ အမိန္႔ကုိ ဆရာ့ဇာတိ ျဖစ္တဲ့ အင္း၀ၿမိဳ႕နားက သေျပတန္းခံတပ္က နာခံလုိက္တဲ့အတြက္
ဆရာ့ရင္ထဲမွာ ဒီေန႔ထက္ထိ မေက်နပ္ ေသးတာက အစ သူ႔ကဗ်ာေတြမွာ ေတြ႕ေနရဆဲပါ။
ဒီေန႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စာေပေလာကမွာ ကဗ်ာဆရာႀကီးငယ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၊ ႐ွိေနၾကတဲ့အထဲမွာ
တခ်ိဳ႕က ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ ေရးၾကၿပီး တခ်ိဳ႕က ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ ေရးၾကတယ္။ ဆရာ ၾကည္ေအာင္
ကေတာ့ ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ ကဗ်ာေရးေနတဲ့သူ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ သူ႔ကဗ်ာေတြကုိ ေလ့လာ ၾကည့္ရင္
ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
သူ႔ကဗ်ာအတုိမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အ႐ွည္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ယံုၾကည္ခ်က္ တစ္ကြက္ေတာ့ ပါတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကဗ်ာကုိ စိတ္၀င္စားသူမ်ား ေလ့လာႏုိင္ေစဖို႔ ဆရာၾကည္ ေအာင္နဲ႔ ေဆြးေႏြးခဲ့တာေတြကုိ
ေဖာ္ျပေပး လုိက္ပါတယ္။
" စာေပနယ္ထဲ ေရာက္႐ွိလာပံုနဲ႔ ပထမဆံုး ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာအေၾကာင္း သိခ်င္ပါတယ္"
" ကေလးဘ၀ ပထမဏာေၾကာင္း စာလံုးေပါင္း ဖတ္တတ္စ ...
စာလံုးရဲ႕ အရိပ္၊ အဓိပၸာယ္တူးေဖာ္ ေပ်ာ္လုိက္ပံု ေျပာျပမရ ... ဆုိသလုိပါပဲဗ်ာ။ စာဖတ္တတ္ၿပီ
ဆုိ ကတည္းက ေတြ႕သမွ် စာေတြကုိ ဖတ္လာတယ္။ စာေပနဲ႔ ကဗ်ာက ေပးတဲ့ရသကုိ ခံစားရတာဟာ ဘယ္က
ရတဲ့ရသ နဲ႔မွ မတူပါဘူး။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္စဥ္တုန္းက အိမ္မွာကလည္း စာအုပ္နဲ႔တူတာဆုိလုိ႔ ပရိတ္စာအုပ္ ေတာင္ မ႐ွိဘူး။
အေမ က စာမတတ္ပါ။ ဒါေပမဲ့ အတြက္အခ်က္မွတ္ဥာဏ္ အင္မတန္ေကာင္းတယ္။ စကားေျပာရမွာလည္း ပံုတုိပတ္စ၊
အခုိင္းအႏိႈင္းနဲ႔ သ႐ုပ္ေပၚေအာင္ အင္မတန္ ေျပာတတ္ပါတယ္။ အေမ့စကားေတြ နားရည္ ၀ေန ေတာ့
ေတာ္ေတာ့ စကားေျပကုိ ဖတ္ေနရေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္နားထဲ မတုိးဘူး။
ၿပီးေတာ့ အင္း၀က ကၽြန္ေတာ့္ ေမြးရပ္ေျမ။ မဟာရ႒သာရ၊ ႐ွင္ေတေဇာသာရ၊ ႐ွင္သူရဲ၊ ၀န္ႀကီး
ပေဒသရာဇာ၊ အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖ၊ သခင္ဗဟိန္း စတဲ့ စာေပကဗ်ာနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး မဟာပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္
ေတြရဲ႕ ဇာတိ ခ်က္ေႂကြ။
ဒီေတာ့ ပုဂၢိဳလ္စဲြ၊ ေဒသစဲြ သေဘာနဲ႔ သူတုိ႔စာေတြကုိ ဖတ္တယ္။ ေလ့လာတယ္။ ကဗ်ာဖတ္ေတာ့
ကဗ်ာ ေရးခ်င္တယ္။ စမ္းေရးၾကည့္မိတာေပါ့။ မေကာင္းဘူး။ ကဗ်ာမျဖစ္ဘူး။ ဆ႒မတန္းေရာက္ေတာ့
ဆရာ မင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ "သေျပညိဳ" ကဗ်ာ စာအုပ္ကုိ သင္ရပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဦးဘညြန္႔ရဲ႕
ကဗ်ာ အသင္အျပ ေကာင္းတာေၾကာင့္ ကဗ်ာကုိ ပုိလုိ႔ ခ်စ္တတ္လာတယ္။ ပုိလုိ႔ ေရးခ်င္လာတယ္။
ဒါေပမဲ့ တစ္ဖက္ကလည္း ဆန္းေတြ ဂုိဏ္းသင့္တာေတြနဲ႔ ေျခာက္လွန္႔ျခင္းခံရေတာ့ ဆုိးက်ိဳးေပးတတ္တာကုိ
ေၾကာက္ၿပီး ကဗ်ာေရး တာကုိ ျဖတ္ပစ္လုိက္ပါတယ္။
ေဗြေဆာ္ဦး ဖတ္ရ၊ က်က္ရ၊ သင္ရတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ဟာ ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ "သေျပညိဳ"ပါ။
"ေ႐ွ႕ေတာ္ေျပး" ဟာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ အသည္းစဲြကဗ်ာေပါ့။
ေ႐ွ႕ေတာ္ေျပးရဲ႕ ၄၊ ၃၊ ၂ ကာရန္သြားပံု၊ အသံလွပံုေတြ ႀကိဳက္လြန္းလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာ
စ ေရးတယ္ ဆုိရင္ပဲ အဲဒီဟန္မ်ိဳး ေပါက္ေနတတ္ပါတယ္။
ဥပမာ - ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ "စိၾတ စာအုပ္ထဲမွာ ပါတဲ့ "လမ္းစ မျမင္" ကဗ်ာကုိ
ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။ ဆရာ မင္းသု၀ဏ္ ရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းပံုကုိ သိရပါလိမ့္မယ္။
လမ္းမျမင္
မုန္တုိင္းႏွင့္မုိး၊ ႐ုိက္ဖ်က္ခ်ိဳး၍
ေတာင္က်ိဳးငွက္မ်ား၊ လန္႔ပ်ံသြား၏
ေျမသားမုိးျပင္၊ မာန္ဟုန္ဆင္လ်က္
တိမ္စင္ညစ္မဲ၊ လွ်ပ္စီးရဲ၏
ေဖာ္ကဲြအားပ်က္၊ တစ္ေကာင္ငွက္လွ်င္
ေသြးစက္စြန္းလူး၊ ေတာင္ပံဦးႏွင့္
ေသၾကဴးညဥ့္ယံ၊ မုန္တုိင္းသံ၀ယ္
၀ဲပ်ံထုိးေဖာက္၊အားရည္ေသာက္စဥ္
ေကြးေခါက္ဦးေခါင္း
နီေမာင္းေမာင္းလည္း
ေတာင္ေစာင္းႏွင့္တုိက္၊ သတိမုိက္၍
လိႈင္း႐ုိက္ခတ္ရာ၊ ပင္လယ္ျပာကုိ
စိတ္မွာအထင္၊ ေျမမိခင္ဟု
အျမင္ယြင္းမွား၊ ပ်ံဆင္းသြားစဥ္
လိႈင္းမ်ားပါးစပ္၊ ေရတံလွပ္သည္
႐ွစ္ရပ္ၾကားေအာင္ ေအာ္သတည္း။
၁၉၆၀
စိၾတ
မုန္တုိင္းႏွင့္မုိး၊ ႐ုိက္ဖ်က္ခ်ိဳး၍
ေတာင္က်ိဳးငွက္မ်ား၊ လန္႔ပ်ံသြား၏
ေျမသားမုိးျပင္၊ မာန္ဟုန္ဆင္လ်က္
တိမ္စင္ညစ္မဲ၊ လွ်ပ္စီးရဲ၏
ေဖာ္ကဲြအားပ်က္၊ တစ္ေကာင္ငွက္လွ်င္
ေသြးစက္စြန္းလူး၊ ေတာင္ပံဦးႏွင့္
ေသၾကဴးညဥ့္ယံ၊ မုန္တုိင္းသံ၀ယ္
၀ဲပ်ံထုိးေဖာက္၊အားရည္ေသာက္စဥ္
ေကြးေခါက္ဦးေခါင္း
နီေမာင္းေမာင္းလည္း
ေတာင္ေစာင္းႏွင့္တုိက္၊ သတိမုိက္၍
လိႈင္း႐ုိက္ခတ္ရာ၊ ပင္လယ္ျပာကုိ
စိတ္မွာအထင္၊ ေျမမိခင္ဟု
အျမင္ယြင္းမွား၊ ပ်ံဆင္းသြားစဥ္
လိႈင္းမ်ားပါးစပ္၊ ေရတံလွပ္သည္
႐ွစ္ရပ္ၾကားေအာင္ ေအာ္သတည္း။
၁၉၆၀
စိၾတ
ဒီလုိနဲ႔
မႏၱေလးတကၠသုိလ္ ေရာက္လာေတာ့ ေမာင္သာႏုိး၊ တင္မုိး၊ ေမာင္မုိးသူ၊ ေမာင္စြမ္းရည္၊ ကုိေလး
(အင္း၀ဂုဏ္ရည္)၊ ၀င္းႂကြယ္၊ အင္း၀ညြန္႔ေအးတုိ႔နဲ႔ တဲြမိရာက ကဗ်ာ စေရးျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာလုိ႔သာ
ေျပာ ရတယ္။ တင္မုိးက ကဗ်ာကုိ ၁၉၅၂ ခုုေလာက္က စေရးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ၁၉၅၉ ခုမွစေရးပါတယ္။
ႏွစ္ေတာ္ေတာ္ကြာပါတယ္။
မဂၢဇင္းထဲမွာ ပထမဆံုး ေဖာ္ျပခံခဲ့ရတဲ့ ကဗ်ာက "ျဖစ္အင္" ပါ။ ၁၉၅၉ ႐ႈမ၀မဂၢဇင္းမွာ ပါတယ္။
ဒီကဗ်ာေလးကုိ အခုထိ ႐ွာမေတြ႕ေသးေတာ့ ထြက္သမွ် ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြထဲ သူ ပါခြင့္ မရ႐ွာဘူး။
" ကဗ်ာဆုိတာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတ္ထြက္ေပါက္လုိ႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆၾကပါတယ္။ ဆရာ ဘယ္လုိ ခံယူပါ သလဲ"
" ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြဟာ မုိးမဆံုး ေျမမဆံုး အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္။
ေခတ္ေတြ ျခားနားသလုိ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြဟာလည္း ျခားနားပါတယ္။ ကဗ်ာ ဆုိတာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတ္ ထြက္ေပါက္လုိ႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆတာလည္း သူ႔အယူအဆအတုိင္း ထားလုိက္ပါေတာ့။
ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ လူတန္းစား ရပ္တည္မႈ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူသလုိ ကဗ်ာအေပၚထားတဲ့ သေဘာထား၊ ကဗ်ာဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြလည္း မတူၾကပါဘူး။
" ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ကာရန္ ဟာ ယုယမႈလည္းဟုတ္၊ ေႂကြးေၾကာ္သံလည္းဟုတ္၊ လွံစြပ္လည္းဟုတ္၊ က်ာပြတ္ လည္းဟုတ္" လုိ႔ ေတာ္လွန္ေရးမုန္တုိင္းထဲ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ ႐ု႐ွားကဗ်ာဆရာႀကီး မာယာေကာ့ဖ္စကီ က အဲဒီလုိ ေရးခဲ့တယ္။
" ေနေသာင္း ေထာင္ ေရာင္ မညွိဳးသလုိပ
ေ႐ႊေဒါင္းေတာင္ ကေလာင္တစ္မ်ိဳးရယ္နဲ႔
ေျပေကာင္းေအာင္ ေဆာင္မကုိး ... "လုိ႔
ကုိလုိနီဆန္႔က်င္ေရးတုိက္ပဲြ၀င္ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းက သူ႔ကေလာင္သူ႔ကဗ်ာဟာ ျပည့္အက်ိဳး ေဆာင္ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ပါတယ္။
မာယာေကာ့ဖ္စကီရဲ႕ ကဗ်ာပုိဒ္ေရာ၊ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ ကဗ်ာပုိဒ္ေရာ၊ အျခားကဗ်ာဆရာ ေတြရဲ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြေရာဟာ ေမ့ပစ္ရက္စရာ မ႐ွိပါဘူး။
ဒါေတြေၾကာင့္လား မေျပာတတ္ပါ။ ၂၀ ရာစုရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး ကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ဒဗလ်ဴ၊ အိပ္ခ်္၊ ေအာ္ဒင္ (W.H Auden) က ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး႐ွိတဲ့အနက္က
ကဗ်ာဆုိတာ "အမွတ္ရစရာ စကားစု" (Memorable Speech) ဆုိတဲ့ အနက္ဖြင့္ခ်က္ကုိ ႀကိဳက္တယ္ လုိ႔ ေျပာဖူး ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ႀကံဳတုန္းႀကံဳခုိက္မုိ႔ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ကဗ်ာဆရာဟာ ဖန္ဆင္း႐ွင္ ျဖစ္တယ္။ တီထြင္ ဆန္းသစ္သူ ျဖစ္တယ္။ သခ်ၤာဆရာဟာ သခ်ၤာဥပေဒသကုိ ထုတ္လုပ္သူ ျဖစ္သလုိ ကဗ်ာဆရာဟာ ကဗ်ဴပေဒသ (ဂနၳ၀င္ေရာ၊ ေခတ္ေပၚေရာ၊ လြတ္လပ္ကဗ်ာေရာ၊ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာေရာ) အားလံုးကုိ ဖန္တီး တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ စပ္နည္းတုိ႔၊ ဟန္တုိ႔၊ ဒါပ အခ်ဲ႕အဆန္႔၊ အခ်ံဳ႕ အက်ဥ္း အားလံုးကုိ ကဗ်ာဆရာက လုပ္တာ ျဖစ္တယ္။ က၀ိပညာရွိ ေတြက လုပ္ေပးတာ၊ ခ်ေပးတာ မဟုတ္ဘူး။
ဒါဆုိ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ကဗ်ာဆရာေတြအားလံုး သတိခ်ပ္သင့္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ရဲရဲတီထြင္ဖုိ႔၊ ရဲရဲ ဆန္းသစ္ ဖုိ႔ လုိပါတယ္။
ကဗ်ာဆရာဟာ ေသျခင္းရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္၊ ႐ွင္သန္းျခင္းကုိ ေမြးျဖဴထူေထာင္သူျဖစ္ပါတယ္ "
" ဆရာရဲ႕ "နဂါးေခါင္း ေစာင္းတစ္လက္" ကဗ်ာထဲမွာ ႐ွင္ေမြ႕ႏြန္း၊ မြန္လွ၊ ဒုိင္းခင္ခင္တုိ႔ကုိ သိပါတယ္။ ျမႏုရီ ကုိ မသိဘူး ... ဘယ္သူပါလဲ "
" ကၽြန္ေတာ္ဟာ တစ္ေန႔မွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ သီခ်င္း ေခါင္းစဥ္ ၁၂ ပုဒ္ကုိ ေက-ဦးခင္ေဇာ္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါး၊ ဦးရည္စိန္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါး၊ ဆရာျမသန္းတင့္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါးတုိ႔ထဲမွာ ေတြ႕ရ ပါတယ္။
အခု ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။
ပ်ဴသီခ်င္း စာသား ေတြ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ ေခါင္းစဥ္ပဲ က်န္ခဲ့ေတာ့တယ္။
ဒါနဲ႔ အဲဒီေခါင္းစဥ္ ၁၂ ခုထဲက "နဂါးေခါင္း ေစာင္းတစ္လက္" ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကုိယူၿပီး ႐ွင္သန္ပါေစေတာ့၊ က်န္ေကာင္းသမွ် က်န္ပါေစေတာ့ ဆုိတဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ အဲဒီကဗ်ာကုိ ေရးပါတယ္။
ကဗ်ာထဲမွာ ပ်ဴလူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕ ၀ိညာဥ္ျဖဴ၊ ပင္းယေခတ္ရဲ႕ ကာခ်င္းသံ၊ ေ႐ွးေခတ္စာဆုိလုလင္နဲ႔ လမင္းအပ်ိဳ၊ အတိတ္ပန္းေဟာင္းပြင့္ ရဲ႕ ရနံ႔၊ ဥကၠလာအလွဴ႐ွင္ ႐ွင္ေမြ႕ႏြန္း၊ ပုဂံေရာက္ ေမာေဒ၀ီ မြန္လွ၊ ရတနာပံုၿမိဳ႕ ေတာ္သူ ဒုိင္းခင္ခင္ ... သူတုိ႔အားလံုး ကုိ ကဗ်ာဖတ္သူေတြ သိၾကတယ္။ ျမႏုရီကုိ မသိၾကလုိ႔ ျမႏုရီဟာ ရာဇ၀င္ ႐ုပ္ပံုလႊာထဲက ဘယ္သူလဲလုိ႔ ေမးသံေတြ ၾကားရပါတယ္။
" ျမႏုရီ" ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရင္ထဲက ေခတ္ေပၚ႐ုပ္ပံုလႊာ တစ္ခ်ပ္ပါ။ အဲဒိ ေခတ္ရဲ႕ ႐ုပ္ပံုလႊာ တစ္ခ်ပ္ကုိ ရာဇ၀င္ ႐ုပ္ပံုလႊာေတြထဲ ေပါင္းထည့္ေပးလုိက္တာသာ ျဖစ္ပါတယ္။
မဂၢဇင္းထဲမွာ ပထမဆံုး ေဖာ္ျပခံခဲ့ရတဲ့ ကဗ်ာက "ျဖစ္အင္" ပါ။ ၁၉၅၉ ႐ႈမ၀မဂၢဇင္းမွာ ပါတယ္။
ဒီကဗ်ာေလးကုိ အခုထိ ႐ွာမေတြ႕ေသးေတာ့ ထြက္သမွ် ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြထဲ သူ ပါခြင့္ မရ႐ွာဘူး။
" ကဗ်ာဆုိတာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတ္ထြက္ေပါက္လုိ႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆၾကပါတယ္။ ဆရာ ဘယ္လုိ ခံယူပါ သလဲ"
" ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြဟာ မုိးမဆံုး ေျမမဆံုး အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္။
ေခတ္ေတြ ျခားနားသလုိ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြဟာလည္း ျခားနားပါတယ္။ ကဗ်ာ ဆုိတာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတ္ ထြက္ေပါက္လုိ႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆတာလည္း သူ႔အယူအဆအတုိင္း ထားလုိက္ပါေတာ့။
ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ လူတန္းစား ရပ္တည္မႈ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူသလုိ ကဗ်ာအေပၚထားတဲ့ သေဘာထား၊ ကဗ်ာဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြလည္း မတူၾကပါဘူး။
" ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ကာရန္ ဟာ ယုယမႈလည္းဟုတ္၊ ေႂကြးေၾကာ္သံလည္းဟုတ္၊ လွံစြပ္လည္းဟုတ္၊ က်ာပြတ္ လည္းဟုတ္" လုိ႔ ေတာ္လွန္ေရးမုန္တုိင္းထဲ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ ႐ု႐ွားကဗ်ာဆရာႀကီး မာယာေကာ့ဖ္စကီ က အဲဒီလုိ ေရးခဲ့တယ္။
" ေနေသာင္း ေထာင္ ေရာင္ မညွိဳးသလုိပ
ေ႐ႊေဒါင္းေတာင္ ကေလာင္တစ္မ်ိဳးရယ္နဲ႔
ေျပေကာင္းေအာင္ ေဆာင္မကုိး ... "လုိ႔
ကုိလုိနီဆန္႔က်င္ေရးတုိက္ပဲြ၀င္ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းက သူ႔ကေလာင္သူ႔ကဗ်ာဟာ ျပည့္အက်ိဳး ေဆာင္ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ပါတယ္။
မာယာေကာ့ဖ္စကီရဲ႕ ကဗ်ာပုိဒ္ေရာ၊ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ ကဗ်ာပုိဒ္ေရာ၊ အျခားကဗ်ာဆရာ ေတြရဲ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြေရာဟာ ေမ့ပစ္ရက္စရာ မ႐ွိပါဘူး။
ဒါေတြေၾကာင့္လား မေျပာတတ္ပါ။ ၂၀ ရာစုရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး ကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ဒဗလ်ဴ၊ အိပ္ခ်္၊ ေအာ္ဒင္ (W.H Auden) က ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး႐ွိတဲ့အနက္က
ကဗ်ာဆုိတာ "အမွတ္ရစရာ စကားစု" (Memorable Speech) ဆုိတဲ့ အနက္ဖြင့္ခ်က္ကုိ ႀကိဳက္တယ္ လုိ႔ ေျပာဖူး ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ႀကံဳတုန္းႀကံဳခုိက္မုိ႔ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ကဗ်ာဆရာဟာ ဖန္ဆင္း႐ွင္ ျဖစ္တယ္။ တီထြင္ ဆန္းသစ္သူ ျဖစ္တယ္။ သခ်ၤာဆရာဟာ သခ်ၤာဥပေဒသကုိ ထုတ္လုပ္သူ ျဖစ္သလုိ ကဗ်ာဆရာဟာ ကဗ်ဴပေဒသ (ဂနၳ၀င္ေရာ၊ ေခတ္ေပၚေရာ၊ လြတ္လပ္ကဗ်ာေရာ၊ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာေရာ) အားလံုးကုိ ဖန္တီး တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ စပ္နည္းတုိ႔၊ ဟန္တုိ႔၊ ဒါပ အခ်ဲ႕အဆန္႔၊ အခ်ံဳ႕ အက်ဥ္း အားလံုးကုိ ကဗ်ာဆရာက လုပ္တာ ျဖစ္တယ္။ က၀ိပညာရွိ ေတြက လုပ္ေပးတာ၊ ခ်ေပးတာ မဟုတ္ဘူး။
ဒါဆုိ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ကဗ်ာဆရာေတြအားလံုး သတိခ်ပ္သင့္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ရဲရဲတီထြင္ဖုိ႔၊ ရဲရဲ ဆန္းသစ္ ဖုိ႔ လုိပါတယ္။
ကဗ်ာဆရာဟာ ေသျခင္းရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္၊ ႐ွင္သန္းျခင္းကုိ ေမြးျဖဴထူေထာင္သူျဖစ္ပါတယ္ "
" ဆရာရဲ႕ "နဂါးေခါင္း ေစာင္းတစ္လက္" ကဗ်ာထဲမွာ ႐ွင္ေမြ႕ႏြန္း၊ မြန္လွ၊ ဒုိင္းခင္ခင္တုိ႔ကုိ သိပါတယ္။ ျမႏုရီ ကုိ မသိဘူး ... ဘယ္သူပါလဲ "
" ကၽြန္ေတာ္ဟာ တစ္ေန႔မွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ သီခ်င္း ေခါင္းစဥ္ ၁၂ ပုဒ္ကုိ ေက-ဦးခင္ေဇာ္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါး၊ ဦးရည္စိန္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါး၊ ဆရာျမသန္းတင့္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါးတုိ႔ထဲမွာ ေတြ႕ရ ပါတယ္။
အခု ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။
ပ်ဴသီခ်င္း စာသား ေတြ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ ေခါင္းစဥ္ပဲ က်န္ခဲ့ေတာ့တယ္။
ဒါနဲ႔ အဲဒီေခါင္းစဥ္ ၁၂ ခုထဲက "နဂါးေခါင္း ေစာင္းတစ္လက္" ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကုိယူၿပီး ႐ွင္သန္ပါေစေတာ့၊ က်န္ေကာင္းသမွ် က်န္ပါေစေတာ့ ဆုိတဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ အဲဒီကဗ်ာကုိ ေရးပါတယ္။
ကဗ်ာထဲမွာ ပ်ဴလူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕ ၀ိညာဥ္ျဖဴ၊ ပင္းယေခတ္ရဲ႕ ကာခ်င္းသံ၊ ေ႐ွးေခတ္စာဆုိလုလင္နဲ႔ လမင္းအပ်ိဳ၊ အတိတ္ပန္းေဟာင္းပြင့္ ရဲ႕ ရနံ႔၊ ဥကၠလာအလွဴ႐ွင္ ႐ွင္ေမြ႕ႏြန္း၊ ပုဂံေရာက္ ေမာေဒ၀ီ မြန္လွ၊ ရတနာပံုၿမိဳ႕ ေတာ္သူ ဒုိင္းခင္ခင္ ... သူတုိ႔အားလံုး ကုိ ကဗ်ာဖတ္သူေတြ သိၾကတယ္။ ျမႏုရီကုိ မသိၾကလုိ႔ ျမႏုရီဟာ ရာဇ၀င္ ႐ုပ္ပံုလႊာထဲက ဘယ္သူလဲလုိ႔ ေမးသံေတြ ၾကားရပါတယ္။
" ျမႏုရီ" ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရင္ထဲက ေခတ္ေပၚ႐ုပ္ပံုလႊာ တစ္ခ်ပ္ပါ။ အဲဒိ ေခတ္ရဲ႕ ႐ုပ္ပံုလႊာ တစ္ခ်ပ္ကုိ ရာဇ၀င္ ႐ုပ္ပံုလႊာေတြထဲ ေပါင္းထည့္ေပးလုိက္တာသာ ျဖစ္ပါတယ္။
နဂါးေခါင္း ေစာင္းတစ္လက္
နဂါးေခါင္းနဲ႔
ငါ့ေစာင္း ...
ေ႐ွးေဟာင္းပံုျပင္၊ ၀ိညာဥ္ျဖဴျဖဴ
ပ်ဴသီခ်င္းအုိ
အဆုိပုိင္ပုိင္၊ တီးခတ္ႏုိင္။
နဂါးေခါင္းနဲ႔
ငါ့ေစာင္း ...
ရဲေမာင္းနီေစြး၊ ေသြးနဲ႔လကၤာ
ကာနဲ႔တုန္ဟည္း၊ ျမင္းစီးစစ္သား ႐ုပ္ပံုကား
လႈပ္႐ွားသက္၀င္၊ ေၾကးမံုျပင္။
နဂါးေခါင္းနဲ႔ ငါ့ေစာင္း ...
ေႏြေညာင္းရင့္အုိ၊ လအပ်ိဳနဲ႔
စာဆုိလုလင္၊ ခ်စ္ပံုျပင္ကုိ
ထင္ျမင္တမ္းတ၊ ဖန္ဆင္းျပ။
နဂါးေခါင္းနဲ႔ ငါ့ေစာင္း ...
ပန္းေဟာင္းတပြင့္၊ အသစ္ပြင့္ေစ
ျပာရင့္မီးခုိး၊ ၀ုိးတ၀ါး၀ါး
အတိတ္ကားမွာ ဖမ္းစားျပန္ျမင္
႐ွင္ေမြ႕ႏြန္းလား ... မြန္လွလား ...
ဒုိင္းခင္ခင္လား ... ျမႏုရီလား ... ။
အား ... တစ္ညသား
ေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ့
ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕
နဂါးေခါင္းနဲ႔ ေစာင္း ...
လက္ေမာင္း႐ံုးကုိင္
ပုိင္ပုိင္တီးခတ္၊ တဖ်ပ္ဖ်ပ္လက္
အိပ္မက္မ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေစာင္းတန္ခုိးနဲ႔
ပန္းမုိးေရာင္စံု ႐ြာေစတယ္။
၁၉၈၄ ဇူလုိင္ ၂၄
အင္း၀
(မိခင္ မာရသြန္)
" ကဗ်ာမွာ အသံဟာ အေရးႀကီးတယ္လုိ႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆၿပီး တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ အသံဟာအေရးမႀကီးဘူးလုိ႔ ဆုိၾကပါတယ္။ ဆရာ ဘယ္လုိ ယူဆပါသလဲ "
" ကဗ်ာ မွာ အသံဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါက ကၽြန္ေတာ့္ အယူအဆပါ။ ကဗ်ာဟာ ဖတ္ဖုိ႔ သက္သက္၊ ႐ြတ္ဖုိ႔ မလုိေတာ့ဘူး ဆုိတာ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ကေတာ့ လက္မခံပါ။ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း ေျပာသလုိ ေပါ့။
" ေၾသာ္ ... ဇမၺဴတစ္ခြင္တြင္ျဖင့္
လူအသြင္အျပင္ႏွင့္တကြ
မူအဆင္ဆင္ေတြႏွင့္
အယုအငင္မွာေတာ့
တူခ်င္လဲ တူၾက
မတူခ်င္လဲ ေနၾကေပါ့ေနာ ... "
လူအသြင္အျပင္ႏွင့္တကြ
မူအဆင္ဆင္ေတြႏွင့္
အယုအငင္မွာေတာ့
တူခ်င္လဲ တူၾက
မတူခ်င္လဲ ေနၾကေပါ့ေနာ ... "
တစ္ခါတစ္ရံ အတြင္းသ႐ုပ္ အသင့္အတင့္ေကာင္းၿပီး အသံနဲ႔ဟန္ ပံုသ႑ာန္ ေကာင္းတာနဲ႔ပဲ ကဗ်ာေကာင္း တစ္ပုဒ္ ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အတြင္းသ႐ုပ္ (Content) နဲ႔ ပံုသ႑ာန္ (Form) အတူတူ အေရးပါတယ္ ဆုိတာတုိ႔၊ ႏုိင္ငံေရးစံနဲ႔ အႏုပညာစံေကာင္းဖုိ႔လုိတာတုိ႔၊ ကဗ်ာဆရာတုိင္းေလာက္ နားလည္ ေနၾကၿပီမုိ႔ ထည့္မေျပာေတာ့ပါ။
ကဗ်ာဆရာဟာ ကဗ်ာပရိသတ္ ေ႐ွ႕ေမွာက္ (စာေပေဟာေျပာပဲြမ်ိဳးမွာ) လူကုိယ္တုိင္ တက္ေရာက္ၿပီး မိမိရဲ႕ ကဗ်ာ ကုိ ႐ြတ္ျပႏုိင္ရမယ္။
အဲဒီအခါ ကဗ်ာရဲ႕ (ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးနီး ျဖစ္ေနတဲ့) အဂၤါရပ္ေကာင္း တစ္ရပ္ျဖစ္တဲ့ ထူးျခားတဲ့ အသံလိႈင္း ေတြ၊ ရစ္သမ္ေတြ ေပၚလာၿပီး ကဗ်ာဟာ ပုိအားေကာင္းလာလိမ့္မယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ယံုၾကည္ ပါ တယ္"
" ဆရာတုိ႔ေခတ္က မႏၱေလးတကၠသုိလ္မွာ လႈပ္႐ွားခဲ့တဲ့ စာေပလႈပ္႐ွားမႈအေၾကာင္းေတြကုိ သိပါရေစ"
" ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္က မႏၱေလးတကၠသုိလ္ စာေပလႈပ္႐ွားမႈ အေၾကာင္းလား။
အဲဒီတုန္းက မႏၱေလးတကၠသုိလ္မွာ ကေလာင္႐ွင္အသင္း႐ွိတယ္။ ႏွစ္လည္မဂၢဇင္းေကာ္မတီ႐ွိတယ္။ မႏၱေလး မွာ လူထုသတင္းစာနဲ႔ ျမန္မာ့လမ္းစဥ္ စတဲ့ သတင္းစာေတြ႐ွိတယ္။ မႏၱေလးတကၠသုိလ္က စာေပ ၀ါသနာ ပါတဲ့ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြက ကဗ်ာေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးၿပီး ကေလာင္ေသြး ၾကတယ္။
ကေလာင္႐ွင္ အသင္းက ဦးစီးၿပီး စာေပၿပိဳင္ပဲြေတြ၊ စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ လုပ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကဗ်ာစာအုပ္ ေတြလည္း ထုတ္ေ၀တယ္။
မႏၱေလးတကၠသုိလ္ မွာေမာင္သာႏုိးကလည္း ေက်ာင္းသားဘ၀နဲ႔ပဲ အထူးသျဖင့္ အဂၤလိပ္နဲ႔ အေမရိကန္ ကဗ်ာ ေတြ ပုိ႔ခ်တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေမာင္သာႏုိး (ကေလာင္အမည္ ေမာင္သိဂၤါ) ရဲ႕ ေလးခ်ိဳးေတြဟာ စကား ေျပာရစ္သမ္ ရဲ႕အလွကုိ မိမိရရ ေဖာ္ျပႏိုင္စြမ္း႐ွိတယ္။
ဘာပဲေျပာေျပာ ေမာင္သာႏုိးဟာ အဲဒီတုန္းက မႏၱေလးတကၠသုိလ္ရဲ႕ (ဘယ္သူကမွ မခန္႔အပ္တဲ့) စာေပ သေဘာတရား ဆရာပဲ "
" ေမာင္သာႏုိးရဲ႕ စာေပအယူအဆဟာ တင္မုိး၊ ၾကည္ေအာင္၊ ေမာင္စြမ္းရည္ စတဲ့ မႏၱေလးတကၠသုိလ္ရဲ႕ အေက်ာ္အေမာ္ ကဗ်ာဆရာ သံုးေယာက္အေပၚ အတုိင္းအတာ တစ္ခု လႊမ္းမုိးခဲ့ဖူးတယ္လုိ႔ ဆုိရင္ေကာ ဆရာ"
"ဟုတ္ကဲ့၊ ၁၉၅၉ မွာ တင္မုိးက "ဖန္မီးအိမ္" ကုိ ထြန္းညွိလုိက္တယ္။
၁၉၆၃ မွာ ၾကည္ေအာင္ က "လမင္းတရာ" ကုိ သာေစခဲ့တယ္။
၁၉၆၄ မွာ ေမာင္စြမ္းရည္ က "အနီနဲ႔အျပာ" ကုိ ျခယ္ေရးလုိက္တယ္။
၁၈၆၅ မွာ ကုိေလး (အင္း၀ဂုဏ္ရည္) က " လမ္းသစ္" ကုိ ေဖာက္လုိက္တယ္"
" ဆရာ အခု ေျပာတဲ့အထဲမွာ အထူးသျဖင့္ "ဖန္မီးအိမ္"နဲ႔ "လမင္းတရာ" ကဗ်ာစာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ဟာ ျမန္မာ ျပည္စာေပေလာက ကဗ်ာေလာကကုိ လႈပ္လႈပ္႐ွား႐ွားျဖစ္သြားေစတယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္"
" ဒီေမးခြန္း နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ လမင္းတရာအမွာစာ လူထုေဒၚအမာ ေရးတာကုိ အတုိင္း ေဖာ္ျပရရင္ "ဤ လူငယ္ကေလး မ်ားသည္ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္တုိ႔က ေပးသည့္ ဖဲြ႕ဟန္ကုိ ကုိင္စဲြလာၾကေသာ္လည္း ေဇာ္ဂ်ီ တုိ႔၊ မင္းသု၀ဏ္ တုိ႔ထက္ သူတုိ႔က ပုိ၍ ေတြးရဲလာၾကသည္။ သူတုိ႔ အေတြးအေခၚႏွင့္ သူတုိ႔ အဘိဓမၼာ သည္ သူတုိ႔ ဆရာမ်ား ထက္ တုိးတက္လာၾကေလသည္" လုိ႔ ေရးခဲ့တယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္က လူထုေဒၚအမာရဲ႕ အဲဒီ အကဲျဖတ္ခ်က္ ဘယ္အထိ မွန္ကန္တယ္ဆုိတာ ကုိယ္တုိင္ပဲ စဥ္းစားၾကည့္ေစလုိပါတယ္။ လူထုေဒၚအမာ ဒီအမ်ာစာကုိ ေရးေတာ့ (တင္မုိးက ဆုရၿပီးၿပီ) ၾကည္ေအာင္ နဲ႔ ေမာင္စြမ္းရည္ ဆုိတာ သာမန္အညၾတပဲ ႐ွိပါေသးတယ္။
မႏၱေလးတကၠသုိလ္ စာေပလႈပ္႐ွားမႈ (၁၉၅၉-၆၅)အေၾကာင္း ေျပာရင္ ဒီကဗ်ာဆရာ သံုးဦးရဲ႕ ကဗ်ာ ေတြကုိ အၿမဲတမ္း ေဖာ္ျပေပးၿပီး ကဗ်ာစာအုပ္ ထုတ္ေ၀ရင္လည္း ကဗ်ာအကဲျဖတ္ အမွာစာေတြ ေရးေပး တဲ့ လူထု ေဒၚအမာရဲ႕ လူထုသတင္းစာႀကီး မပါလွ်င္ မၿပီးပါ။
ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းနဲ႔ လူထုဦးလွတုိ႔ ဦးေဆာင္တဲ့ အထက္ဗမာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာ အသင္းႀကီး မပါရင္ မၿပီးပါ။
မႏၱေလးတကၠသုိလ္ ျမန္မာစာဌာနႀကီးက ပါေမာကၡဦးခ်မ္းေျမ့၊ ကထိက ဦးေမာင္ေမာင္တင္၊ ဆရာႀကီး ဦးဆန္းထြန္း၊ ဦးဘုိသင္း၊ ေဒၚမိမိေလး၊ ပါေမာကၡ ေဒၚစီစီ၀င္းနဲ႔ ပါဠိပါေမာကၡ ေဒၚအုန္းတုိ႔ကလည္း ဒီကဗ်ာ ဆရာေတြ အတြက္ ျမန္မာ့ဂႏၳ၀င္စာေပ ေရခံေျမခံေကာင္းေတြ ဖန္တီးေပးခဲ့ပါတယ္။
မႏၱေလး၊ အင္း၀၊ ေ႐ႊဘုိ၊ ျမင္းၿခံ၊မံု႐ြာ စတဲ့ အညာေဒသေတြနဲ႔ ႐ွမ္းျပည္နယ္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္ စတဲ့ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္က လာၾကတဲ့ မႏၱေလးတကၠသုိလ္ေရာက္ ေက်ာင္းသားမ်ားနဲ႔ ျပည္သူမ်ား ရဲ႕ ဘ၀နဲ႔ ခံစားမႈကုိ ကုိယ္စားျပဳၿပီးတင္မုိး၊ ၾကည္ေအာင္၊ ေမာင္စြမ္းရည္တုိ႔က သူတုိ႔ကဗ်ာ ေတြထဲမွာ ထင္ဟပ္ ဖဲြ႕သီႏုိင္ၾကပါတယ္ "
" လမင္းတရာ ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ဆရာ အမ်ိဳးသားစာေပဆု ရခဲ့တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ လမင္းတရာ ကဗ်ာစာအုပ္ အေၾကာင္းနဲ႔ ရည္႐ြယခ်က္ကုိ သိပါရေစ"
" ဟုတ္ကဲ့ ... "လမင္းတရာ " ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္မွာ အမ်ိဳးသားစာေပဆုရခဲ့ပါတယ္။ အခုဆုိ အႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ ေက်ာ္ ပါၿပီ။
လမင္းတရာ ကဗ်ာစာအုပ္အေၾကာင္းနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္ မေျပာခင္ ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာလုပ္ငန္း အေၾကာင္း နည္းနည္းေျပာပါရေစ။
ကၽြန္ေတာ္ ကေန႔အထိ ကဗ်ာစာအုပ္ ေလးအုပ္ပဲ ေရးႏုိင္ပါေသးတယ္။
၁၉၆၀ - စိၾတ (အိႏၵိယ စာဆုိႀကီး ရာဗင္ျဒာနတ္တဂုိး ရာျပည့္ ဂုဏ္ျပဳ ရည္ညႊန္း)
၁၉၆၃ - လမင္းတရာ (ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း အသက္ ၈၄ ႏွစ္ သက္႐ွိထင္႐ွားစဥ္ ဂုဏ္ျပဳ ရည္ညႊန္း)
၁၉၆၅ - ဒု႒၀တီမွ ဧရာ၀တီသုိ႔ (ဆရာဇန္းေမာ္တင္ေအာင္ အသက္ ၅၂ ႏွစ္ သက္႐ွိထင္႐ွား႐ွိစဥ္ ဂုဏ္ျပဳ ရည္ညႊန္း)
၁၉၇၅ - မိခင္မာရသြန္ (အေမ အသက္ ၇၆ ႏွစ္ သက္႐ွိထင္႐ွား ဂုဏ္ျပဳရည္ညႊန္း)ကဗ်ာစာအုပ္ ထုတ္ေ၀တုိင္း၊ ဂုဏ္ျပဳအပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ ရည္ညႊန္းၿပီး ထုတ္ေ၀ပါတယ္။
" လမင္းတရာ" ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ဒုတိယေျမာက္ ကဗ်ာစာအုပ္ပါ။
" လမင္းတရာ" လုိ႔ နာမည္ေပးမိတာက "နတ္ပန္းခံြျမ၊ ေပၚသည့္လက၊ တရာ့တေသာင္း၊ ႐ံုးလွာေပါင္းလည္း၊ တူေၾကာင္းမ႐ွိ၊ ခ်မ္းလွဘိ ... " ဆုိတဲ့ စာဆုိန၀ေဒးရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းကုိ ႀကုိက္လုိ႔ မွီျငမ္းျပဳ ယူလုိက္တာပါ။
ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာစာအုပ္ "လမင္းတရာ" ထြက္လာၿပီးတဲ့ေနာက္ လူေတြဟာ " လမင္းတရာ" အသံုးအႏႈန္း ကုိ အင္မတန္ သေဘာေတြ႕ၾကပါတယ္။
အခုအခါမွာဆုိရင္ ... " လမင္းတရာ" ဆုိတဲ့ စကားလံုးဟာ ၿငိမ္းေအးခ်မ္းျမျခင္း၊ လွပတင့္တယ္ျခင္း၊ အလင္းသယ္ေဆာင္ ေပးေ၀ျခင္း စတဲ့ နိမိတ္ပံုကုိ ကုိယ္စားျပဳေနပါၿပီ။
" လမင္းတရာ" သီခ်င္း - ၿမိဳ႕မကုိဘုိခင္၊
" လမင္းတရာ" ၀တၳဳ - ေမာင္သိခၤ
" လမင္းတရာ" ႐ုပ္႐ွင္ - ေက်ာ္ဟိန္း ပါတယ္။ (ဒါ႐ုိက္တာ မမွတ္မိ)
" လမင္းတရာ" အၿငိမ့္ - မႏၱေလးေမာင္ျမတ္မိႈင္း။
" လမင္းတရာ "ကဗ်ာစာအုပ္ရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္ကုိ သိဖုိ႔ လူထုေဒၚအမာရဲ႕ အမွာစာထဲက စာတစ္ပုိဒ္ကုိ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။
" ထုိ႔ေၾကာင့္ သူ႔ကဗ်ာစုကုိလည္း လမင္းတရာ သာေစေၾကာင္းအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕ပေဒသရာဇ္ ဆန္႔က်င္ေရး၊ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆီသုိ႔ ဦးတည္ၿပီး သူ ခံယူေသာ အဘိဓမၼာ၊ သူ ေပြ႕ပုိက္ေသာယံု ၾကည္ခ်က္မ်ားကုိ သူ ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ ခရီးၾကမ္းတုိ႔မွ အေတြ႕အႀကံဳ မ်ားႏွင့္ အင္း၀ အညာသား ၏ ေ၀ါဟာရ ဘဏ္မွ ကာရန္႐ွာလ်က္ ဤကဗ်ာစုကုိ ေမြးထုတ္ျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္"
(လူထုေဒၚအမာ)
လမင္းတရာ၊
သည္ကမၻာ၀ယ္
သာလ်က္ထိန္ၾကည္၊ ၿငိမ္းအံ့ရည္၍
တုိင္းျပည္ကုိက်ဴး၊ နယ္ခ်ဲ႕႐ူးကုိ
တပ္ဦးဖြင့္ကာ ေတာ္လွန္သည္။
နယ္ခ်ဲ႕ကင္းမွ
လမင္းလည္းသာ၊ ကမၻာလည္းေအး
ေတးလည္းအႏွံ႔၊ ပန္းသင္းပ်ံ႕လိမ့္
ႏုိင္ငံျပည္သူ၊ ႏုိးၾကားသည္။
နယ္ခ်ဲ႕ကင္း၍
လမင္းတရာ၊ သာေသာအခါ၀ယ္
ကမၻာၿငိမ္းခ်မ္းလာလိမ့္တကား။ ။
သာလ်က္ထိန္ၾကည္၊ ၿငိမ္းအံ့ရည္၍
တုိင္းျပည္ကုိက်ဴး၊ နယ္ခ်ဲ႕႐ူးကုိ
တပ္ဦးဖြင့္ကာ ေတာ္လွန္သည္။
နယ္ခ်ဲ႕ကင္းမွ
လမင္းလည္းသာ၊ ကမၻာလည္းေအး
ေတးလည္းအႏွံ႔၊ ပန္းသင္းပ်ံ႕လိမ့္
ႏုိင္ငံျပည္သူ၊ ႏုိးၾကားသည္။
နယ္ခ်ဲ႕ကင္း၍
လမင္းတရာ၊ သာေသာအခါ၀ယ္
ကမၻာၿငိမ္းခ်မ္းလာလိမ့္တကား။ ။
" ဆရာ့ ကဗ်ာေတြထဲက ထင္ရွားတဲ့ "ျမင္စုိင္းစစ္ေျမျပင္ "ကဗ်ာ၊ "တံငါ႐ြာက ပန္းေလွ" ကဗ်ာေတြ ဖန္တီး ေရးသားပံုကုိ သိပါရေစ"
" ဒီကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ကုိ ထင္႐ွားတဲ့ ကဗ်ာအျဖစ္ ကုိ၀င္းၿငိမ္းက သတ္မွတ္ထားပါတယ္။
"ျမင္စုိင္းစစ္ေျမျပင္"နဲ႔ တံငါ႐ြာက ပန္းေလွ" ကဗ်ာ ႏွစ္ပုဒ္ဟာ တကၠသုိလ္ တတိယႏွစ္နဲ႔ စတုတၳႏွစ္ေတြမွာ အခုလက္႐ွိ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာလက္ေ႐ြးစင္ စာအုပ္မွာ ပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူသိမ်ား ေနသလား မေျပာတတ္ပါ။ ဒါေပမဲ့လည္း ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အဖတ္တင္ က်န္ရစ္မယ့္ ကဗ်ာစုထဲမွာ သူတုိ႔ ပါလိမ့္မယ္ လုိ႔ နဂုိကတည္းက ယံုၾကည္ရင္းစဲြ႐ွိပါတယ္။
တုိတုိေျပာပါ့မယ္။
၁၉၆၄ ဧၿပီ ၂ အင္း၀မွာ ေနစဥ္ "ျမင္စုိင္းစစ္ေျမျပင္"ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ေရးပါတယ္။
ရည္႐ြယ္ခ်က္က ေ႐ွးေခတ္ ျမင္စုိင္း၊ ပင္းယသားတုိ႔ရဲ႕ အႏုိင္မခံစိတ္ဓာတ္၊ က်ဴးေက်ာ္စစ္ ဆန္႔က်င္ေရး စစ္ေသြးစစ္မာန္။ ဒါကုိ ေဖာ္ျပခ်င္တယ္။
" ခြာသံေျဖာင္းေျဖာင္း၊ ဖုန္ေထာင္းေထာင္း
ျမင္စုိင္သားတုိ႔ ျမင္းစီးေကာင္း"
ဒီလုိ အားေကာင္းတဲ့ သံစဥ္နဲ႔ စာလံုးေတြ သံုးၿပီး ျမင္စုိင္းျပည္သူေတြရဲ႕ ဇာတိမာန္ ရာဇ၀င္႐ုပ္ပံုလႊာကုိ ျခယ္ျပခ်င္တဲ့ သေဘာပါပဲ။
ျမင္စုိင္းစစ္ေျမျပင္
ျမင္စုိင္းေ႐ြျပည္၊
ေခ်ာင္းပတ္လည္တည့္
ေရၾကည္စီးေလာင္း၊ ေျမဆီေကာင္း
ထြန္ၾကစုိက္ၾက၊ ႏွံစားေျပာင္း။
ဒု႒၀တီ၊ ျမစ္ေဇာ္ဂ်ီ၀ယ္
ဆန္ ဆီ ပဲ ေျပာင္း၊ ငါးပိေကာင္း
ေဖာက္ကားကုန္သည္ ပန္းေလာင္ေခ်ာင္း။
ျမင္စုိင္းေ႐ႊျပည္၊ အားသစ္စည္သည္
ေရၾကည္ျမက္ႏု၊ လူေနစု
ညီညြတ္ၾကသည့္၊ ႐ွမ္းျမန္မာထု။
ေကာင္းကင္ထက္ယံ၊ ထြင္းေဖာက္ပ်ံ
ခြာသံေျဖာင္းေျဖာင္း
ေရၾကည္စီးေလာင္း၊ ေျမဆီေကာင္း
ထြန္ၾကစုိက္ၾက၊ ႏွံစားေျပာင္း။
ဒု႒၀တီ၊ ျမစ္ေဇာ္ဂ်ီ၀ယ္
ဆန္ ဆီ ပဲ ေျပာင္း၊ ငါးပိေကာင္း
ေဖာက္ကားကုန္သည္ ပန္းေလာင္ေခ်ာင္း။
ျမင္စုိင္းေ႐ႊျပည္၊ အားသစ္စည္သည္
ေရၾကည္ျမက္ႏု၊ လူေနစု
ညီညြတ္ၾကသည့္၊ ႐ွမ္းျမန္မာထု။
ေကာင္းကင္ထက္ယံ၊ ထြင္းေဖာက္ပ်ံ
ခြာသံေျဖာင္းေျဖာင္း
ဖုန္ေထာင္းေထာင္း
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ျမင္းစီးေကာင္း။
မုိးေပၚငွက္ပ်ံ၊ ပစ္ကမွန္
ျမားတံဆိပ္ဖူး၊ တည့္တည့္စူး
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ေလးအတတ္က်ဴး။
သံမဏိေရာင္၊ တေျပာင္ေျပာင္
ရန္ေအာင္ထုိးသတ္၊ ေသြးနီစြတ္
ျမင္စုိင္းသားႏွင့္ သံဓားလြတ္။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ ...
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ျမင္းစီးေကာင္း။
မုိးေပၚငွက္ပ်ံ၊ ပစ္ကမွန္
ျမားတံဆိပ္ဖူး၊ တည့္တည့္စူး
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ေလးအတတ္က်ဴး။
သံမဏိေရာင္၊ တေျပာင္ေျပာင္
ရန္ေအာင္ထုိးသတ္၊ ေသြးနီစြတ္
ျမင္စုိင္းသားႏွင့္ သံဓားလြတ္။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ ...
"
တုိ႔ေျမထိပါး၊ တာတာမ်ား
ေလးျမားကုိင္ၿပီး၊ ျမင္းေတြစီး
စစ္ႀကီးခ်ီလာၿပီေလ ...။
" ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ...
ေလးျမားကုိငင္၊ စစ္ကုိျပင္
လယ္႐ွင္ေကာက္သိမ္း၊ လုပ္ငန္းၿငိမ္း... "
စစ္ေမာင္းစည္သံ တဟိန္းဟိန္း ...
ျမင္စုိင္းလြင္ျပင္၊ စစ္ျမွဴငင္
စစ္ဆင္ျမင္းက၊ စစ္ေရးျပ
ေလးျမားကုိင္ၿပီး၊ ျမင္းေတြစီး
စစ္ႀကီးခ်ီလာၿပီေလ ...။
" ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ...
ေလးျမားကုိငင္၊ စစ္ကုိျပင္
လယ္႐ွင္ေကာက္သိမ္း၊ လုပ္ငန္းၿငိမ္း... "
စစ္ေမာင္းစည္သံ တဟိန္းဟိန္း ...
ျမင္စုိင္းလြင္ျပင္၊ စစ္ျမွဴငင္
စစ္ဆင္ျမင္းက၊ စစ္ေရးျပ
ကာခ်င္းဆုိၾက၊
ကခုန္ၾက။
အလယ္အာ႐ွ၊ ကႏၱာရမွ
အလယ္အာ႐ွ၊ ကႏၱာရမွ
ျမန္မာ့ရတနာ၊
လုယက္လာ
တာတာစစ္႐ဴး၊
စစ္ဘီလူး
တပါးသူ႔ေျမ
နယ္ခ်ဲ႕က်ဴး။
နယ္ခ်ဲ႕ေသာစစ္၊
ခုခံစစ္ျဖင့္
မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ထား၊ ျမင္စုိင္းသား
မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ထား၊ ျမင္စုိင္းသား
ေလး ျမား
ဓားလွံ၊ ကုိင္ၿမဲၿမံ
ေတာ္လွန္ေလမည့္ စစ္ေအာ္သံ။
နယ္ခ်ဲ႕ဘီလူး၊ ေသြးငတ္႐ူးကုိ
စစ္ဦးႏွိမ္ခ်ိဳး၊ ၀က္ေခါင္းထုိး
ေတာ္လွန္ေလမည့္ စစ္ေအာ္သံ။
နယ္ခ်ဲ႕ဘီလူး၊ ေသြးငတ္႐ူးကုိ
စစ္ဦးႏွိမ္ခ်ိဳး၊ ၀က္ေခါင္းထုိး
ျမွားမုိးၿဖိဳင္ၿဖိဳင္၊
ဓားလြတ္ဆုိင္
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ရဲစြမ္းၿပိဳင္။
ျမားသံ ေလးသံ.. မစဲညံ
မုိးယံေဖာက္ခြင္း၊ ေျမတလင္း
ေသြးခ်င္းခ်င္းနီ၊ ပုပ္နံ႔ညွီ
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ ရဲစြမ္းၿပိဳင္။
ျမားသံ ေလးသံ.. မစဲညံ
မုိးယံေဖာက္ခြင္း၊ ေျမတလင္း
ေသြးခ်င္းခ်င္းနီ၊ ပုပ္နံ႔ညွီ
ေကာင္ေသလင္းတ
ထုိးဆြပ္ၿပီ။
နယ္ခ်ဲ႕တာတာ၊ စစ္ေညာင္းညာ
ဆုတ္ခြာေ႐ွာင္ရွဲ၊ ျမွားသံစဲ
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ စစ္ေအာင္ပဲြ။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ ..
ေကာက္စုိက္ယာခင္း ဆင္းၾကေလ ...။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ
နယ္ခ်ဲ႕တာတာ၊ စစ္ေညာင္းညာ
ဆုတ္ခြာေ႐ွာင္ရွဲ၊ ျမွားသံစဲ
ျမင္စုိင္းသားတုိ႔ စစ္ေအာင္ပဲြ။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ ..
ေကာက္စုိက္ယာခင္း ဆင္းၾကေလ ...။
ဒူေ၀ ဒူေ၀၊ ဟည္းၿပီေလ
ေတာထြင္ယာခုတ္
လုပ္ၾကေလ ...။
ဒူေ၀ ဒူေ၀-၊ ဟည္းၿပီေလ
ျမစ္ေခ်ာင္းကုန္စည္ ကူးၾကေလ ...။
မုိးေျမထက္ယံ၊ စည္ေမာင္းညံ
စစ္သံကင္းေ၀း၊ နယ္ခ်ဲ႕ေျပး
ျမင္စုိင္းျပည္ႀကီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး။ ။
ဒူေ၀ ဒူေ၀-၊ ဟည္းၿပီေလ
ျမစ္ေခ်ာင္းကုန္စည္ ကူးၾကေလ ...။
မုိးေျမထက္ယံ၊ စည္ေမာင္းညံ
စစ္သံကင္းေ၀း၊ နယ္ခ်ဲ႕ေျပး
ျမင္စုိင္းျပည္ႀကီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး။ ။
၁၉၆၄ ၊
ဧၿပီ ၂
(ဒု႒၀တီမွ ဧရာ၀တီသုိ႔)
(ဒု႒၀တီမွ ဧရာ၀တီသုိ႔)
ဆက္ရန္
Comments
Post a Comment